JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Revidert nasjonalbudsjett

Regjeringen foreslår 100 millioner ekstra til jernbanen

Mesteparten skal kompensere godsselskapene, som tapte store summer da Dovrebanen ble stengt i vinter.
I to måneder i vinter ble godstog stående på terminalene på grunn av at Dovrebanen var stengt.

I to måneder i vinter ble godstog stående på terminalene på grunn av at Dovrebanen var stengt.

Øyvind Dølplads

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Da Otta bru måtte repareres i vinter, ble Dovrebanen stengt for gjennomgående trafikk i to måneder.

Det kostet godsselskapene, som ikke har mulighet til å sette opp buss fort tog, dyrt.

Bakgrunn: – Uinteressant om det er været, klima eller Bane Nor som er skyld i at togstrekninger blir stengt eller får redusert trafikk

Nå får de dekket deler av tapet stengingen førte med seg.

– Vi er glade for at det blir gitt kompensasjon. Nå blir det utrolig viktig at vi faktisk klarer å hente ut disse pengene, sier Mariann Ravnanger, leder av Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund (NJF)

Pengene må bli brukt

Hun viser til erfaringene fra da Randklev bru kollapset og stengte Dovrebanen i 2023 og 2024.

– Det må ikke bli like komplisert denne gangen. Vi må være sikre på at pengene faktisk blir brukt til formålet de er bevilget til. Dette er støtte til å sikre driften i selskapene fram til infrastrukturen er så god at vi faktisk kan utføre jobben vår, som er å frakte gods på jernbane, sier Ravnanger.

Mariann Ravnanger

Mariann Ravnanger

Ole Palmstrøm

Fra vei til bane

Regjeringen foreslår også å øke tilskuddsordningen for å overføre gods fra vei til jernbane med 30 millioner kroner. Fra 104,8 millioner kroner til 134,8 millioner kroner.

– Godstransport på jernbane er positivt for klima, miljø og transportberedskapen. Den forslåtte økningen i tilskuddsordningen kan bidra til å flytte mer godstransport fra asfalt til skinner, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Tilskuddsordningen er rettet mot kombitransport og vognlast, der konkurransen mot veitransport er størst.

Ordningen er i utgangspunktet foreløpig. Regjeringen har videreført ordningen med en godkjenning fra ESA fram til 2028.   

– 30 millioner er en bra økning. Jeg synes det er på sin plass at man bruker handlingsrommet for tilskuddsordningen, sier Ravnanger.

Robin Olsen, administrerende direktør i CargoNet, er glade for at regjeringen nå utnytter mulighetene i miljøstøtteordningen og utvider ordningen i revidert budsjett.

– Det er potensial for å bruke mer jernbane, og vi har godskunder som ønsker å bruke mer tog. Derfor jobber vi systematisk for å sikre god leveringskvalitet og punktlige avganger, sier Olsen.

Olsen som tiltrådte stillingen som sjef i godsselskapet for to uker siden er også fornøyde med at det settes av midler for bruddet på Dovrebanen.

– Det er viktig og nødvendig. Så vil vi gjerne at det fortsatt jobbes med å skape en mer forutsigbar ordning for næringstransportene når slike hendelser skjer på jernbanen i fremtiden, sier Olsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss