Her er prislappen når NSB skifter navn: – Galskapen vil ingen ende ta, mener Ap
NSB betaler opptil 280 millioner kroner for et navneskifte som slaktes av fagekspertisen i Språkrådet.
Ole Palmstrøm
Arbeiderpartiets Sverre Myrli mener det går altfor mange ressurser til å endre på firmalogoer.
Myrlis første reaksjon på at NSB skifter navn til Vy er at dette betyr nye millioner til logo-designere og andre konsulenter.
Han frykter også at nye selskapsstrukturer betyr flere direktører med fete lønninger.
Endringen koster mellom 220 og 280 millioner kroner, skriver NTB.
– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om at NSB nå skal skifte navn til Vy.
– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, sier Myrli.
Språkrådet bekrefter overfor VG at de rådet NSB til å beholde navnet.
– Vårt primære ønske og vårt råd direkte til NSB var å beholde NSB. Det er en del av den norske kulturarven, det er et godt innarbeidet navn og kundene vet hva det står for. Det har vært vårt beste råd, sier Wetås til VG.
Siden 1883
Myrli forstår ikke hvorfor en godt innarbeidet merkevare som NSB skal skiftes ut. NSB har vært navnet på det norske togselskapet helt siden 1883.
– Regjeringen er allergisk mot alt som har med staten å gjøre. NSB-navnet minner om selskapet tidligere var statsdrevet, og for regjeringen er dette fy-fy. Men det eneste som er nytt med denne regjeringens jernbanepolitikk er nye logoer og nye direktørstillinger. Vi trenger flere tog og togspor for skattebetalernes penger, ikke nye logoer.
– Jernbanepolitikken er preget av kaos under denne regjeringen. Kan ikke regjeringen snart begynne å konsentrere seg om å få togene til å gå og bygge ut tilbudet til de reisende, spør Myrli.
NSB-navnet var en stor fordel, mener SV
SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.
– Regjeringens jernbanereform har gitt oss er flere direktører og nye, fjollete navn, sier han.
Han varsler at partiet – når det kommer til makten – vil samle bane og tog i et felles selskap. Det skal ha et skikkelig navn, for eksempel NSB, varsler Lysbakken.
– En trist dag, mener Sp
– Dette er en trist dag for jernbanen og for hele Norge, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik
– Jeg har forståelse for at NSB ønsker å vise at de er nyskapende og moderne når regjeringen nå har lagt opp til omfattende konkurranseutsetting på norsk jernbane, men jeg tror de har valgt helt feil strategi, fortsetter han.
Gjelsvik vil be samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) redegjøre for navnebyttet i Stortinget.
Rødt-leder Bjørnar Moxnes lurer på hvor mye navnebyttet koster:
«Skal man gråte eller le? Og hvor mye koster dette meningsløse navneskiftet oss?», spør han.
Ledelsen i NSB, heretter Vy, uttrykte begeistring for det nye navnevalget.
– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt, sier konsernsjef Geir Isaksen.
• NSB skifter navn – fra nå av er navnet Vy
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.