Konflikt i SAS
560 oppsagte piloter tar SAS til Arbeidsretten: – Vi er rundlurt
SAS-pilotene beskylder selskapet for fem alvorlig brudd på arbeidslivets bestemmelser. Og får full støtte fra LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
VAR LOVET JOBBEN TILBAKE: Kun 108 av de 560 pilotene som stevner SAS er tilbudt en reansettelse.
Tormod Ytrehus
helge@lomedia.no
560 skandinaviske SAS-piloter ble oppsagt som følge av pandemien. Alle fikk avtale om gjenansettelse, men SAS har omgått arbeidslivets bestemmelser for å unngå dette, mener SAS-pilotene som sammen med LO nå har stevnet SAS for Arbeidsretten.
560 piloter i de tre landene Norge, Sverige og Danmark står bak stevningen. Kun 108 av de 560 pilotene er tilbudt en reansettelse.
LO-advokatene varslet i februar om at SAS-pilotene kom til å gå rettens vei gjennom en stevning til Romerike og Glåmdal tingrett. Nå er stevningen offisielt sendt til Arbeidsretten som rette instans.
Fem alvorlige brudd
LO-advokatene har på vegne av SAS-pilotene organisert i Norsk Flygerforbund, sendt inn stevningen til Arbeidsretten for fem forhold, som LO mener er brudd på arbeidslivets bestemmelser:
• På innleiebegrensningene i overenskomsten
• På rollefordelingsavtalen i overenskomsten
• Ulovlig omgåelse av overenskomst
• På gjenansettelsesretten i overenskomsten
• På medbestemmelsesretten i Hovedavtalen mellom LO og NHO
Bakgrunnen er at oppsagte SAS-piloter som ble sagt opp som følge av koronapandemien ikke får jobben tilbake, til tross for en avtale mellom pilotene og SAS om fem års gjenansettelsesrett når flytrafikken tar seg opp igjen.
Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av
Kreativ rigging
I ly av pandemien har SAS i stedet opprettet nye datterselskap og ansetter nye og billigere piloter eksternt i bemanningsforetak.
– Gjennom kreativ rigging flyttes arbeidsplasser til underselskaper som skal bemannes med ny og billigere arbeidskraft. SAS ansetter nye piloter i bemanningsbyråene tilhørende underselskapene SAS Connect og SAS Link for å utføre den samme jobben, sier leder for SAS-pilotene, Roger Klokset, i en pressemelding.
– SAS bryter avtalene med pilotene, og grepene de forsøker seg på er etter vårt syn alvorlige og ulovlige. Flaggskipet SAS utfordrer et moderne og anstendig arbeidsliv på en måte som mangler sidestykke i Skandinavia, legger han til.
– Vi er rundlurt av SAS. Selskapet har i ly av pandemien planlagt å kvitte seg med sine skandinaviske ansatte. Det er opprettet nye datterselskap bak ryggen vår, hvor det er trikset og mikset med jussen for å komme seg unna gjenansettelsesretten og arbeidsgiveransvaret. Vi mener alle oppsagte har rett til å få sin jobb tilbake og med sine gamle vilkår, har Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres Forening, tidligere uttalt til FriFagbevegelse.
Tøffe tider for SAS: Flyteknikere søker seg vekk fra SAS, ifølge tillitsvalgte
LO gir full støtte
LO aksepterer ikke at SAS forsøker å organisere seg bort fra inngåtte avtaler og grunnleggende arbeiderrettigheter.
– Denne saken er prinsipielt viktig for alle arbeidstakere i Norge, og vi ser fram til å få prøvd den rettslig, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Roger Klokset hevder pilotene alltid har søkt samarbeid med SAS-ledelsen.
– Vi har stilt opp for selskapet hver gang det har vært en krise. Men det blir vanskelig å forholde seg til en ledelse som går bak ryggen på sine egne. SAS-ledelsen legitimerer dette gjennom å ha skrevet en avtale med en dansk fagforening. Norske SAS-flygere stiller for eksempel et stort spørsmålstegn ved om en avtale med en dansk klubb skal være gjeldende i Norge og Sverige, hevder Klokset.
Demonstrerte: SAS-pilotene har Stortinget i ryggen: – Vi støtter dere i denne kampen
Dette svarer SAS
Pressesjef i SAS, John Eckhoff, har tidligere uttalt til FriFagbevegelse at SAS ikke er enig i beskrivelsen som fremsettes av fagforeningene.
– Vi er av den oppfatning at vi forholder oss til, og handler etter, alle inngåtte avtaler, har han uttalt til FriFagbevegelse tidligere.
Ifølge BTB synes han det er naturlig at spørsmålene får en rettslig avklaring, fordi pilotene lenge har varslet at de er uenige i dette.