Lønnsoppgjøret
Arbeidsgiver brøt taushetsplikten under meklingen
Under meklingen mellom Norsk lokomotivførerforbund og godsselskapet Onrail, gikk arbeidsgiveren ut med en melding til de ansatte om innholdet.
Onrail startet med godstrafikk på Raumabanen. Her er to av deres lokomotiver på Åndalsnes stasjon. Siden har de overtatt godstrafikken på flere andre strekninger etter at GreenCargo la ned driften i Norge.
Leif Johnny Olestad
torgny@lomedia.no
Mekler Nils-Henrik Mørch von der Fehr reagerte kraftig på lekkasjen fra meklingen mellom godsselskapet og lokførerne.
Slik lekkasje av informasjon blir ansett som et alvorlig brudd på taushetsplikten.
Partene ble til slutt enige, men i møteboka skriver mekleren at «hendinga fekk alvorlege konsekvensar for meklinga og skapte mykje vanskar med å oppnå ei semje.»
Melding inneholdt feil
Mørch von der Fehr skriver også at «meldinga var ikkje berre utidig, men inneheldt dessutan feil og reflekterte såleis ikkje det som faktisk gjekk føre seg i meklinga og det moglege resultatet.»
Onrail er et godsselskap som startet opp med godstrafikk på Åndalsnes for to år siden. Da det svenske Greencargo la ned virksomheten i Norge, overtok Onrail deres godsruter. Fra å ha fire ansatte lokførere, har de nå over 50 lokførere.
Krevde AFP
Lokførerforbundet hadde tariffavtale med Onrail, men uten AFP. Innføring av AFP var derfor hovedkravet under årets mekling.
Det ble enighet om dette, til tross for den alvorlige lekkasjen under meklingen.
Amatørmessig
– Bruddet på taushetsplikten er svært amatørmessig og beklagelig, sier leder i Norsk lokomotivførerforbund, Rolf Ringdal, til FriFagbevegelse.
Forbundsleder i Norsk lokomotivførerforbund, Rolf Ringdal.
Morten Hansen
Han sier at når arbeidsgiveren gikk ut med informasjonen på denne måten, skapte det forviklinger, og gjorde at meklingen tok lenger tid enn nødvendig.
– Er du fornøyd med resultatet?
– Ja, det viktigste er å få på plass AFP. Det økonomiske resultatet er vi ikke så fornøyd med, men sett i lys av situasjonen på jernbanen akkurat nå godtok vi dette, sier Ringdal.
Aktuelt: Svensk jernbane-topp advarer norske politikere: – Usikkerheten som rår nå er ikke bra
Flom
Det Ringdal sikter til, er at det nesten ikke går godstog nord for Alnabru i Oslo.
På Dovrebanen er jernbanebrua over Lågen ved Ringebu rast sammen på grunn av flom. Flommen har også stengt Rørosbanen.
Onrail har nesten all trafikk nordover fra Oslo, så de har nesten ikke noe trafikk nå. I denne situasjonen hadde det vært svært vanskelig å få til en streik blant de ansatte, mener lederen for lokførerne.
Riksmekleren ikke informert
Riksmekler Mats Ruland var ikke kjent med bruddet på taushetsplikten da FriFagbevegelse kontakter ham.
– Jeg får snakke med partene først, før vi bestemmer oss for hva vi skal gjøre, sier Ruland.
I forbindelse med årets mellomoppgjør mellom NHO og LO var det lekkasjer fra meklinga. Det førte til at Riksmekleren anmeldte taushetsbruddet til politiet.
Politiet henla saken etter bevisets stilling.
– For raske på labben
FriFagbevegelse har vært i kontakt med daglig leder i Onrail, Henning Aandal om hendelsene under meklingen og resultatet. Aandal beklager det som skjedde.
– Vi var litt for raske på labben. Det som var feil, som mekleren påpeker, var bare en dato. Men meklingsresultatet var avklart, sier Aandal og skylder på at de er ferske i gamet.