Vanligvis er perrongene på Oslo S fulle av folk, men nå merker togselskapene den kraftige nedgangen i antallet reisende økonomisk. Nå har både Vy og Go-Ahead sendt ut varsel om at det blir permitteringer.
Ole Palmstrøm
Togselskapene permitterer:
Korona-krisa treffer togselskapene hardt: Vy permitterer en fjerdedel av konduktørene
Passasjerene hører på helsemyndighetenes råd om ikke å reise unødig. Det koster togselskapene dyrt.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er ikke mange steder i landet hvor det ikke er noen permitterte. Det er sendt varsel til så å si alle stasjoneringsstedene, sier Ove Sindre Lund, leder av konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund.
Om lag 25 prosent av konduktørene har mottatt varselet. Permitteringene vil tre i kraft 17. april.
Dramatisk
Vy opplever, i likhet med alle andre kollektivselskaper markant nedgang av reisende.
80 prosent av pendlerne er blitt borte som følge av tiltakene i forbindelse med koronaviruset, mens omtrent 90 prosent av ferie- og fritidsreisende er borte.
p
Det har ført til at billettinntektene er dramatisk redusert.
Nina Schage, kommunikasjonssjef i Vygruppen, skriver i en epost at selskapet opprettholder mye av togtilbudet slik at alle som får Norge til å gå rundt kan komme seg til og fra jobb, med god plass om bord.
– Samtidig må vi også gjøre tilpasninger, noe som gjør at det er færre avganger, skriver Schage.
Go-Ahead permitterer
Også Go-Ahead har vært nødt til å permittere. Selskapet som trafikkerer Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen merker at passasjerene innretter seg etter helsemyndighetenes råd. Flere holder seg hjemme, har hjemmekontor eller bruker bil for å unngå store folkemengder.
p
– Vi har vært nødt til å se på ytterligere tiltak. Permittering har dessverre vært ett av disse tiltakene, skriver Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, i en epost.
Selskapet har sendt ut varsel om permittering som trer i kraft etter påske.
– Vi har hatt gode møter med de lokale tillitsvalgte og sentrale foreninger, skriver Elgin.
Innstilte avganger
Fra før av har passasjernedgangen ført til at Go-Ahead har innstilt flere av avgangene på Jærbanen og Sørtoget, i samråd med Jernbanedirektoratet.
– Med langt færre passasjerer er det naturligvis langt mindre billettinntekter. De økonomiske konsekvensene er veldig store. Vi har derfor gjort en rekke kostnadsreduserende tiltak, og vi er i dialog med relevante myndigheter om situasjonen, skriver Elgin.
Stoppet opp
Selv om kollektivtrafikken merker kraftig nedgang, er det reiselivsnæringen som blir hardest rammet. Fjord Tours og Flåm Utvikling, som Vy har eierandeler i, opplever ifølge Schage kanselleringer av så godt som alle reiser på kort sikt.
– Og nye reisebestillinger har stoppet opp. Flåm er den destinasjonen som er hardt rammet. Antall daglige avganger med Flåmsbana er redusert til to avganger hver vei, sier Schage.
p
Berømmer de ansatte
Hun berømmer selskapets medarbeidere som jobber med økt smitterisiko, ute i tog og busser.
– De gjør en fantastisk jobb med å opprettholde kollektivtilbudet for helsepersonell og andre samfunnskritiske funksjoner. De har mange ideer, finner løsninger og viser samhold og omsorg i denne vanskelige tiden. Alle som jobber med å rengjøre og vedlikeholde tog og busser dag og natt gjør også en formidabel innsats, sier Schage.
SJ: Oppstart som planlagt
Også SJ, som skal starte opp med persontrafikk på blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen i sommer, har innrettet seg etter myndighetenes anbefalinger. Selskapet har innført hjemmekontor, og ser over kostnader og investeringer.
– Fordi vi ikke er i gang med drift, påvirker ikke dette i like stor grad oss som de andre operatørene. Vi jobber fortsatt i henhold til planene med oppstart 8. juni, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør SJ Norge.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Paul S. Amundsen
I tre måneder var Linda sykmeldt, men lønna kom som vanlig: – Slapp å forholde meg til Nav
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.
Leif Martin Kirknes
Her får de betalt per arbeidsoppgave – og tjener godt på det
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie