Jernbanereformen: Regjeringen framskynder togkonkurranse på Østlandet
Regjeringen legger allerede nå ut store deler av togtrafikken på østlandsområdet på anbud.
Anna Granqvist
– Erfaringen fra de to første konkurransene om trafikken på Sørlandsbanen og på strekningen i nord er gode. Togtilbudet blir minst like bra som i dag, samtidig som staten skal bruke vesentlig mindre skattepenger på å kjøpe togtilbud enn før, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Jernbanedirektoratet orienterte om konkurranseutsettingen av trafikkpakke fire tirsdag formiddag.
Trafikkpakke fire omfatter følgende strekninger: L1 (Spikkestad-Lillestrøm, L 2 (Stabekk-Ski), L21 (Stabekk-Moss), L22 (Skøyen-Mysen), R20 (Oslo S-Halden), L3 (Oslo S-Jaren) og R30 (Oslo S-Gjøvik).
Tildelingen av kontrakt for togtilbudet vil etter planen finne sted høsten 2021. Planlagt trafikkstart er desember 2022, samtidig som Follobanen åpner.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.