JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tine øker satsinga i laktoseintolerante Asia

Underskudd på egen melkeproduksjon og enorm befolkning gjør at Tine satser videre i Øst-Asia. Til tross for at de aller fleste tåler melk dårlig.
Tines Asia-porteføle er samlet under en felles merkevare. Det markedsføres som et premiumprodukt, så man kan ta seg betalt basert på norske melkepriser.

Tines Asia-porteføle er samlet under en felles merkevare. Det markedsføres som et premiumprodukt, så man kan ta seg betalt basert på norske melkepriser.

Tine

erlend@lomedia.no

Det er spesielt i landene Sør-Korea, Japan, Taiwan, Singapore og Hongkong at Tine øker satsinga.

I sistnevnte land var det helsides oppslag i to av landets største aviser. Særlig brunosten vekker interesse, forteller Sigmund Bjørgo, direktør for internasjonal vekst i Tine, til avisa Nationen.

NNN-arbeideren har tidligere skrevet hvordan både Synnøve Finden og Tine har blitt populært i Sør-Korea. Både der og i Hongkong er det brunosten som slår mest an.

Men andre produkter vil følge deretter, sier Bjørgo. Som mener Asia-satsinga gir Tine flere bein å stå på. På sikt håper de å bruke 100 millioner liter melk i Asia. I 2021 ble det levert cirka 1440 millioner liter melk inn til Tine.

Men hvorfor Asia? Der de aller fleste er laktoseintolerante?

– Det er den regionen i verden hvor melkekonsumet øker mest. Flere unge drikker melk, og de blir introdusert for det tidligere. Vi vet at markedet er stor og voksende, så det blir vår jobb å finn en posisjon for norske meieriprodukt, uavhengig av allergi, sier Bjørgo.

Les mer i Nationen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse