JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rema 1000 dropper «prissjokk-modell»

Dagligvaregiganten Rema 1000 varsler at de vil de forhandle med leverandørene året rundt, framfor å øke prisene to ganger i året.
Rema skal nå forhandle priser med leverandørene fortløpende. Her fra Foodman, som blant annet lager sjokoskruer for Rema 1000. (Bildet er tatt i en annen sammenheng.)

Rema skal nå forhandle priser med leverandørene fortløpende. Her fra Foodman, som blant annet lager sjokoskruer for Rema 1000. (Bildet er tatt i en annen sammenheng.)

Sissel M. Rasmussen

Rema 1000 sier farvel til det såkalte prisforhandlingssystemet i dagligvarebransjen. Det markeres ved å sette ned prisene på 250 varer.

Dagligvarekjedens norgessjef Tom Kristiansen avviser overfor E24 at det er snakk om et PR-stunt.

– Det er litt slitsomt for oss som bransje når vi blir fremstilt som cowboyer og småkjeltringer som driver kartellvirksomhet, sier Kristiansen.

Les mer: Vestre kritiserer dagligvarebransjen: – På grensen til ulovlig samarbeid

– Men vi må ta grep. Vi må kvitte oss med de områdene vi blir beskyldt for å utnytte. Derfor går vi nå vekk fra disse prisvinduene og forhandler løpende gjennom året, fortsetter han.

Færre «prissjokk»

To ganger i året forhandler dagligvarekjedene og leverandørene om innkjøpspriser. Det skjer 1. februar og 1. juli hvert år. De største endringene i dagligvareprisene sammenfaller ofte med disse datoene.

Les også: Næringsministeren forbyr butikkene hindre konkurrenter

Kristiansen mener disse «prisvinduene» er en særnorsk ordning. Rema-sjefen forteller at han selv var med på å etablere ordningen for flere tiår siden, men mener tiden nå er overmoden for å forlate den.

Ifølge Kristiansen vil jevnlige forhandlinger føre til jevnere utvikling, bedre konkurranse og færre «prissjokk».

– Ikke nytt

Remas grep er ikke noe nytt, sier konserndirektør for kommunikasjon i Kiwi, Stein Rømmerud, til E24.

– Tidspunktet for endringer av innkjøpsprisene våre er regulerte i hver enkelt avtale med leverandørene. Noen av disse avtalene forholder seg ikke til de såkalte prisvinduene. Så dette er ikke nytt, sier han.

Les også: Freia-tillitsvalgt fortsatt spent på forbrukernes reaksjon

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse