MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.
Tormod Ytrehus
Oppsplittingen av jernbanen:
EUs jernbanepakke 4 blir en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt
Når diplomatene i EØS-komiteen møtes fredag, for å blant annet melde om norsk innlemming av direktivene og rettsaktene som utgjør EUs fjerde jernbanepakke, er det en lang historie som får sin foreløpige slutt.
morten@lomedia.no
For Jernbanepakke 4 har vært en markør i skillet mellom venstre- og høyresiden i norsk politikk – og det har vært skrevet og sagt mye om direktivene som vil bestemme mye om hvordan norsk jernbane skal se ut framover.
– Jernbanen skal frakte folk rundt i landet, ikke penger ut av landet, og ved å tvinge gjennom en pakke som ikke lengre har flertallet på Stortinget bak seg, lovfester ikke bare regjeringen høyrepolitikk med anbud, privatisering, rasering av arbeidsforhold og stadig flere direktører på millionlønninger for all fremtid, de gir også blaffen i at de nettopp har tapt et stortingsvalg, sier Bjørnar Moxnes, partileder i Rødt.
Siste: Jernbanepakke 4 må vente på Liechtenstein
(Saken fortsetter under bildet)
Bjørnar Moxnes, partileder i Rødt.
Jan-Erik Østlie
Nytt flertall
Han leder et part som får flere representanter inn på Stortinget, og sammen med de andre partiene på venstresiden vil de danne et flertall mot jernbanepakken – et flertall som dannes litt for sent.
For Regjeringen Solberg viser til avstemningen tidligere i år. Da viste avstemningen i Stortinget et flertall på én representant.
– Å tvinge gjennom jernbanepakke 4 er dypt udemokratisk, fra en regjering som nettopp har tapt et stortingsvalg og bryter med historisk presedens, sier Moxnes.
Han stiller seg i rekken av politikere på venstresiden som mener det samme. Både Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet har sendt brev til regjeringen, hvor de har bedt den trekke behandlingen jernbanepakken i EØS-komiteen. Umusikalsk og udemokratisk har vært gjennomgangstonen.
– Dette er ikke ny politikk, dette er å gjennomføre noe landets øverste forsamling faktisk har vedtatt, har avtroppende statsminister Erna Solberg svart.
Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak
Jernbanereformen
Hun har ledet en regjering som har forandret i norsk jernbane. Fra å ha ett selskap som har tatt seg av all persontrafikk, NSB, er det nå en rekke selskaper som operer på jernbanen.
Siden den gang har det blitt en rekke selskaper, både private og statseide, som jobber i, på og rundt jernbaneskinnene.
I 2015 vedtok Stortinget den såkalte jernbanereformen. Fra 2016 er både persontrafikk billettsalg, eierskap til tog og vedlikehold av jernbanen spredt på mange direktørhender. Til og med gamle NSB har sluttet å eksistere.
Jernbaneverket ble til Jernbanedirektoratet og Bane NOR – som igjen er splittet opp. De som jobber ute i spret jobber nå i selskapet Spordrift. Norske tog AS, Mantena AS og Entur er blitt skilt ut som egne selskaper fra Vy, som er det som før het NSB.
I tillegg driver Go Ahead Norge og svenske SJ med persontrafikk, mens togvedlikehold og renholdet om bord i togene utføres av flere selskaper.
Jakter smutthull: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Demokrati
Men dette har ikke skjedd uten motstand. Siden 2016 har ansatte på jernbanen, og Nei til EU kjempet en hard kamp for å stoppe endringene. Demonstrasjoner, politiske streiker og fanemarkeringer utenfor Stortinget har blitt gjennomført.
Juridiske betenkninger og leserinnlegg på leserinnlegg har blitt skrevet. Uten at det har hjulpet.
– Dette bryter med historisk presedens. sier Moxnes.
Han bruker postdirektivet som eksempel. Da de rødgrønne varslet EØS-komiteen om at Norge vurderte reservasjon mot postdirektivet, så unnlot en å sette i gang prosesser som skulle binde fremtidige stortingsflertall.
– Slik fikk et nytt flertall høsten 2013 anledning til å endre politikk – akkurat slik demokratiet er ment å fungere. Nå må regjeringen våkne, forholde seg til at de har tapt valget og utsette behandlingen slik at folkeflertallets vilje kan gjennomføres, sier Rødt-lederen.
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen