JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidstakere er lunkne til mer utdanning. Slik vil LO og YS snu trenden

– Vi må bli flinkere til å utnytte arbeidsplassen som en læringsarena, mener LO-sekretær.
Ansatte i industrien skal få mulighet til etter- og videreutdanning.

Ansatte i industrien skal få mulighet til etter- og videreutdanning.

Tormod Ytrehus

aslak@lomedia.no

Stadig færre er interessert i etter- og videreutdanning. Det er konklusjonen i det siste arbeidslivsbarometeret fra Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) for 2024.

– Vi har fortsatt ikke klart å snu den negative utviklingen, medgir YS-leder Hans-Erik Skjæggerud overfor FriFagbevegelse. 

Undersøkelsen omfatter over 3.000 arbeidstakere og blir presentert på Arendalsuka tirsdag.

Det er 16. året på rad at YS tar temperaturen på tilstanden i arbeidslivet. Målgruppen er den yrkesaktive befolkningen i Norge i alderen 18 til 67 år.



Fakta om YS Arbeidslivsbarometer

• YS Arbeidslivsbarometer er en uavhengig, forskningsbasert undersøkelse og analyse, gjennomført av Arbeidsforskningsinstituttet (AFI - OsloMet) på oppdrag for YS (Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund).

Undersøkelsen gjennomføres årlig og ble gjennomført for første gang i 2009.

YS Arbeidslivsbarometer er den mest utførlige, årlige datainnsamlingen og analysen av tilstanden og utviklingen på sentrale områder i norsk arbeidsliv.

• I overkant av 3.000 arbeidstakere har deltatt i undersøkelsen, gjennomført blant medlemmer i TNS Gallups respondent-panel. Utvalget er gjort tilfeldig ut fra Gallups web-base på 70.000 personer. Målgruppen for undersøkelsene er den yrkesaktive befolkningen i alderen 18 til 67 år.

6 temaområder

YS Arbeidslivsbarometer er bygd opp rundt seks temaområder, alle sentrale for å forstå utviklingen av arbeidslivet, sett fra arbeidstakeres perspektiv: 

● Fagforeningenes legitimitet

● Oppslutning om kollektiv lønnsdannelse

● Arbeidsvilkår, stress og mestring

● Likestilt deltakelse

● Trygghet og tilknytning i arbeidslivet

● Kompetanse



Under halvparten siden 2020

På spørsmål om hvor sannsynlig det er at arbeidstakeren vil ta etter- eller videreutdanning dersom forholdene legges til rette for det på arbeidsplassen, svarer 45 prosent at det er «svært» eller «ganske sannsynlig». I 2009 oppga 65 prosent av de spurte det samme. 

– Vi må lykkes med å motivere de eldre arbeidstakerne til å utvikle kompetansen sin. Det samme må vi få til for arbeidstakere med kortere grunnutdanning, mener Skjæggerud.

Arbeidslivsbarometeret har i flere år undersøkt hvor interessert arbeidstakerne er i å delta i etter- og videreutdanning. Interessen har sunket jevnt hos alle grupper siden 2009.

Siden 2020 har interessen ligget på under 50 prosent. Bunnpunkt var på 44 prosent i 2022. YS-lederen mener at partene i arbeidslivet har mer å gå på i arbeidet med etter- og videreutdanning.

– Det systematiske arbeidet med kompetanseutvikling på arbeidsplassen er en naturlig del av det lokale partssamarbeidet. Ulike grupper har ulike behov. Vi som representerer arbeidstakerne, har ikke vært gode nok på å finne omforente løsninger som gjelder alle, innrømmer han.

Større interesse i offentlig sektor

Dette er andre viktige funn om etter- og videreutdanning (EVU) i arbeidslivsbarometeret:

• Interessen for EVU generelt har vært lavere for de med kort utdanning enn for de med lang utdanning. Samtidig daler interessen for begge grupper. 

• Jo eldre arbeidstakerne er, desto mer avtar interessen for å ta etter- og videreutdanning.

• Arbeidstakere under 30 år, samt de mellom 30 og 44 år, har siden 2010 i større grad svart at de er interessert i etter- og videreutdanning enn de andre aldersgruppene.

• Andelen som er interessert i etter- og videreutdanning er høyere i offentlig enn i privat sektor

Videreutdanning i offentlig sektor kan være aktuelt for ansatte i skolen, sosialsektoren og i helse og omsorg. I privat sektor kan dette komme operatørene og fagarbeiderne i industrien til gode.  

Ifølge YS-lederen er det viktig å innse at store grupper ikke ønsker, eller ikke har de nødvendige forutsetningene, for å gå tilbake til skolebenken.

– Det må vi ta høyde for i kompetansepolitikken. Utfordringen blir å sørge for at disse arbeidstakerne holder tritt med utviklingen i arbeidslivet. Da unngår vi også en frykt for å falle utenfor, sier han.

Læringsarena på jobb

Samtidig som etter- og videreutdanningen ikke står like høyt i kurs lenger, ønsker flere arbeidstakere enn før å delta i jobbrelatert opplæring framfor formell utdanning i skolen og på universiteter. Opplæringen de foretrekker kan være kurs, konferanser og seminarer, ifølge YS' Arbeidslivsbarometer.

Andelen som ønsker kompetanseheving på jobb har økt fra 68 prosent i 2023 til 72 prosent i 2024.

– Vi må bli flinkere til å utnytte arbeidsplassen som en læringsarena. Det betyr spissede og målrettede tiltak i tråd med arbeidstakernes behov og i dialog med tilbyderne, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

LO-sekretær Trude Tinnlund ønsker at arbeidstakerne skal utnytte arbeidsplassen som en læringsarena.

LO-sekretær Trude Tinnlund ønsker at arbeidstakerne skal utnytte arbeidsplassen som en læringsarena.

Jan-Erik Østlie

At folk vil ha mer kompetanseheving på jobb enn å ta enn formell utdanning, mener hun beskriver noen av utfordringene i tida framover.

– Arbeidslivet har endret seg, og folk vil ha korte, fleksible og tilpassede kurs som er kompetansehevende. Det skal gjerne skje på arbeidsplassen samtidig som man er i jobb, sier Tinnlund.

LO-sekretæren medgir at det mangler en god, nasjonal ordning som kan dokumentere og verdsette den kompetansen arbeidstakerne tilegner seg på jobb.

– Vi må verdsette kvalifikasjoner og yrkesfaglig kompetanse mer enn i dag. Det er viktig å ha dokumentasjon på hva man kan for at det skal bli enklere å fylle på der det er mangler, mener hun.

Enige om kompetansereform

Fellesforbundet og Norsk Industri ble i årets lønnsoppgjør enige om å begynne på en stor etter- og videreutdanningsreform. Dette forsvant i viraken over at det ikke ble streik og at den økonomiske ramma ble på 5,2 prosent.

I tariffavtalen som ble sendt ut på uravstemning, fikk de ansatte en rettighet til to uker fri i året med lønn, for godkjente modulbaserte kurs.

Den nye kompetansereformen vil bli utformet i tett samarbeid med regjeringa.

Fafo-forsker Kristine Nergaard mener behovet for etter- og videreutdanning eller opplæring på arbeidsplassen øker.

Fafo-forsker Kristine Nergaard mener behovet for etter- og videreutdanning eller opplæring på arbeidsplassen øker.

Martin Guttormsen Slørdal

– Det å lage tilbud som oppleves som relevante, nyttige og håndterbare for folk som har stått i arbeidslivet over tid og ikke har høyere utdanning, blir viktig, sier Fafo-forsker Kristine Nergaard.

YS fikk også satt kompetanse på dagsordenen i årets lønnsoppgjør.

– Vi vil gjøre vårt for å styrke samordningen mellom partene og myndighetene, slik at vi sikrer den enkeltes mulighet til å finansiere og gjennomføre etter- og videreutdanning, forklarer Skjæggerud.

Motivasjon og gode tilbud

Hun påpeker at det vil være et omstillingsbehov i arbeidslivet i tida framover. Hun nevner digitalisering, det grønne skiftet, framvekst av kunstig intelligens og rekruttering i helse og omsorg.

– Kompetente folk som er oppdatert, er ikke bare viktig for arbeidstakerne, men også for bedriftene som skal omstille seg og være konkurransedyktige i et land som har et høyt lønnsnivå. Da trengs det arbeidstakere som kan omstille seg og lære det som kommer av ny teknologi, sier hun.

Ifølge Fafo-forskeren peker alt i retning av at andelen som ønsker etter- og videreutdanning eller opplæring på arbeidsplassen må øke i årene som kommer.

– Hvis arbeidstakerne skal få nye arbeidsoppgaver, må det følge med en opplæring. Vi burde ha sett en økende andel i de som var interessert. Det å komme med gode tilbud og motivere arbeidstakerne, ved siden av å få på plass en finansieringsordning og sørge for at mange nok blir interessert, bli nøkkelen. Det er her støtet må settes inn, mener Nergaard.

Warning
Annonse
Annonse