JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klart for lønnsoppgjør i NJF

Strengere oppfølging av regelverket om kabotasje, er blant kravene Norsk Jernbaneforbund vil ha med inn i hovedoppgjøret.

Kristian Brustad

oystein.braathen@lomedia.no

– Konkurranse på ulike vilkår truer godstransport på jernbane og norske turistbusser, sier forbundsstyret i sitt vedtak.

Press på lønns- og avtalevilkår i transportsektoren er først og fremst et resultat av økt kabotasjekjøring, er begrunnelsen for å ta dette inn i forhandlingene.

NJF vil at LO Stat bidrar til ytterligere press på myndighetene for å kreve en korrekt håndheving av reglementet, og mener dagens situasjon kan bidra til bortfall av hele turistbussnæringen i Norge, norske transportører generelt, og godstransport på jernbane spesielt.

Konflikt

Samferdselsdepartementet har i rundskriv presisert hvilke tolkninger av kabotasjeregelverket som bør legges til grunn ved håndhevingen. Der er det presisert at speditører ikke har adgang til å utføre kabotasje på permanent eller løpende basis.

– Det er åpenbart at interessemotsetningene mellom næringslivet, som klart tjener på billigere transport, og myndighetene, som skal håndheve regelverket, er store. NHO hevder at det eneste kriteriet som gjelder er maksimalt tre oppdrag i løpet av sju kalenderdager, samt at et oppdrag kan være en samlastsending med flere hentinger og leveringer, og at krav til sending på import tur er at det skal være CMR-fraktbrev. Det stilles ikke krav om hvilke varer, fyllingsgrad eller verdi på oppdraget, sier NJF i begrunnelsen.

CMR er forkortelsen for internasjonalt fraktbrev, nødvendig på slike transporter.

Lønn

Generelt stilles krav om at kjøpekraften skal sikres. Hoveddelen av midlene tas ut sentralt gjennom en kombinasjon av sentrale og lokale tillegg. Minstelønnssatsene må bedres, og det må være ordninger som fremmer likelønn og motvirker lavlønn. Virkemidlene kan være en kombinasjon av prosenttillegg og fast kronetillegg.

NJF krever også at verdien av pensjon skal styrkes gjennom bredere tariffestede ordninger.

– Ufrivillig deltid og midlertidige ansettelser skal bekjempes.

Endringer

I Spekter-oppgjøret vil forbundet at den totale lønnsmasse i virksomheten skal ligge til grunn for beregning av lønnsgrunnlag.

– Systemet med at lønnsmasse for det enkelte forbund ligger til grunn for beregningen bidrar til at nivået på ulike yrkesgrupper i virksomheten utvikler seg forskjellig avhengig av total lønnsmasse i det enkelte forbund, sier NJF.

For øvrig: Sikring av kjøpekraften. Toårig avtale med reguleringsbestemmelser for 2. avtaleår. Bedriften skal dekke kostnadene og tilrettelegge for at arbeidstakere tar relevante fagbrev for å øke kvaliteten på tjenestene, og alle variable tillegg skal regnes som pensjonsgivende.

Staten

Generelt tillegg som sikrer kjøpekraften for alle, og pott til sentrale og lokale forhandlinger. Ellers blant annet krav om at boliglån i Statens pensjonskasse økes til inntil to millioner kroner, og mulighet for 80 prosent stilling med 100 prosent lønn fra fylte 62 år.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse