JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hovedtillitsvalgt Mariann Ravnanger ­Nilsen i CargoNet og Leder Janne Lisedatter Håkonsen i Lokomotivpersonalets forening Oslo sier rotet med arbeidskontraktene går ut over tilliten og partssamarbeidet.

Hovedtillitsvalgt Mariann Ravnanger ­Nilsen i CargoNet og Leder Janne Lisedatter Håkonsen i Lokomotivpersonalets forening Oslo sier rotet med arbeidskontraktene går ut over tilliten og partssamarbeidet.

Morten Hansen

Jernbane

Rotet i Vy går ut over tilliten, sier tillitsvalgte etter kontraktstabbe

Endringer i arbeidskontraktene har satt sinnene i kok i Vy-konsernet.



01.02.2024
12:55
01.02.2024 13:13

morten@lomedia.no

På begynnelsen av fjoråret oppdaget tillitsvalgte i CargoNet at ordlyden i nyansattes arbeidskontrakter var blitt endret i forhold til de gamle kontraktene i selskapet.

– Vi ble fortalt at alle de ulike kontraktene i Vy-konsernet skulle standardiseres ned til et knippe likelydende kontrakter, sier Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i CargoNet. 

Problemet var bare at den nye ordlyden inneholdt endringer som blant annet omhandlet et punkt om arbeidsoppgaver, stillingsinnhold og arbeidssted. 

Inngripende endring

I de nye kontraktene sto det at arbeidssted og arbeidsoppgaver kunne endres gjennom arbeidsgivers styringsrett. Nilsen påpeker at dette er områder som reguleres gjennom lov- og avtaleverk.

– De nye kontraktene var utformet på en måte som ga inntrykk av at de ansatte ikke hadde noen rettigheter. Det var ingen henvisning til for eksempel tariffavtalen, sier Nilsen.

Hadde de nye kontraktene blitt gjeldende, kunne det sett ut som om Vy kunne endret arbeidssted, og for eksempel leid ut ansatte til andre selskaper i konsernet, uten at det hadde vært drøftet med fagforeningene.

– I tillegg kunne ledere uten kjennskap til overenskomsten risikert å gjøre feil. Det ville det blitt spetakkel av, slår Nilsen fast.

Frustrasjon og uro

Hun forteller at de tillitsvalgte i selskapet hadde oppklarende møter med Vy, og at innspillene fra organisasjonene i all hovedsak ble tatt til følge.

Nilsen mener det er alvorlig at ordlyden i arbeidskontraktene ble endret, uten at de tillitsvalgte ble involvert.

– Det skapte mye frustrasjon og uro blant de ansatte dette gjaldt, noe som kunne vært unngått. Men viktigst er at dette er endringer som er gjort uten at reglene fastsatt av partssamarbeidet er fulgt. Det er for dårlig, sier Nilsen.

I etterkant av møtene ble det tatt inn presiseringer om at endringer skal gjøres «i henhold til lov- og avtaleverk».

Mister tillit

De tillitsvalgte i Vy trodde saken var ute av verden med oppklaringsmøtene før sommeren. Men i november ble nye kontrakter sendt ut til ansatte i Region tog Øst.

Også denne gangen var det gjort uten at de tillitsvalgte var kontaktet – og med mange av de samme endringene som var gjort i CargoNet.

Denne gangen var begrunnelsen at under innføring av nytt HR-system, var kontraktene til flere ansatte blitt borte.  

Janne Lisedatter Håkonsen, leder av Lokomotivpersonalets forening Oslo, mener det vitner om et konsern som ikke har kontroll. 

– I stedet for å lete etter de gamle kontraktene eller ta kontakt med de tillitsvalgte, så snubler de igjen med gjennomføringen. Det virker som om det er for tette skott mellom avdelingene, og det er for mange kokker til at de klarer å holde oversikten, sier Håkonsen.

Hun sier den siste utsendelsen av kontrakter vakte mye sinne i tillitsvalgtapparatet, og det kokte blant medlemmene.

– Jeg synes det er helt avsindig. Man mister litt tillit til de som er vår motpart og som man håper skal samarbeide på en ryddig måte.

Jernbanetalen: Samferdselsministeren krever mer samarbeid i jernbanen: – Åpenbart et forbedringspotensial

Vy: – Har beklaget

Elin Myrmel-Johansen, kommunikasjonsdirektør i Vy, sier de i forbindelse med overgang til et nytt, digitalt HR-system, overførte medarbeidernes arbeidskontrakter til dette systemet.

Samtidig ble det gjennomført noen mindre endringer i arbeidskontraktene for å gjøre dem mer oppdaterte og moderne.

– I denne oppdateringsprosessen ble det dessverre ikke gjennomført en drøfting, og det har vi beklaget på det sterkeste. Våren 2023 ble dette drøftet, og vi fikk gode innspill og en omforent løsning, sier Myrmel-Johansen.

Ikke god nok informasjon

I samme prosess ble det oppdaget at Vy manglet arbeidskontraktene til flere ansatte.

– For å sikre at alle så raskt som mulig hadde en arbeidsavtale lagret i HR-systemet, ba vi ledere om å lete etter arbeidsavtalene lokalt, forteller Myrmel-Johansen.

Alternativet var å invitere de medarbeidere dette gjaldt, til å signere den nye, oppdatert arbeidsavtalen med samme betingelser som den opprinnelige. 

– Det er dessverre mange som har misforstått denne prosessen, og lederne fikk ikke god nok informasjon slik at de kunne forklare dette godt for sine medarbeidere. Det er vi veldig lei oss for, og vi har ryddet opp i det nå, sier Myrmel-Johansen.

Hun understreker at de endringene som ble gjort etter drøftingen våren 2023, var innarbeidet i arbeidsavtalemalen i den andre prosessen.

– Det betyr at påstanden om at samme feil er gjort to ganger, ikke stemmer, påpeker Myrmel-Johansen. 

01.02.2024
12:55
01.02.2024 13:13



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Sjømenn utsatt for rekordstort lønnstyveri

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Kommentar

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Håvard Sæbø

På viddene med Stein Lier-Hansen

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

Brian Cliff Olguin

LO-lederen mener det bør bli et godt lønnsoppgjør: – Vi skal ha vår del av kaka


Flere saker