Togstreik i Sverige
Lokomotivførere streiker i Stockholm: Vil ha konduktørene tilbake i togene
Etter at konduktørene på lokaltogene i Stockholm ble erstattet med overvåkingskameraer, er lokførerne de eneste ansatte om bord.
Lokomotivførerne vil streike ulovlig i tre dager.
Viktor Fremling/MTR Nordic
morten@lomedia.no
– Hvis dette hadde handlet om penger hadde vi ikke stått her. Men dette handler om sikkerheten. Vi førere kan ikke ha oversikten over hva som skjer i toget samtidig som vi kjører, sier lokomotivfører Sandra Jansson til fagbladet arbete.se.
Engstelige lokførere
Siden begynnelsen av mars har konduktørene på lokaltogene i Stockholm blitt erstattet med overvåkingskameraer. Dette betyr at lokførerne er de eneste ansatte om bord.
Flere av førerne har overfor Arbete uttrykt engstelse over situasjonen. De påpeker at de mangler opplæring på hva de skal gjøre ved brann eller evakuering. Den opplæringen de har, har vært i samarbeid med konduktørene.
– Vi kjenner oss utrygge om bord i toget. Vi har eneansvaret for alle som reiser med oss, og kan ha opptil 1800 passasjerer på et langt tog i rushtiden, sa lokfører Melissa Svenhard til Arbetet tidligere i år.
Ubemannet tog
Akutt sykdom blant passasjerene, bråk og hærverk er andre hendelser som førerne ikke har mulighet å håndtere, hevder de streikende. For å ikke forstyrre førerne blir overvåkingskameraene slått av idet toget forlater stasjonen.
Lokfører Niklas Sjödin sier han flere ganger har vært nødt til å forlate toget for blant annet å sjekke sporveksler.
– Da har et tog med opp mot 1800 passasjerer stått ubemannet i fem til ti minutter, sier Sjödin.
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
Kritiserer eget forbund
Lokomotivførerens forbund, Seko, tar avstand fra den ulovlige streiken. De streikende på sin side mener Seko har vært for svake i spørsmålet om konduktører i toget. Flere av lokførerne Arbeiete har snakket med mener forbundet mer eller mindre har akseptert at konduktørene er blitt erstattet med kameraer.
Ikke mulig i Norge
Forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Audun Sør-Reime, sier forbundet støtter saken til de svenske lokførere på Pendeltåget i Stockholm.
Problemstillingen ble diskutert i Norge da jernbanereformen ble innført, og resulterte i «Norsk standard for bemanning i tog».
– Ombordpersonalets rolle er viktig i forbindelse med sikkerhet, trygghet og service for de reisende – ikke minst for barn, eldre og handikappede, sier Sør-Reime.
I Norge kan ikke togselskapene gjøre de endringene som er gjort på lokaltogene i Sverige.
– Kameraer kan ikke erstatte et menneske når noe skjer. Det sier seg selv at det er en umulig oppgave for en person alene å håndtere hundrevis av mennesker. Personalet må tilbake i togene i Stockholm, sier Sør-Reime.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.