JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avinor skal kutte kostnader: De må starte på toppen, mener tillitsvalgt

Kostnadskutt i Avinor må starte i ledelsen, mener hovedtillitsvalgt Ørjan Kvalvåg. Han frykter at en varslet innsparing på inntil 600 millioner kroner de neste årene vil gå ut over sikkerheten.
VIL IKKE KUTTE I DRIFT: Driften av flyplassene er skåret til beinet, mener NTL Avinor. Her holder lærling Adrian Falke på med å sjekke at alt fungerer på en av gangboene på Bergen lufthavn Flesland.

VIL IKKE KUTTE I DRIFT: Driften av flyplassene er skåret til beinet, mener NTL Avinor. Her holder lærling Adrian Falke på med å sjekke at alt fungerer på en av gangboene på Bergen lufthavn Flesland.

Silje Robinson

merete.jansen@lomedia.no

De hadde knapt rukket å gjennomføre et moderniseringsprogram der det ble kuttet 1,5 milliarder kroner mellom 2015 og 2018, før de ansatte fikk beskjed om videre reduksjoner. Kostnadene skal ned med mellom 400 og 600 millioner kroner innen 2021.

Det statseide selskapet har ca. 3100 ansatte fordelt på 44 lufthavner, så det er nok å ta av. Men Ørjan Kvalvåg som leder NTL Avinor, mener det er lite å hente på å kutte blant de som jobber med drift.

– Det blir umulig å kutte så store utgifter uten å se på bemanningen. Men som jeg har sagt til ledelsen: De må vise i praksis at trappevasken starter øverst. De må vurdere hvor mange hoder man trenger i ledelsen, og ikke minst må de se på bruken av konsulenter. Kutter man noe særlig nederst, frykter jeg at det vil gå ut over sikkerheten.

Stor konsulentbruk

I november i fjor hadde Riksrevisjonen en gjennomgang av driften i Avinor som endte opp i flere kritiske merknader. Riksrevisor Per-Kristian Foss mente blant annet at kostnadsveksten og en svekket lønnsomhetsutvikling var kritikkverdig. Dette er ikke i tråd med kravet om effektiv drift, sa han til E24.

En av påpekningene gikk på at utgiftene til konsulenter og eksterne tjenester var én milliard kroner høyere i 2017 enn i 2008.

Ørjan Kvalvåg påpeker at det har vært dyrt å bygge ut nye flyplassterminaler i tilknytning til Bergen og Oslo, og at det har vært naturlig med høy bruk av konsulenter i en slik prosess. Men han tror det er mye å hente på å redusere bruken av eksterne.

– I utgangspunktet mener vi i NTL Avinor at konsulenter som det er bruk for over tid, heller bør ansettes fast. Det er mye rimeligere. Det kan også hende at vi skal innstille oss på å bruke mer tid på enkelte prosjekter, hvis det er det som skal til for å unngå så stor konsulentbruk.

Saken fortsetter under bildet.

SIKKERHETEN FØRST: Ørjan Kvalvåg, leder i NTL Avinor, frykter det går utover sikkerheten hvis Avinor kutter i den delen av bemanningen som drifter flyplassene. Han ber ledelsen først vurdere om de kan klare seg med færre i ledelsen og med færre innleide konsulenter.

SIKKERHETEN FØRST: Ørjan Kvalvåg, leder i NTL Avinor, frykter det går utover sikkerheten hvis Avinor kutter i den delen av bemanningen som drifter flyplassene. Han ber ledelsen først vurdere om de kan klare seg med færre i ledelsen og med færre innleide konsulenter.

Bjørn A. Grimstad

Modellen er truet

Økonomien i det statlige selskapet trues også av at regjeringen åpner opp for stadig mer konkurranse fra private aktører. Kvalvåg er svært skeptisk til det som er i ferd med å skje.

– Dagens modell med et helhetlig nettverk av flyplasser fungerer utmerket. Hvis det splittes opp, kan det ødelegge muligheten for lokal næringsutvikling på mange små steder.

Kvalvåg påpeker at det er de sju til åtte største flyplassene som finansierer driften av alle de små, og private selskaper vil naturlig nok først og fremst vært ute etter de største.

– I dag leverer Avinor tross alt overskudd til statskassen. Skal vi bevege oss bort fra dagens modell, betyr det at vi må tilbake til å finansiere de små flyplassene over statsbudsjettet – og trekke penger ut fra fellespotten. Er det egentlig noen som ønsker det?

p

Skuldertrekk

Nyheten om nye, kraftige kutt i budsjettene er så langt møtt med et oppgitt skuldertrekk av de ansatte. Ifølge Kvalvåg er dette nærmest blitt en del av hverdagen nå.

– Og så er det så store tall at det nesten er vanskelig å forholde seg til. Det er nok først når de ansatte ser hvordan det rammer deres egen avdeling og deres egen arbeidshverdag, at reaksjonen kommer.

NTL Avinor opplever at de blir tatt med på råd i prosjektet som nå skal gjennomføres. De har fått plass i en referansegruppe, og ledelsen sier de kommer til å følge reglene i hovedavtalen. I første omgang skal man se på hvordan driftskostnadene kan reduseres ved lufthavnene og om det er mulig å kunne noe i stab og administrasjon. Værnes og Vigra er satt spesielt under lupen når det gjelder effektivisering av driften, med håp om å oppdage gevinster som kan overføres til resten av nettverket.

Midt oppe i det hele starter årets lokale lønnsforhandlinger. Kvalvåg vedgår at det ikke er ideelt.

– Men slik har det nå for så vidt vært hvert år i det siste. Vi jobber hele tiden opp mot en litt mørk horisont. Men vi har kommet i havn hver gang, slår han fast.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse