JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Støre-regjeringen og jernbanen

Sp vil legge ned Jernbanedirektoratet: – Ikke aktuell politikk, sier samferdselsministeren

Det er ikke aktuelt å legge ned Jernbanedirektoratet, slår samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fast. Regjeringspartner Sp har vedtatt en slik nedleggelse.
ALENE: Stadig færre er enige med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i at oppsplitting av togtrafikken på Østlandet er i tråd med Hurdalsplattformen. Nå krever regjeringspartiet Sp at forhandlingene om togkjøring på Østlandet stanses.

ALENE: Stadig færre er enige med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i at oppsplitting av togtrafikken på Østlandet er i tråd med Hurdalsplattformen. Nå krever regjeringspartiet Sp at forhandlingene om togkjøring på Østlandet stanses.

Eirik Dahl Viggen

morten.hansen@lomedia.no

– Nedleggelse av jernbanedirektoratet er ikke aktuell politikk. Vår politikk er forankret i Hurdalsplattformen, sier Nygård til NTB.

Tirsdag gikk Senterpartiets landsstyre inn for å legge ned Jernbanedirektoratet.

Åpen for alternativer

Arbeiderpartiets Jone Blikra, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, er derimot ikke like kategorisk.

I et intervju med FriFagbevegelse, gjort før NTBs intervju med samferdselsministeren, poengterer Blikra at Jernbanedirektoratet ikke kan legges ned før det er et alternativ på plass.

Han påpeker at regjeringspartiene ønsker mer politisk, og fornuftig, styring av jernbanen, men sier direktoratet er der for å sette politikken ut i livet. 

– Vi er åpne for å se på alternativer. Det er ingen hemmelighet at Arbeiderpartiet ser på muligheten for et felles transportdirektorat, som skal ha ansvaret for både vei og bane, sier Blikra.

Uenige om regjeringserklæringen

Senterpartiet har også gått inn for å skrote prosessen med å dele togtilbudet på Østlandet i to. De mener «planene er i strid med det Senterpartiet og Arbeiderpartiet ble enige om i Hurdalsplattformen» – regjeringens egen samarbeidserklæring.

Regjeringens støttepartier, SV, Rødt og MDG har alle tolket det dit hen at togtrafikken på Østlandet må kjøres av ett selskap – nemlig Vy. Samme tolkning har NJF.

I uttalelsen fra landsstyret slår Senterpartiet fast at dette er riktig oppfatning.

I uttalelsen skriver de at Senterpartiets landsstyre vil: «At prosessen med forhandlinger om togkjøring på Østlandet stanses.» og «At Vy får tildelt den samlede togkjøringen på Østlandet.».

Oppsplitting av jernbanen: Rødt ble ikke noe klokere av regjeringas svar

Ap står alene

Dermed står Nygård og Arbeiderpartiet ganske så alene i å mene at å dele togtrafikken i to pakker – kjørt av Vy og Flytoget – ikke er et brudd på Hurdalsplattformen.

Nygård slår også fast at denne prosessen fortsetter.

– Nå jobbes det med direktetildeling hvor begge de to statlige togselskapene, Vy og Flytoget, er aktuelle for å drifte togtilbudet på Østlandet, sier han til NTB.

Tog på Østlandet: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den? Her er statssekretærens forklaring

Vil ikke konkludere

Ingen stortingspolitikere fra Arbeiderpartiet har tidligere kommentert oppsplittingen av Østlandet. Heller ikke denne gangen er det mulig å få et klart svar på hva de mener.

Jone Blikra vil ikke ta et standpunkt i om oppsplittingen er i tråd med, eller et brudd med, Hurdalsplattformen. Han vil vente på behandlingen av et representantforslag om å stoppe oppsplitting.

– Jeg er saksordfører for forslaget fra SV. Derfor ønsker jeg ikke å konkludere før saken har vært behandlet i komiteen, sier Blikra.

Aktuelt: SV tar striden om Vy og Flytoget til Stortinget

Venter på utredning

Han uttrykker likevel forståelse for Senterpartiets uttalelse, og understreker at Hurdalsplattformen ligger fast.

– Min umiddelbare reaksjon er at jeg ikke er uenig med Senterpartiet. Men vi må huske på at de borgerlige partiene har herjet med jernbanen i flere år. Vi skal endre jernbanen, men vi må passe på at disse endringene ikke svekker jernbanen eller går ut over de ansatte. Derfor har Regjeringen satt i gang en utredning som skal se på dette, sier Blikra.

Tydelig budskap

At Senterpartiet nå er tydelige i sin vurdering av Hurdalsplattformen gleder Norsk Jernbaneforbunds (NJF) forbundsleder, Jane B. Sæthre.

– Det er et godt og tydelig budskap. Senterpartiet viser at de vil følge opp Hurdalsplattformen som både de og Arbeiderpartiet er blitt enige om. Jeg konstaterer at flere partier har oppfattet Hurdalsplattformen på samme måte som Jernbaneforbundet har oppfattet den, sier Sæthre.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse