Rema 1000 dropper «prissjokk-modell»
Dagligvaregiganten Rema 1000 varsler at de vil de forhandle med leverandørene året rundt, framfor å øke prisene to ganger i året.
Rema skal nå forhandle priser med leverandørene fortløpende. Her fra Foodman, som blant annet lager sjokoskruer for Rema 1000. (Bildet er tatt i en annen sammenheng.)
Sissel M. Rasmussen
Rema 1000 sier farvel til det såkalte prisforhandlingssystemet i dagligvarebransjen. Det markeres ved å sette ned prisene på 250 varer.
Dagligvarekjedens norgessjef Tom Kristiansen avviser overfor E24 at det er snakk om et PR-stunt.
– Det er litt slitsomt for oss som bransje når vi blir fremstilt som cowboyer og småkjeltringer som driver kartellvirksomhet, sier Kristiansen.
Les mer: Vestre kritiserer dagligvarebransjen: – På grensen til ulovlig samarbeid
– Men vi må ta grep. Vi må kvitte oss med de områdene vi blir beskyldt for å utnytte. Derfor går vi nå vekk fra disse prisvinduene og forhandler løpende gjennom året, fortsetter han.
Færre «prissjokk»
To ganger i året forhandler dagligvarekjedene og leverandørene om innkjøpspriser. Det skjer 1. februar og 1. juli hvert år. De største endringene i dagligvareprisene sammenfaller ofte med disse datoene.
Les også: Næringsministeren forbyr butikkene hindre konkurrenter
Kristiansen mener disse «prisvinduene» er en særnorsk ordning. Rema-sjefen forteller at han selv var med på å etablere ordningen for flere tiår siden, men mener tiden nå er overmoden for å forlate den.
Ifølge Kristiansen vil jevnlige forhandlinger føre til jevnere utvikling, bedre konkurranse og færre «prissjokk».
– Ikke nytt
Remas grep er ikke noe nytt, sier konserndirektør for kommunikasjon i Kiwi, Stein Rømmerud, til E24.
– Tidspunktet for endringer av innkjøpsprisene våre er regulerte i hver enkelt avtale med leverandørene. Noen av disse avtalene forholder seg ikke til de såkalte prisvinduene. Så dette er ikke nytt, sier han.
Les også: Freia-tillitsvalgt fortsatt spent på forbrukernes reaksjon