JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Monica er fjerde generasjons jernbanearbeider og tillitsvalgt som sin far: – Sånn har det alltid vært på jernbanen

Når man snakker med jernbanefolk, kan man få inntrykk av at det er en familiebedrift. Også på NJFs lederkonferanse finner man familiebånd.
TO GENERASJONER TILLITSVALGTE: Monica Larsen-Frogner er fjerde generasjons jernbanearbeider, Bjørn Larsen er tredje generasjon. Begge er tillitsvalgte i NJF.

TO GENERASJONER TILLITSVALGTE: Monica Larsen-Frogner er fjerde generasjons jernbanearbeider, Bjørn Larsen er tredje generasjon. Begge er tillitsvalgte i NJF.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Det er ikke uvanlig at flere familiemedlemmer jobber på jernbanen – og at det har vært sånn i generasjoner.

– Konduktører, banefolk, elektrofolk og signalfolk – det går fort i generasjoner. Spesielt på linjene, sier Bjørn Larsen.

Selv er han tredjegenerasjons jernbanemann fra Gol ved Bergensbanen.

– Sånn har det alltid vært på jernbanen. Da de begynte å bygge Bergensbanen, så var det jo en sikker arbeidsplass for folk ved linja. Så kom jo neste generasjon, og det var jo fortsatt en sikker arbeidsplass. Hos oss er vi fire generasjoner. Nylig fikk jeg et barnebarn. Det blir kanskje femte generasjon på jernbane, smiler Bjørn.

NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen

Tipset av morfar

Han er leder i Banepersonalets forening Vest. På Norsk Jernbaneforbunds (NJF) lederkonferanse er han ikke den eneste fra familien. Noen rader lengre bort sitter datteren, Monica Larsen-Frogner – Tillitsvalgt i Konduktørforeningen i Oslo.

– Det var jo egentlig far til mamma som tipset meg om at de søkte konduktører. Jeg tenkte at konduktør skulle jeg ikke bli, men sendte nå inn en søknad. Plutselig satt jeg på skolen. Nå har jeg vært der i ti år, ler Monica.

– Man må bidra

At også hun har tatt på seg tillitsverv i NJF, mener hun familien må ta litt av skylden for.

– Jeg har det nok litt gjennom pappa. At man skal engasjerer seg, og at det er viktig at man stiller opp og bidrar, sier Monica.

– Jeg har begynte på jernbanen i 1979, og vært med i foreningen siden 1992. Det er en bra arbeidsplass. Men man må bidra til at det er det. Man kan ikke bare sitte på jobb og mene hvordan det skal være. Man må være med å prøve å påvirke, fastslår Bjørn.

Og konstaterer at NJF er et godt utgangspunkt for nettopp det.

– Man skaffer seg et kontaktnett, og man kan ringe og be om råd. Du vet det er mange drevne folk i forbundet, sier Bjørn.

Alle elsker toget (2014)
«Det er noen monopol jeg liker veldig godt. Det er Vinmonopolet, Avinor og NSB». Arne Hjeltnes (2014)

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse