JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VERKSTED OG GODSTERMINAL: Sånn er planlagt at togterminalen på Kopstad utenfor Horten skal se ut.

VERKSTED OG GODSTERMINAL: Sånn er planlagt at togterminalen på Kopstad utenfor Horten skal se ut.

Oslofjord Logistikk

Vil konkurrere mot Bane Nor med ny godsterminal

I dag er det Bane Nor som eier verkstedene og de fleste gods­terminalene på jernbanen. Det vil Oslofjord Logistikk endre på.



29.07.2022
14:34
01.08.2022 09:58

morten.hansen@lomedia.no

– Skal jeg være ærlig, blir vi motarbeidet av Bane Nor. Om det er fordi vi er en reell konkurrent til deres virksomhet, kan jeg ikke svare på, sier Petter Eiken.

Han er styreleder i Oslofjord Logistikk som bygger en godsterminal på Kopstad utenfor Horten. På det 400 mål store området som ligger like ved E18 og Vestfoldbanen, ønsker selskapet å bygge en godsterminal. Målet er å få et knutepunkt for godset som går på vei, bane og sjø.

– Terminalen ligger tett på to viktige ferdselsårer, i tillegg til at det er rimelig nærhet til Horten havn. Det åpner for mange muligheter, sier Eiken.

Kolonialvarer på skinner

En av mulighetene er et samarbeid med blant annet Asko. Norges største distributør av kolonialvarer har lagre i Vestby og Rygge – på andre siden av Oslofjorden. Her planlegges det en elektrisk ferge, som kan få varene videre til Horten havn og godsterminalen på Kopstad.

– Derfra kan vi ta oss av varestrømmen videre til Stavanger og Bergen. Det er gjort økonomiske analyser som viser at det er lønnsomt. Det er snakk om gode godsvolumer, sier Eiken.

Han mener det er på tide å tenke utradisjonelt rundt godstrafikken i Norge. Det er lurt å gå bort fra Alnabru som hovedknutepunkt for all godstrafikken i Norge, ifølge Eiken.

– Det er et innestengt område trafikkmessig, i tillegg til at det er få muligheter til å utvide. Når godsmengden øker, tror jeg vi er nødt til å tenke mer desentralisert, sier han.

Han påpeker at den nye terminalen vil åpne for mer effektiv omlasting og bruk av enda lengre godstog.

– Kort sagt; økt produktivitet.

I tillegg ønsker Oslofjord Logistikk å utnytte arealene ved å bygge et verksted for togmateriell. Eiken påpeker at det også her er behov for økt kapasitet.

Han viser til at en del av verkstedproduksjonen allerede i dag skjer i Sverige på grunn av manglende kapasitet. Et nytt verksted langs Vestfoldbanen vil være i direkte konkurranse med virksomheten til Bane Nor. I dag er alle verkstedlokalene eid og leid ut av Bane Nor.

– For det første gjør dette det mulig å hente verdiskapning tilbake til Norge hvis vi kan tilby effektive anlegg. Vi opplever at det er mange som ønsker konkurranse på dette området. Mange etterlyser en verkstedeier som har bedre evne til å kommunisere med kundene om behov og løsninger enn det Bane Nor klarer.

– Ser bare hindringer

Det har ikke vært like lett å få gehør for planene. Spesielt ikke fra Bane Nor. Det er her følelsen av å bli motarbeidet kommer inn. Eiken påpeker at planene er avhengige av velvilje fra så vel politikere som fra Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Så langt er det lite velvilje å spore, ifølge ham.

– De ser hindringer, ikke muligheter. Jeg mener de glemmer samfunnsoppdraget og gjemmer seg bak teknikken.

For et av behovene som må på plass er tilgang til jernbanen. Så langt er det gitt klarsignal for tilknytningsspor fra nord. Men for å få prosjektet gjennomførbart trengs det et tilknytningsspor fra sør også.

– Det problematiseres rundt det å ha godstog på et høyhastighetsnett, og at det allerede er kostnadsoverskridelser på Vestfoldbanen. Slik vi opplever det, er det største problemet er at man ikke har tradisjon for å samarbeide med næringslivet. De klekker ut ideer internt og er i liten grad åpen for å ta imot innspill utenfra, sier Eiken.

Les også: Bussjåfør Jonny reagerer på at firmaet som var dårligst på sikkerhet vant anbud

Lær av veibyggerne

Eiken etterlyser større åpenhet for at andre kan ha gode tanker og tenke nye løsninger.

– Det å bruke 40–50 millioner kroner og la private ta resten av risikoen er smart. En sørlig avgreining vil koste i underkant av 60 millioner.

Eiken mener jernbanen kunne ha lært mer av vei. Han påpeker at diskusjonen med Vegvesenet har vært mye mer smidig.

– Med dem diskuterer vi hva staten må bidra med og hva vi må bidra med for å finne en løsning. Det er mye mer fruktbart, sier Eiken.

Stine Strachan, kommunikasjonssjef i Bane Nor Eiendom, skriver i en kommentar til NJF Magasinet:

– Helt generelt kan vi si at vi har gode samarbeid med private terminaler rundt omkring i Norge og er glade for mer gods på bane.

– Ord må gå over i handling

Selv om Norsk Jernbaneforbund tradisjonelt har kjempet for statlig eierskap på jernbanen, er de positive til det private initiativet i Horten. Forbundsleder Jane B. Sæthre slår fast at det største problemet for gods på bane, er mangel på samarbeid og samordning mellom næringslivet og de som beslutter utbygging av infrastruktur. 

– Vi er for lengst kommet til det punktet hvor ord må gå over i handling. Vi er utålmodige med tanke på å legge til rette for det grønne skifte, sier Sæthre.

Hun konstaterer at arealer, samarbeidspartnere og tilgangen til gods er på plass.

– Da må vi bare komme i gang, sier Sæthre.

Forbundslederen mener planleggingen i statlig regi tar for lang tid. I tillegg tar hun tilbakemeldingene fra transportselskapene på alvor. De sier at dialog mellom transportørene og de som planlegger infrastruktur i beste fall er dårlig.

– Hvis staten ikke involverer bredere, får vi gjort for lite. Vi tror det er riktig å tenke litt nytt. Vi må bort fra utredninger og over til handling. Da får vi se på løsninger hvor staten også ser på de private initiativene som kommer opp, sier Sæthre.

Hun er klar på at Jernbaneforbundet helst ser at staten står som eier av infrastrukturen på jernbanen. Men hun konstaterer at når det kommer til gods på bane er det offentlige lite offensive.

– Det er nok sånn at godstog og konteinere ikke har en stemme i valg. Det vises i prioriteringene. Da må det tenkes nytt og annerledes.

Les også: Selv 23-åringen merker nattskiftet på kroppen: – Jeg blir mer sliten, trøtt og tung i hodet

29.07.2022
14:34
01.08.2022 09:58



Mest lest

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Olje- og energiminister Terje Aasland tror at vi ikke kommer til å oppleve dagens strømsituasjon i framtida.

Olje- og energiminister Terje Aasland tror at vi ikke kommer til å oppleve dagens strømsituasjon i framtida.

Martin Guttormsen Slørdal

Aldri mer strømkrise, lover energiminister Aasland

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

Colourbox

Sjefen fekk alle e-postane til den sjukmelde: Det enda med 400.000 kroner i bot

SKYLDER PENGER. Christian Myhre (til venstre) og Egil Håberget mener selskapet Fibertec skylder dem mye penger. – Ikke har jeg fått lønn i samsvar med kontrakten, og arbeidstida har mange ganger vært noe annet enn det som står i kontrakten, sier Håberget.

SKYLDER PENGER. Christian Myhre (til venstre) og Egil Håberget mener selskapet Fibertec skylder dem mye penger. – Ikke har jeg fått lønn i samsvar med kontrakten, og arbeidstida har mange ganger vært noe annet enn det som står i kontrakten, sier Håberget.

Knut Viggen

Christian og Egil mener sjefen stjal lønna. Nå har de anmeldt arbeidsgiveren til politiet

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

André Kjernsli

Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore  Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

Knut Viggen

Ut mot grønn strømavgift: Forbrukerne får lite tilbake

Kommentar

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Ole Berg-Rusten/NTB

«Hvordan hadde det vært om Listhaug og Solberg styrte nå?»

Sjeføkonom i LO, Roger Bjørnstad, er svært skeptisk til Norges Banks rentepolitikk.

Sjeføkonom i LO, Roger Bjørnstad, er svært skeptisk til Norges Banks rentepolitikk.

Jan-Erik Østlie

Rentehevingen kan føre til flere arbeidsledige, mener LOs sjeføkonom

Flytoget skal forhandle med Jernbanedirektoratet om deler av persontogtrafikken på Østlandet.

Flytoget skal forhandle med Jernbanedirektoratet om deler av persontogtrafikken på Østlandet.

Flytoget

Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet

HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.

HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.

Colourbox.com

Syk i ferien? Dette kreves for at du får ny ferie med lønn

HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.

HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.

Petter Pettersen

For første gang på 52 år er det streik ved smelteverket i industribygda

En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.

En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.

NFF

Overfallet i Skien fengsel: – Uforståelig at en innsatt der får tilgang på kokende olje

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Her tas lærerne i LO ut i streik. Se lista over uttaket

Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)

Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Rapport: Nesten halvparten av butikkansatte som jobber deltid har ikke valgt det selv

Folk på Østlandet og Vestlandet er mest fornøyd med strømstøtteordningen. (Illustrasjonsfoto)

Folk på Østlandet og Vestlandet er mest fornøyd med strømstøtteordningen. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

1000 personer har blitt spurt om strømstøtta. Se hva folk har svart her

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Egil Brandsøy

Håvard (26) tar mer ansvar i arbeidslivet enn eldre: – Vi må kjempe for godene

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Beate Oma Dahle / NTB

Giske går mot regjeringens planer om kraftutbygging

Debatt

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Kai Hovden

«Nei, strøm er ikke vanskelig», skriver Aslak Sira Myhre

NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.

NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.

Ole Palmstrøm

Vi blander jobb og fritid mer etter pandemien: – Svært uheldig


Flere saker