Togpassasjerene er mindre fornøyd med tilbudet
For lite punktlig og for dårlig informasjon gjør at togpassasjerene er litt mindre fornøyde med tilbudet enn de var forrige gang de ble spurt.
LITT MINDRE FORNØYD: Togpassasjerene vil ha mer presise tog og mer informasjon når togene er forsinket.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
Undersøkelsen, som er utført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er minst fornøyde med opplevd punktlighet og informasjon om avvik.
Samlet sett gir de opplevd punktlighet 74 av 100 poeng, og informasjon om avvik 58 av 100 poeng.
– Fortsatt en vei å gå
Jernbanedirektør Knut Sletta sier direktoratet tar tilbakemeldingen fra passasjerene på største alvor.
– For reisende er det viktig at de kan stole på at toget kommer når det skal, og de må få rask og tilstrekkelig informasjon dersom det oppstår et avvik på ruten. Disse resultatene viser at det fortsatt er en vei å gå, sier Sletta i en pressemelding.
Nedgang fra i fjor
De reisende gir togselskapene totalt 79 av 100 mulige poeng for 2023. Det er en nedgang på ett poeng fra i fjor.
Det er passasjerene til togselskapene Vy, Go-Ahead og SJ Nord som er spurt.
Blant selskapene er det SJ som får de beste resultatene sammenlagt for året.
– Jeg vil gratulere SJ med et godt resultat, de har arbeidet målrettet med god service og kundeopplevelse som settes pris på av kundene. Så vil jeg også skryte av alle i jernbanesektoren, som jeg vet har jobbet og stått på for de reisende i et år med ekstremvær og andre utfordringer litt utenom det vanlige, sier Sletta.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.