Vanligvis er perrongene på Oslo S fulle av folk, men nå merker togselskapene den kraftige nedgangen i antallet reisende økonomisk. Nå har både Vy og Go-Ahead sendt ut varsel om at det blir permitteringer.
Ole Palmstrøm
Togselskapene permitterer:
Korona-krisa treffer togselskapene hardt: Vy permitterer en fjerdedel av konduktørene
Passasjerene hører på helsemyndighetenes råd om ikke å reise unødig. Det koster togselskapene dyrt.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er ikke mange steder i landet hvor det ikke er noen permitterte. Det er sendt varsel til så å si alle stasjoneringsstedene, sier Ove Sindre Lund, leder av konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund.
Om lag 25 prosent av konduktørene har mottatt varselet. Permitteringene vil tre i kraft 17. april.
Dramatisk
Vy opplever, i likhet med alle andre kollektivselskaper markant nedgang av reisende.
80 prosent av pendlerne er blitt borte som følge av tiltakene i forbindelse med koronaviruset, mens omtrent 90 prosent av ferie- og fritidsreisende er borte.
p
Det har ført til at billettinntektene er dramatisk redusert.
Nina Schage, kommunikasjonssjef i Vygruppen, skriver i en epost at selskapet opprettholder mye av togtilbudet slik at alle som får Norge til å gå rundt kan komme seg til og fra jobb, med god plass om bord.
– Samtidig må vi også gjøre tilpasninger, noe som gjør at det er færre avganger, skriver Schage.
Go-Ahead permitterer
Også Go-Ahead har vært nødt til å permittere. Selskapet som trafikkerer Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen merker at passasjerene innretter seg etter helsemyndighetenes råd. Flere holder seg hjemme, har hjemmekontor eller bruker bil for å unngå store folkemengder.
p
– Vi har vært nødt til å se på ytterligere tiltak. Permittering har dessverre vært ett av disse tiltakene, skriver Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, i en epost.
Selskapet har sendt ut varsel om permittering som trer i kraft etter påske.
– Vi har hatt gode møter med de lokale tillitsvalgte og sentrale foreninger, skriver Elgin.
Innstilte avganger
Fra før av har passasjernedgangen ført til at Go-Ahead har innstilt flere av avgangene på Jærbanen og Sørtoget, i samråd med Jernbanedirektoratet.
– Med langt færre passasjerer er det naturligvis langt mindre billettinntekter. De økonomiske konsekvensene er veldig store. Vi har derfor gjort en rekke kostnadsreduserende tiltak, og vi er i dialog med relevante myndigheter om situasjonen, skriver Elgin.
Stoppet opp
Selv om kollektivtrafikken merker kraftig nedgang, er det reiselivsnæringen som blir hardest rammet. Fjord Tours og Flåm Utvikling, som Vy har eierandeler i, opplever ifølge Schage kanselleringer av så godt som alle reiser på kort sikt.
– Og nye reisebestillinger har stoppet opp. Flåm er den destinasjonen som er hardt rammet. Antall daglige avganger med Flåmsbana er redusert til to avganger hver vei, sier Schage.
p
Berømmer de ansatte
Hun berømmer selskapets medarbeidere som jobber med økt smitterisiko, ute i tog og busser.
– De gjør en fantastisk jobb med å opprettholde kollektivtilbudet for helsepersonell og andre samfunnskritiske funksjoner. De har mange ideer, finner løsninger og viser samhold og omsorg i denne vanskelige tiden. Alle som jobber med å rengjøre og vedlikeholde tog og busser dag og natt gjør også en formidabel innsats, sier Schage.
SJ: Oppstart som planlagt
Også SJ, som skal starte opp med persontrafikk på blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen i sommer, har innrettet seg etter myndighetenes anbefalinger. Selskapet har innført hjemmekontor, og ser over kostnader og investeringer.
– Fordi vi ikke er i gang med drift, påvirker ikke dette i like stor grad oss som de andre operatørene. Vi jobber fortsatt i henhold til planene med oppstart 8. juni, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør SJ Norge.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin