Støre-regjeringen og jernbanen
Sp vil legge ned Jernbanedirektoratet: – Ikke aktuell politikk, sier samferdselsministeren
Det er ikke aktuelt å legge ned Jernbanedirektoratet, slår samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fast. Regjeringspartner Sp har vedtatt en slik nedleggelse.
ALENE: Stadig færre er enige med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i at oppsplitting av togtrafikken på Østlandet er i tråd med Hurdalsplattformen. Nå krever regjeringspartiet Sp at forhandlingene om togkjøring på Østlandet stanses.
Eirik Dahl Viggen
morten.hansen@lomedia.no
– Nedleggelse av jernbanedirektoratet er ikke aktuell politikk. Vår politikk er forankret i Hurdalsplattformen, sier Nygård til NTB.
Tirsdag gikk Senterpartiets landsstyre inn for å legge ned Jernbanedirektoratet.
Åpen for alternativer
Arbeiderpartiets Jone Blikra, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, er derimot ikke like kategorisk.
I et intervju med FriFagbevegelse, gjort før NTBs intervju med samferdselsministeren, poengterer Blikra at Jernbanedirektoratet ikke kan legges ned før det er et alternativ på plass.
Han påpeker at regjeringspartiene ønsker mer politisk, og fornuftig, styring av jernbanen, men sier direktoratet er der for å sette politikken ut i livet.
– Vi er åpne for å se på alternativer. Det er ingen hemmelighet at Arbeiderpartiet ser på muligheten for et felles transportdirektorat, som skal ha ansvaret for både vei og bane, sier Blikra.
Uenige om regjeringserklæringen
Senterpartiet har også gått inn for å skrote prosessen med å dele togtilbudet på Østlandet i to. De mener «planene er i strid med det Senterpartiet og Arbeiderpartiet ble enige om i Hurdalsplattformen» – regjeringens egen samarbeidserklæring.
Regjeringens støttepartier, SV, Rødt og MDG har alle tolket det dit hen at togtrafikken på Østlandet må kjøres av ett selskap – nemlig Vy. Samme tolkning har NJF.
I uttalelsen fra landsstyret slår Senterpartiet fast at dette er riktig oppfatning.
I uttalelsen skriver de at Senterpartiets landsstyre vil: «At prosessen med forhandlinger om togkjøring på Østlandet stanses.» og «At Vy får tildelt den samlede togkjøringen på Østlandet.».
Oppsplitting av jernbanen: Rødt ble ikke noe klokere av regjeringas svar
Ap står alene
Dermed står Nygård og Arbeiderpartiet ganske så alene i å mene at å dele togtrafikken i to pakker – kjørt av Vy og Flytoget – ikke er et brudd på Hurdalsplattformen.
Nygård slår også fast at denne prosessen fortsetter.
– Nå jobbes det med direktetildeling hvor begge de to statlige togselskapene, Vy og Flytoget, er aktuelle for å drifte togtilbudet på Østlandet, sier han til NTB.
Tog på Østlandet: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den? Her er statssekretærens forklaring
Vil ikke konkludere
Ingen stortingspolitikere fra Arbeiderpartiet har tidligere kommentert oppsplittingen av Østlandet. Heller ikke denne gangen er det mulig å få et klart svar på hva de mener.
Jone Blikra vil ikke ta et standpunkt i om oppsplittingen er i tråd med, eller et brudd med, Hurdalsplattformen. Han vil vente på behandlingen av et representantforslag om å stoppe oppsplitting.
– Jeg er saksordfører for forslaget fra SV. Derfor ønsker jeg ikke å konkludere før saken har vært behandlet i komiteen, sier Blikra.
Aktuelt: SV tar striden om Vy og Flytoget til Stortinget
Venter på utredning
Han uttrykker likevel forståelse for Senterpartiets uttalelse, og understreker at Hurdalsplattformen ligger fast.
– Min umiddelbare reaksjon er at jeg ikke er uenig med Senterpartiet. Men vi må huske på at de borgerlige partiene har herjet med jernbanen i flere år. Vi skal endre jernbanen, men vi må passe på at disse endringene ikke svekker jernbanen eller går ut over de ansatte. Derfor har Regjeringen satt i gang en utredning som skal se på dette, sier Blikra.
Tydelig budskap
At Senterpartiet nå er tydelige i sin vurdering av Hurdalsplattformen gleder Norsk Jernbaneforbunds (NJF) forbundsleder, Jane B. Sæthre.
– Det er et godt og tydelig budskap. Senterpartiet viser at de vil følge opp Hurdalsplattformen som både de og Arbeiderpartiet er blitt enige om. Jeg konstaterer at flere partier har oppfattet Hurdalsplattformen på samme måte som Jernbaneforbundet har oppfattet den, sier Sæthre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.