FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.
Morten Hansen
Ny konsernsjef i Vy:
Gro er fersk Vy-sjef, men har sett det før: – Jeg synes jeg kjenner igjen stoltheten og hjertet for virksomheten fra Posten
Gro Bakstad har hatt en røff start på jobben som konserndirektør i Vy. Men korona, streik og diskusjon om lederlønninger har ikke dempet motivasjonen.
morten@lomedia.no
Det ble ikke noen drømmestart. Ikke bare var Norge midt i en koronapandemi, men etter bare snaut to uker som konsernsjef i Vy fikk Gro Bakstad en streik i fanget. Og for en streik. Nærmere 1000 bussjåfører i Vy parkerte bussene. Og de hadde både passasjerene og media på sin side.
Så kom diskusjonen om lønna. Ikke bare sjåførene sin lønn, men også ledernes lønn. Og der kom ikke Bakstad spesielt godt ut. I diskusjonen altså. Med 3,7 millioner kroner i årslønn og mulighet til halvannen million mer i bonus, fikk både bussjåfører og stortingspolitikere til å rase.
– Lederlønninger er et viktig tema. Det er helt naturlig at dette jevnlig løftes inn i den offentlige debatten, ikke minst i perioder med arbeidskonflikter som vi opplevde i høst. Dette er et samfunnsaktuelt tema som ikke kan løses av enkeltbedrifter, sier Bakstad.
Reist rundt
Men før alt dette hadde konsernsjefen fått muligheten til å bli kjent med virksomheten. Hun hadde snakket med bussjåfører, konduktører og lokførere. Hilst på administrasjonen og tillitsvalgte. Hun hadde kjørt togsimulator i Drammen og snakket med Bane Nor om infrastrukturen.
– Jeg har stort sett vært ute hele tiden, og truffet utrolig flinke folk som er glade i jobben sin. Folk som vil levere det beste til kundene sine, og ansatte som har innspill til løsninger på hvordan de kan gjøre ting bedre. Men jeg må fortsatt bruke tid på å bli kjent – og forstå – kompleksiteten i Vy, sier Bakstad.
Saken fortsetter under bildet.
Morten Hansen
Familietradisjoner
Bakstad kommer fra jobben som konserndirektør for en av divisjonene i Posten Norge. Nå er hun øverste sjef i Norges største togselskap – eller persontransportselskap som hun selv flere ganger presiserer.
Selv om det er stor forskjell på brev og pakker og tog og buss, er det likevel mye likt. Begge selskapene har samme eier. De er gamle selskaper med lange tradisjoner.
Også medarbeiderne har mange likhetstrekk.
– Jeg synes jeg kjenner igjen noe av stoltheten og hjertet for virksomheten, fra Posten. Og så er vi en sentral samfunnsaktør som betyr mye for mange. Det treffer også mitt hjerte. Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.
– Verre før det blir bedre
Hun poengterer at selv om Vy nå er et rent kommersielt selskap, og hennes viktigste jobb er å gi selskapet best mulig posisjon i markedet, har de fortsatt et samfunnsansvar.
– Vi er Vy, og vi er noe annet enn vi var for noen år siden. Men samtidig må vi jobbe tett sammen med Bane Nor og oppdragsgiverne våre innenfor buss- og togvirksomheten. For å levere det beste til kundene våre. Det å tenke på oss som en familie, å ha de familiebåndene, er viktig.
Ikke minst mener hun det blir essensielt i de kommende årene, hvor det skjer mange forandringer på jernbanen. Hvor jernbanen skal rustes opp og etterslep skal krympes.
– Det skal bli veldig bra. Men når arbeidene skjer, vil det bli verre før det blir bedre. Da må vi håndtere det på en så god måte som mulig – sammen med samarbeidspartnerne våre, sier Bakstad.
Vy taper penger: Gikk nærmere en halv milliard i driftsunderskudd
Godt skussmål
Hun understreker at det kun er hardt arbeid som er oppskriften på fornøyde kunder. Samtidig er punktlighet en av de viktigste faktorene. Hun innrømmer at det nok kan føles litt urettferdig når Vy får skylden for kjøreledninger som er falt ned og spor som er vasket bort av kraftige regnskyll.
– Samtidig kan vi ikke skylde på andre. Det hjelper ikke de reisende. Vi må bare gjøre det vi kan, og ikke minst gi god informasjon når vi for eksempel må sette inn buss for tog, sier Bakstad.
Hun er klar over at det er de som jobber om bord i toget, på bussen og på stasjonen som merker det mest når ting ikke går på skinner. Bakstad både håper og tror passasjerene ser den viktige jobben de ansatte i Vy gjør.
– De får utrolig gode skussmål fra de reisende. Kundene våre er glade i de som jobber hos oss. Og så tror jeg mange ser hvor viktig kollektivtransporten er. Ikke minst nå under koronapandemien. Bare tenk på hvor avgjørende det er at kollektivtransporten virker i en sånn situasjon som vi er i nå, poengterer Bakstad.
Ser lys i tunnelen
Hun slår fast at slitt infrastruktur, misfornøyde passasjerer og fallende omdømme ikke demper motivasjonen. Tvert imot. Bakstad ser lys i tunnelen.
Hun konstaterer at mye vil bli bedre, og viser til både planlagte og igangsatte investeringer.
– Hadde jeg ikke vært kjempemotivert, hadde jeg ikke tatt jobben. Bare tenk på hva virksomheten vår betyr for mange. Vi er viktige for folk. Rett og slett. Det føler jeg på, og det tror jeg våre medarbeidere også gjør, sier Bakstad.
Og så var det dette med lønna, da. Mens streiken sto på som verst, og bussjåfører, politikere og media uttalte seg, kommenterte Bakstad ikke sin egen lønn. Det gjorde Vygruppens direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, og henviste til vedtak i styre og generalforsamling.
Men hva synes så Bakstad selv om at hun kan oppnå en lønn som er ti ganger – og vel så det – høyere enn mange av dem som jobber om bord i tog og buss?
– Det er betydelige lønnsforskjeller mellom medarbeidere og toppledelse i de fleste bedrifter. Lønnsnivået for konsernsjefen i Vy fastsettes av styret og er basert på etablerte sammenligningstall for andre lederstillinger med tilsvarende ansvar. Vy må tilby konkurransemessige, men ikke markedsledende vilkår for både medarbeidere og ledere. Vår erfaring så langt er at vi klarer å tiltrekke oss god kompetanse – både blant bussjåfører, togpersonale og ledelse.
Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.
Gro Bakstad
Mest lest
LO-leder Peggy Hessen Følsvik, riksmekler Mats Ruland og NHO-leder Ole Erik Almlid etter at partene hadde blitt enige i lønnsoppgjøret.
Håvard Sæbø
LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet
MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.
Ole Palmstrøm
Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer
LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.
Håvard Sæbø
Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart
Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.
Emmie Olivia Kristiansen
16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten
Sissel M. Rasmussen
Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger
2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.
Brian Cliff Olguin
Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn
For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.
Leif Martin Kirknes
Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor
FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.
Tormod Ytrehus
Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få
Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.
LO Stat
Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere
Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.
Emmie Olivia Kristiansen
Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar
Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista
Ole Erik Almlid og Peggy Hessen Følsvik.
Leif Martin Kirknes
LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet
Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.
Håvard Sæbø
Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her
LO Media
Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering
Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.
Alf Ragnar Olsen
Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere
Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.
Helge Rønning Birkelund
Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker
– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.
Øyvind Aukrust
Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen
Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.
Erlend Angelo
Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO
Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper
Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.
Jærbladet