JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STOR OPPSLUTNING: Over 4.000 jernbaneansatte fra 17 land møtte fram i Strasbourg for å protestere mot Jernbanepakke IV.

STOR OPPSLUTNING: Over 4.000 jernbaneansatte fra 17 land møtte fram i Strasbourg for å protestere mot Jernbanepakke IV.

ETF

EUs jernbanepakke utvannes

Parlamentet vil ikke følge forslaget om obligatoriske anbudskonkurranser innen persontransport med tog. Nå skal det forhandles.



18.03.2014
12:00
03.11.2015 10:11

nina@lomedia.no

oystein.braathen@lomedia.no

Den fjerde jernbanepakken, med seks ulike forslag fra EU-kommisjonen, handler om hvorvidt EU-landene skal åpne all nasjonal passasjertransport for konkurranse utenfra i 2019.

Kommisjonen taler for dette. Hensikten er å bedre konkurranseevnen i togtransport og skape bedre tjenester.

Ikke avgjort

I slutten av februar stemte Europaparlamentet over egne endringsforslag og vedtok at nasjonale jernbanemonopol får fortsette. Nasjonale myndigheter må be om anbud på offentlige tjenestekontrakter, eller tildele kontrakten direkte til en ønsket togoperatør. I dag håndteres persontrafikken av én operatør kun i Finland, Irland, Hellas, Luxembourg og Portugal.

– Pakken betyr at innenlands passasjertrafikk kan åpnes for konkurranse. Integrerte jernbaneselskaper er fortsatt truet, men det verste ble avvist. Innblandingen i streikeretten ble stoppet, sier Sabine Trier, visegeneralsekretær i Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

Det hun sikter til er at forslaget stilte krav om garantier for minimumsdrift under eventuelle streiker. Etter møtet uttalte føderasjonen i en pressemelding at parlamentet mislyktes med å gi et klart signal om at nasjonal persontransport på tog er en offentlig tjeneste som ikke kan være gjenstand for profitt.

Lang utsettelse

Forslaget om obligatorisk konkurranseutsetting ble vannet ut, og nå er anbud er utsatt til i hvert fall 2022-23, mener Olav Grimsbo, Norges samferdselsråd i Brussel.

Flere punkter om tekniske og sikkerhetsmessige løsninger fikk flertall. Tanken bak dette er at tog i framtida skal være godkjente til å kjøre over hele EU/EØS-området.

Nå skal det forhandles med EU-landenes ministerråd om de seks forslagene som Europa-parlamentet har godkjent eller forandret på. I Rådet møter statsråder for saksområdet som er til behandling. I denne saken møter transportministrene.

En konsekvensanalyse anslår at en liberalisering av jernbanemonopolene ville gi vinster på minst 200 milliarder kroner mellom 2019 og 2035. Internasjonal persontransport og nasjonal godstransport er allerede åpen for konkurranse.

Protester

Samme dag som jernbanepakke 4 var oppe til votering, arrangerte ETF en demonstrasjon der mer enn 4.000 jernbaneansatte fra 17 land var på plass utenfor parlamentsbygningen i Strasbourg. ETF har protestert mot liberaliseringen siden innholdet forslaget til nytt direktiv ble kjent.

Øystein Aslaksen, leder for jernbaneseksjonen i Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) understreker at det er viktig å opprettholde presset mot EU-parlamentet og Rådet, fordi forhandlingene mellom de to institusjonene fortsetter.

Stiller krav

Jernbarnemonopol får altså fortsette, men kontrakten bør være tidsbegrenset og nasjonale myndigheter må begrunne beslutningen hvis kontrakten blir gitt direkte til en operatør. Ifølge parlamentet skal det opprettes kriterier for effektivitet og tjenestekvalitet i offentlige tjenestekontrakter som gjelder persontransport. Punktlighet, kostnadseffektivitet, frekvens i jernbanetrafikken og kundetilfredshet skal være slike kriterier.

Togoperatører som velges bør oppfylle nasjonale, regionale og lokale sosiale standarder for arbeidsvilkår for sine ansatte, vedtok parlamentet med stort flertall. Ved bytte av operatør skal disse arbeidsvilkårene overføres til den nye operatøren. Den vedtatte teksten angir også at vilkårene skal følge relevante tariffavtaler og garantere rimelige ansettelses- og arbeidsvilkår.

Fellesmarked

Parlamentet ga klartegn til de mer administrative og tekniske forslagene fra Kommisjonen. De handler blant annet om å harmonisere signalsystem for toglinjene. Andre regler som fikk grønt lys dreier seg om å skape muligheter for at nye, små operatører får likeverdig tilgang til jernbanesporene. Parlamentet sa også ja til regler som harmoniserer sikkerhetssertifisering av togoperatører.

Kritikk

Forslaget om konkurranseutsetting av persontransport ble så utvannet av Europa-parlamentet at transportkommissær Siim Kallas uttrykte stor skuffelse. Han mente avstemningen var en «oppvisning i urokkelige nasjonale interesser». Her kan kritikk mot Tyskland og Frankrike leses mellom linjene. Ingen av disse landene er forsvarere av fri konkurranse i persontransport på tog.

Institusjonene

Kommisjonen: Forbereder saker og er utøvende organ, EUs «regjering». Har enerett til å legge fram lovforslag, som presenteres samtidig for Parlamentet og Rådet.

Parlamentet: EUs eneste folkevalgte organ. Opprinnelig bare rådgivende myndighet, men har fått stadig mer reell makt. Representantene er direkte valgt fra medlemslandene. Valg i mai på 751 mandater. Er EUs lovgivende organ sammen med Rådet.

Rådet: Tidligere kalt Ministerrådet. Består av ett regjeringsmedlem fra hvert medlemsland, enten utenriksministeren eller en fagstatsråd. Medlemmene representerer sine hjemland og ikke Unionen.

18.03.2014
12:00
03.11.2015 10:11

Institusjonene

Kommisjonen: Forbereder saker og er utøvende organ, EUs «regjering». Har enerett til å legge fram lovforslag, som presenteres samtidig for Parlamentet og Rådet.

Parlamentet: EUs eneste folkevalgte organ. Opprinnelig bare rådgivende myndighet, men har fått stadig mer reell makt. Representantene er direkte valgt fra medlemslandene. Valg i mai på 751 mandater. Er EUs lovgivende organ sammen med Rådet.

Rådet: Tidligere kalt Ministerrådet. Består av ett regjeringsmedlem fra hvert medlemsland, enten utenriksministeren eller en fagstatsråd. Medlemmene representerer sine hjemland og ikke Unionen.




Mest lest

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

Herman Bjørnson Hagen

Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Forsvaret

Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer

Frøydis Falch Urbye

Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Leif Martin Kirknes

May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

Eivind Senneset

Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company

Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Jan-Erik Østlie

Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen

Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Hanna Skotheim

Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Ole Hagen

Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen

Brian Cliff Olguin

Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Ole Berg-Rusten / POOL / NTB

Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

Petter Pettersen

Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse