JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere togforsinkelser i fjor

I gjennomsnitt var det 255 forsinkelser og innstillinger daglig på norske persontog i fjor. Selv når man ser bort fra togstreiken, er tallet høyere enn i 2015.
Togforsinkelse. Illustrasjon.

Togforsinkelse. Illustrasjon.

Ole Palmstrøm

Tar man med innstillingene i den drøye måneden streiken pågikk, øker tallet til 273, mens det i 2015 var 236, skriver VG, som har gått gjennom samtlige persontogavganger i Norge for å måle punktligheten.

Signalfeil er den suverent vanligste årsaken til innstillinger, fulgt av feil på togmateriell og problemer med kontaktledningen som gir togene strøm. På spørsmål om hvorfor problemet øker tross forholdsvis store bevilgninger til jernbanen, svarer Bane Nor at det er et stort etterslep på vedlikehold.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

– 2016 var det første året at etterslepet ble kuttet. Bedringer skjer ikke over natten. Dette krever fortsatt grundig og langsiktig arbeid, sier Victor Hansen som er direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor.

Statsforetaket, som er Jernbaneverkets arvtaker, påpeker i en pressemelding at de teller annerledes enn VG, som også tar med forsinkelser som blir kjørt inn underveis. Bane Nors målinger viser en punktlighet på 91 prosent for de avgangene som ble kjørt i fjor, omtrent det samme som i Sveits.

Ifølge Bane Nors definisjon var i gjennomsnitt 153 av 1.063 tog enten forsinket eller helt eller delvis innstilt hver dag i fjor.

– VGs definisjon omfatter en del forsinkelser som ikke rammer passasjerene. Et tog kan ha vært forsinket på et målepunkt, men være i rute ved neste stasjon, sier kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor til NTB.

(©NTB)

• Følg oss på Facebook

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse