Carlsberg og Heineken:
Ølgigantene trekker seg ut av Russland: – På høy tid, svarer norske tillitsvalgte
Carlsberg og Heineken trekker seg helt ut av det russiske markedet. Det gleder norske drikkevare-tillitsvalgte.
Erlend Angelo
erlend@lomedia.no
Allerede 1. mars sendte norske tillitsvalgte brev til toppledelsen i Carlsberg, med krav om at konsernet skulle trekke seg helt ut av Russland.
Først var det null svar fra danskeide Carlsberg, et av verdens største bryggerikonsern. Så kom beskjeden om at de ville trekke Carlsberg-ølet ut av Russland og skille ut sine russiske bryggerier som et eget selskap.
Men nå kommer beskjeden om at selskapet trekker seg helt ut av Russland. Deres russiske bryggeri Baltika omsatte for nesten 8,4 milliarder norske kroner i 2021, med et driftsresultat på 877 millioner norske kroner.
«Vi er veldig lei oss for konsekvensene dette får for våre 8.400 ansatte i Russland» skriver konserndirektør Cees t' Hart i en uttalelse på nettsiden.
På tide
Carlsberg-eide Ringnes-ansatte føler også med sin russiske kolleger, men er glad for at selskapet nå tar et prinsipielt standpunkt.
Erik Torkelsen, klubbleder i Fellesklubben Ringnes.
Håvard Sæbø
– Det var på tide! Ut fra Carlsbergs uttalelse så tar en sånn avgjørelse tid. Men tid er mangelvare for øyeblikket, og internasjonale sanksjoner må ytterligere forsterkes og opprettholdes, mener Erik Torkelsen, leder for Fellesklubben i Ringnes.
Heinken først ut
Han tror de danske eierne har kjent på det internasjonale presset – og ikke minst at det ble lettere da Heineken besluttet å trekke seg ut først.
Les også: Coca-Cola investerer 300 millioner kroner i ny boks-linje: – Bra for både oss ansatte og forbrukerne
For Carlsbergs uttrekning av Russland kom ikke mange timene etter at bryggerikonkurrent og storebror Heineken ga beskjed om at de ville trekke seg ut.
– Etter den tidligere kunngjorte strategiske gjennomgangen av vår virksomhet, har vi konkludert med at Heinekens eierskap av virksomheten i Russland ikke lenger er bærekraftig eller levedyktig i dagens miljø, skriver selskapet i en uttalelse publisert på Twitter.