Jernbanen
Gods på skinner går dårlig i Norge: Vi bør gjøre som svenskene, mener SV
Partiet ber regjeringen la miljøstøtten til jernbanegodset gjelde i fem år.
Green Cargo legger ned i Norge, for å konsentrere seg om det svenske markedet. Lite inntjening er en av årsakene. Norske Onrail, her på Raumabanen, har tatt over noen av strekningene.
Leif Johnny Olestad
morten@lomedia.no
Siden 2018 har godsselskapene på jernbanen fått et årlig tilskudd for godsoverføring fra vei til bane. Miljøstøtteordningen har kommet over statsbudsjettet og vært avhengig av årlig behandling i Stortinget.
Nå foreslår SV at ordningen, som i inneværende år er på 94,5 millioner kroner blir gjort femårig.
– Gods på bane er et skjørt prosjekt. Når man er avhengige av bevilgninger år til år, er det vanskelig å jobbe langsiktig. Og er det noe denne bransjen trenger er det langsiktighet, sier Mona Fagerås, stortingsrepresentant for SV.
SVs representant i transportkomiteen sier dagens ordning gjør at selskapene ikke kan være sikre på om pengene kommer neste år.
– Dermed er det risikabelt å investere i nytt materiell, som man ofte er nødt til for å kjøre flere ruter, sier Fagerås.
Se til Sverige
Hun konstaterer at selv om et samlet storting ønsker at mer av godset skal fra vei til skinner, er det ikke mange som er opptatt av temaet. Hun tror derfor at det er en budsjettpost som kan være lett å kutte i når det skal spares.
Fagerås mener derfor det er fornuftig å se til Sverige, hvor de har en støtteordning som strekker se over en femårsperiode.
– Vi har lyttet til innspill fra Godsalliansen, som representerer en samlet transportbransje på sjø og bane. De har bedt oss se til Sverige og hvordan deres ordning har fungert, sier Fagerås.
Godsselskap trakk seg ut
Hun mener forslaget er høyaktuelt. I februar legger svenske Green Cargo, den nest største godsoperatøren på jernbanen i Norge, ned sin virksomhet i Norge – og konsentrerer seg om det svenske markedet.
Lite inntjening er en av årsakene. I ettertid har Onrail, som er et lite og relativt nystartet selskap, tatt over fem av de sju godsstrekningene som blir lagt ned.
– Men fortsatt er det to strekninger som forsvinner. Det er snakk om gods som må over på mange lastebiler. Dessverre er det slik at gods som forsvinner fra jernbanen er vanskelig å få tilbake, sier Fagerås.
Klima og miljø
Hun understreker at å overføre mer gods fra vei til bane er et viktig klimatiltak. Miljødirektoratet har regnet ut at overføring av gods fra vei til sjø og bane kan kutte Norges klimagassutslipp med 110 000 tonn i 2030. I tillegg kommer andre positive effekter som blant annet mindre slitasje på veiene og risikoen for trafikkulykker reduseres.
Fagerås poengterer at miljøstøtteordningen har vært vellykket og ført til at det fraktes mer gods på jernbanen.
– Derfor håper vi at Stortinget ikke bare er positivt innstilt til jernbanegodset, men også viser det med handlinger som forplikter, sier Fagerås.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.