JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

Morten Hansen

Ny konsernsjef i Vy:

Gro er fersk Vy-sjef, men har sett det før: – Jeg synes jeg kjenner igjen stoltheten og hjertet for virksomheten fra Posten

Gro Bakstad har hatt en røff start på jobben som konserndirektør i Vy. Men korona, streik og ­diskusjon om lederlønninger har ikke dempet motivasjonen.



23.11.2020
10:40
27.11.2020 10:44

morten@lomedia.no

Det ble ikke noen drømmestart. Ikke bare var Norge midt i en koronapandemi, men etter bare snaut to uker som konsernsjef i Vy fikk Gro Bakstad en streik i fanget. Og for en streik. Nærmere 1000 bussjåfører i Vy parkerte bussene. Og de hadde både passasjerene og media på sin side.

Så kom diskusjonen om lønna. Ikke bare sjåførene sin lønn, men også ledernes lønn. Og der kom ikke Bakstad spesielt godt ut. I diskusjonen altså. Med 3,7 millioner kroner i årslønn og mulighet til halvannen million mer i bonus, fikk både bussjåfører og stortingspolitikere til å rase.

– Lederlønninger er et viktig tema. Det er helt naturlig at dette jevnlig løftes inn i den offentlige debatten, ikke minst i perioder med arbeidskonflikter som vi opplevde i høst. Dette er et samfunnsaktuelt tema som ikke kan løses av enkeltbedrifter, sier Bakstad.

Ny Vy-sjef kan tjene 5,5 millioner kroner i året: – Galskap! Dette er det umulig å forsvare, mener Vedum

Reist rundt

Men før alt dette hadde konsernsjefen fått muligheten til å bli kjent med virksomheten. Hun hadde snakket med bussjåfører, konduktører og lokførere. Hilst på administrasjonen og tillitsvalgte. Hun hadde kjørt togsimulator i Drammen og snakket med Bane Nor om infrastrukturen.

– Jeg har stort sett vært ute hele tiden, og truffet utrolig flinke folk som er glade i jobben sin. Folk som vil levere det beste til kundene sine, og ansatte som har innspill til løsninger på hvordan de kan gjøre ting bedre. Men jeg må fortsatt bruke tid på å bli kjent – og forstå – kompleksiteten i Vy, sier Bakstad.

Saken fortsetter under bildet.

Morten Hansen

Familietradisjoner

Bakstad kommer fra jobben som konserndirektør for en av divisjonene i Posten Norge. Nå er hun øverste sjef i Norges største togselskap – eller persontransportselskap som hun selv flere ganger presiserer.

Selv om det er stor forskjell på brev og pakker og tog og buss, er det likevel mye likt. Begge selskapene har samme eier. De er gamle selskaper med lange tradisjoner.

Også medarbeiderne har mange likhetstrekk.

– Jeg synes jeg kjenner igjen noe av stoltheten og hjertet for virksomheten, fra Posten. Og så er vi en sentral samfunnsaktør som betyr mye for mange. Det treffer også mitt hjerte. Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.

– Verre før det blir bedre

Hun poengterer at selv om Vy nå er et rent kommersielt selskap, og hennes viktigste jobb er å gi selskapet best mulig posisjon i markedet, har de fortsatt et samfunnsansvar.

– Vi er Vy, og vi er noe annet enn vi var for noen år siden. Men samtidig må vi jobbe tett sammen med Bane Nor og oppdragsgiverne våre innenfor buss- og togvirksomheten. For å levere det beste til kundene våre. Det å tenke på oss som en familie, å ha de familiebåndene, er viktig.

Ikke minst mener hun det blir essensielt i de kommende årene, hvor det skjer mange forandringer på jernbanen. Hvor jernbanen skal rustes opp og etterslep skal krympes.

– Det skal bli veldig bra. Men når arbeidene skjer, vil det bli verre før det blir bedre. Da må vi håndtere det på en så god måte som mulig – sammen med samarbeidspartnerne våre, sier Bakstad.

Vy taper penger: Gikk nærmere en halv milliard i driftsunderskudd

Godt skussmål

Hun understreker at det kun er hardt arbeid som er oppskriften på fornøyde kunder. Samtidig er punktlighet en av de viktigste faktorene. Hun innrømmer at det nok kan føles litt urettferdig når Vy får skylden for kjøreledninger som er falt ned og spor som er vasket bort av kraftige regnskyll.

– Samtidig kan vi ikke skylde på andre. Det hjelper ikke de reisende. Vi må bare gjøre det vi kan, og ikke minst gi god informasjon når vi for eksempel må sette inn buss for tog, sier Bakstad.

Hun er klar over at det er de som jobber om bord i toget, på bussen og på stasjonen som merker det mest når ting ikke går på skinner. Bakstad både håper og tror passasjerene ser den viktige jobben de ansatte i Vy gjør.

– De får utrolig gode skussmål fra de reisende. Kundene våre er glade i de som jobber hos oss. Og så tror jeg mange ser hvor viktig kollektivtransporten er. Ikke minst nå under koronapandemien. Bare tenk på hvor avgjørende det er at kollektivtransporten virker i en sånn situasjon som vi er i nå, poengterer Bakstad.

Ser lys i tunnelen

Hun slår fast at slitt infrastruktur, misfornøyde passasjerer og fallende omdømme ikke demper motivasjonen. Tvert imot. Bakstad ser lys i tunnelen.

Hun konstaterer at mye vil bli bedre, og viser til både planlagte og igangsatte investeringer.

– Hadde jeg ikke vært kjempemotivert, hadde jeg ikke tatt jobben. Bare tenk på hva virksomheten vår betyr for mange. Vi er viktige for folk. Rett og slett. Det føler jeg på, og det tror jeg våre medarbeidere også gjør, sier Bakstad.

Og så var det dette med lønna, da. Mens streiken sto på som verst, og bussjåfører, politikere og media uttalte seg, kommenterte Bakstad ikke sin egen lønn. Det gjorde Vygruppens direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, og henviste til vedtak i styre og generalforsamling.

Men hva synes så Bakstad selv om at hun kan oppnå en lønn som er ti ganger – og vel så det – høyere enn mange av dem som jobber om bord i tog og buss?

– Det er betydelige lønnsforskjeller mellom medarbeidere og toppledelse i de fleste bedrifter. Lønnsnivået for konsernsjefen i Vy fastsettes av styret og er basert på etablerte sammenligningstall for andre lederstillinger med tilsvarende ansvar. Vy må tilby konkurransemessige, men ikke markedsledende vilkår for både medarbeidere og ledere. Vår erfaring så langt er at vi klarer å tiltrekke oss god kompetanse – både blant bussjåfører, togpersonale og ledelse.

Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.

Gro Bakstad

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2020
10:40
27.11.2020 10:44



Mest lest

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør

Bjørn Inge Bergestuen/Frp

Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter


Flere saker