Skremmende funn i varebilbransjen: Milliongjeld og farlige kjøretøy
En aksjon mot aktører som utførte oppdrag for Schibsted, avdekket brudd på flere felt.
Schibsted sier de er åpne for en dialog med fagforeningen om å forbedre arbeidsforholdene. Men de mener også at dagens system kan fungere godt.
Berit Roald / NTB
dag.kjorholt@ntb.no
Varebilbransjen, kjøretøy under 3,5 tonn, er en uregulert bransje. Det betyr at man enkelt kan opprette en virksomhet, uten løyve eller krav, ifølge A-krimsenteret.
– Helhetsbildet er helt klart nedslående, sier Ove Boga, leder for A-krimsenteret i Vestland.
Aksjonen ble gjennomført kvelden 27. og natt til 28 september. Arbeidstilsynet vil følge opp 20 av de 53 virksomhetene.
– Vi kommer til å fortsette å følge opp denne bransjen. Vi ser absolutt behovet for mer regulering og oppfølging i hele kjeden, fra dem som bestiller varelevering, til dem som kjører ut varene. Det vi har sett over tid, både i vår region og nasjonalt, bekreftes dessverre også ved denne kontrollen, sier Boga.
Åpen for dialog
– Selv om vi ikke har alle detaljene, tar vi alle slike rapporter alvorlig. Vårt primære mål er å opprettholde god internkontroll for å minimere mulige avvik, skriver administrerende direktør Trond Håkon Norheim i Schibsted Distribusjon Vest i en e-post til Bergens Tidende.
Han skriver det ikke er akseptabelt med avvik fra leverandøravtaler.
Eirik Svensson, som leder Vestnorsk Transportarbeiderforening, kritiserer Schibsted Distribusjon for å ikke ha fast ansatte varebilsjåfører.
– Vi har pratet med en del av dem som er ute og kjører aviser. De forteller om lange arbeidsdager, lav lønn og at de er nødt til å ha jobb for både Schibsted og andre for å få det til å gå rundt, sier han.
Schibsted sier de er åpne for en dialog med fagforeningen om å forbedre arbeidsforholdene. Men de mener også at dagens system kan fungere godt.
– Med riktig oppfølging og effektive kontrollmekanismer mener vi at dette er en bærekraftig løsning for våre oppdrag, skriver direktør Norheim.
Mye lest: For første gang er noen dømt for lønnstyveri i Norge
Opplæring uten lønn
Flere sjåfører opplyste at de var på opplæring uten å få lønn.
26 av 53 virksomheter skylder 5,4 millioner i forfalte krav. Skatteetaten følger nærmere opp disse sakene.
I alt 39 av de 53 virksomhetene er enkeltpersonforetak. 22 prosent av sjåførene har norsk/dobbelt statsborgerskap, det vil si at 78 prosent av sjåførene har utenlandsk statsborgerskap.
– Erfaringsmessig vet vi at denne gruppen er sårbare for utnyttelse. Utenlandske arbeidstakerne er avhengige av å raskt komme seg i arbeid, de vet lite om regelverket, og det er få krav til kompetanse, sier Boga.
A-krimsenteret har funnet at arbeidsgivere i bransjen organiserer seg vekk fra arbeidsgiveransvaret ved at utenlandske arbeidstakere blir presset til å opprette enkeltpersonforetak i stedet for å være ansatt.
Slik kan arbeidsgivere fraskrive seg en del ansvar, og arbeidstakere mister sine rettigheter som ansatte.
Mye delt: De kjørte ut varer for Elkjøp og Ikea: Nå må budbilsjefen i fengsel
Skremmende dårlig
Statens vegvesen gjennomførte teknisk kontroll av 17 kjøretøy., Av disse fikk to bruksforbud, åtte kjøretøy fikk skriftlige mangler, og det ble utstedt åtte gebyr.
Vegvesenet har kommentert at det var skremmende dårlig kvalitet på kjøretøyene.
– Vi ser sjåfører som arbeider seks netter i uken og kjører lange avstander i kjøretøy med skremmende dårlig kvalitet. Ser man det i sammenheng med høye forfalte skattekrav, kan man stille spørsmål ved om dette er bærekraftig, sier Boga.
Han oppsummerer kontrollen slik: Den viser klare indikasjoner på arbeidslivskriminalitet i form av brudd på arbeidsmiljøloven, svart arbeid, svart omsetning og mulig trygdesvindel.
A-krimsenteret er et tverrstatlig samarbeid mellom Skatteetaten, politiet, Arbeidstilsynet, Nav og Tolletaten.
Aktuelt: Arbeidstilsynet avdekket 1900 lovbrudd – kun sju fikk bot