JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

Morten Hansen

Ny konsernsjef i Vy:

Gro er fersk Vy-sjef, men har sett det før: – Jeg synes jeg kjenner igjen stoltheten og hjertet for virksomheten fra Posten

Gro Bakstad har hatt en røff start på jobben som konserndirektør i Vy. Men korona, streik og ­diskusjon om lederlønninger har ikke dempet motivasjonen.



23.11.2020
10:40
27.11.2020 10:44

morten@lomedia.no

Det ble ikke noen drømmestart. Ikke bare var Norge midt i en koronapandemi, men etter bare snaut to uker som konsernsjef i Vy fikk Gro Bakstad en streik i fanget. Og for en streik. Nærmere 1000 bussjåfører i Vy parkerte bussene. Og de hadde både passasjerene og media på sin side.

Så kom diskusjonen om lønna. Ikke bare sjåførene sin lønn, men også ledernes lønn. Og der kom ikke Bakstad spesielt godt ut. I diskusjonen altså. Med 3,7 millioner kroner i årslønn og mulighet til halvannen million mer i bonus, fikk både bussjåfører og stortingspolitikere til å rase.

– Lederlønninger er et viktig tema. Det er helt naturlig at dette jevnlig løftes inn i den offentlige debatten, ikke minst i perioder med arbeidskonflikter som vi opplevde i høst. Dette er et samfunnsaktuelt tema som ikke kan løses av enkeltbedrifter, sier Bakstad.

Ny Vy-sjef kan tjene 5,5 millioner kroner i året: – Galskap! Dette er det umulig å forsvare, mener Vedum

Reist rundt

Men før alt dette hadde konsernsjefen fått muligheten til å bli kjent med virksomheten. Hun hadde snakket med bussjåfører, konduktører og lokførere. Hilst på administrasjonen og tillitsvalgte. Hun hadde kjørt togsimulator i Drammen og snakket med Bane Nor om infrastrukturen.

– Jeg har stort sett vært ute hele tiden, og truffet utrolig flinke folk som er glade i jobben sin. Folk som vil levere det beste til kundene sine, og ansatte som har innspill til løsninger på hvordan de kan gjøre ting bedre. Men jeg må fortsatt bruke tid på å bli kjent – og forstå – kompleksiteten i Vy, sier Bakstad.

Saken fortsetter under bildet.

Morten Hansen

Familietradisjoner

Bakstad kommer fra jobben som konserndirektør for en av divisjonene i Posten Norge. Nå er hun øverste sjef i Norges største togselskap – eller persontransportselskap som hun selv flere ganger presiserer.

Selv om det er stor forskjell på brev og pakker og tog og buss, er det likevel mye likt. Begge selskapene har samme eier. De er gamle selskaper med lange tradisjoner.

Også medarbeiderne har mange likhetstrekk.

– Jeg synes jeg kjenner igjen noe av stoltheten og hjertet for virksomheten, fra Posten. Og så er vi en sentral samfunnsaktør som betyr mye for mange. Det treffer også mitt hjerte. Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.

– Verre før det blir bedre

Hun poengterer at selv om Vy nå er et rent kommersielt selskap, og hennes viktigste jobb er å gi selskapet best mulig posisjon i markedet, har de fortsatt et samfunnsansvar.

– Vi er Vy, og vi er noe annet enn vi var for noen år siden. Men samtidig må vi jobbe tett sammen med Bane Nor og oppdragsgiverne våre innenfor buss- og togvirksomheten. For å levere det beste til kundene våre. Det å tenke på oss som en familie, å ha de familiebåndene, er viktig.

Ikke minst mener hun det blir essensielt i de kommende årene, hvor det skjer mange forandringer på jernbanen. Hvor jernbanen skal rustes opp og etterslep skal krympes.

– Det skal bli veldig bra. Men når arbeidene skjer, vil det bli verre før det blir bedre. Da må vi håndtere det på en så god måte som mulig – sammen med samarbeidspartnerne våre, sier Bakstad.

Vy taper penger: Gikk nærmere en halv milliard i driftsunderskudd

Godt skussmål

Hun understreker at det kun er hardt arbeid som er oppskriften på fornøyde kunder. Samtidig er punktlighet en av de viktigste faktorene. Hun innrømmer at det nok kan føles litt urettferdig når Vy får skylden for kjøreledninger som er falt ned og spor som er vasket bort av kraftige regnskyll.

– Samtidig kan vi ikke skylde på andre. Det hjelper ikke de reisende. Vi må bare gjøre det vi kan, og ikke minst gi god informasjon når vi for eksempel må sette inn buss for tog, sier Bakstad.

Hun er klar over at det er de som jobber om bord i toget, på bussen og på stasjonen som merker det mest når ting ikke går på skinner. Bakstad både håper og tror passasjerene ser den viktige jobben de ansatte i Vy gjør.

– De får utrolig gode skussmål fra de reisende. Kundene våre er glade i de som jobber hos oss. Og så tror jeg mange ser hvor viktig kollektivtransporten er. Ikke minst nå under koronapandemien. Bare tenk på hvor avgjørende det er at kollektivtransporten virker i en sånn situasjon som vi er i nå, poengterer Bakstad.

Ser lys i tunnelen

Hun slår fast at slitt infrastruktur, misfornøyde passasjerer og fallende omdømme ikke demper motivasjonen. Tvert imot. Bakstad ser lys i tunnelen.

Hun konstaterer at mye vil bli bedre, og viser til både planlagte og igangsatte investeringer.

– Hadde jeg ikke vært kjempemotivert, hadde jeg ikke tatt jobben. Bare tenk på hva virksomheten vår betyr for mange. Vi er viktige for folk. Rett og slett. Det føler jeg på, og det tror jeg våre medarbeidere også gjør, sier Bakstad.

Og så var det dette med lønna, da. Mens streiken sto på som verst, og bussjåfører, politikere og media uttalte seg, kommenterte Bakstad ikke sin egen lønn. Det gjorde Vygruppens direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, og henviste til vedtak i styre og generalforsamling.

Men hva synes så Bakstad selv om at hun kan oppnå en lønn som er ti ganger – og vel så det – høyere enn mange av dem som jobber om bord i tog og buss?

– Det er betydelige lønnsforskjeller mellom medarbeidere og toppledelse i de fleste bedrifter. Lønnsnivået for konsernsjefen i Vy fastsettes av styret og er basert på etablerte sammenligningstall for andre lederstillinger med tilsvarende ansvar. Vy må tilby konkurransemessige, men ikke markedsledende vilkår for både medarbeidere og ledere. Vår erfaring så langt er at vi klarer å tiltrekke oss god kompetanse – både blant bussjåfører, togpersonale og ledelse.

Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.

Gro Bakstad

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2020
10:40
27.11.2020 10:44



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Kommentar

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Nanna Aanes Wolden

«Det er positivt at Høyres prestisjeprosjekt blir skrotet»


Flere saker