JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Alle de nye flytogene må repareres

Fire år etter at de ble satt i drift for første gang, skal de åtte flytogsettene repareres. Problemene er omfattende.
Det vil ta minst ett år før alle de nye togene er i drift igjen.

Det vil ta minst ett år før alle de nye togene er i drift igjen.

Ole Berg-Rusten / NTB

Saken oppsummert

– Grunnet flere systematiske feil har CAF og Norske tog avtalt at det skal gjennomføres en «nullstilling» på alle åtte kjøretøy, sier teknisk direktør for flytog Thomas Berntsen i Norske tog.

Dermed blir de åtte nye togsettene sendt til produsentens verksted i Norge og Sverige.

Problemene med de nye togsettene som kom i 2021, startet allerede på den første rutinesjekken. Da ble det oppdaget sprekker i understellet.

Tre av de nye togene har fått en midlertidig fiks for de mest sentrale feilene og er dermed i drift i dag.

Fagbladet Lokomotivmands Tidende omtalte saken først.

– Hovedutfordringen er montering og tilpasning av utvendige dører. Videre er det behov for kontroll og utskifting av tetning rundt utvendige vinduer, sier Berntsen.

Det vil ta minst ett år før alle de nye togene er i drift igjen.

Flytoget opplyser til Aftenposten at trafikken ikke vil bli påvirket og at de har «nok tog til vår turnering».

Norske tog forventer å ha fått alle togene tilbake innen september neste år.

Rettelogg:
Norske tog har etter publisering opplyst at togene skal sendes til produsentens verksted i Norge og Sverige, ikke Spania slik det først sto i saken. Dette ble rettet onsdag 8. oktober kl. 13.50.

Warning