JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avviser at havnearbeiderne i OBF har fortrinnsrett

Havnedirektør i Oslo Ingvar M. Mathisen sier den nye havnetariffavtalen åpner for at også andre av havnens aktører kan benyttes.
- Definisjonen på havnearbeider er blitt utvidet med den nye tariffavtalen, sier havnedirektør i Oslo, Ingvar M. Mathisen.

- Definisjonen på havnearbeider er blitt utvidet med den nye tariffavtalen, sier havnedirektør i Oslo, Ingvar M. Mathisen.

Roy Ervin Solstad/Oslo Havn

res@lomedia.no

Mathisen bekrefter at Oslo Havn har mottatt rapporter på skipsanløp fra OBF der det blir påstått at det forekommer brudd på ILO 137, og sosial dumping i Oslo Havn. Han forteller videre at det har vært skriftlig dialog der Oslo Havn har bedt OBF konkretisere og dokumentere hva de mener med brudd på ILO 137 og sosial dumping.

– Tilsvarende har vi hatt dialog med både Sjøfartsdirektoratet og ITF/Sjømannsforbundet som er de som har i oppgave å føre tilsyn med sjøfolk sine arbeidsvilkår, sier Mathisen, og legger til at han oppfatter at OBF setter likhetstegn mellom at registrerte havnearbeidere ikke benyttes til lasting og lossing av skip, og sosial dumping.

– Oslo Havns oppfatning av dette er noe mer nyansert. Dersom rederier benytter sjøfolk på fartøy med bekvemmelighetsflagg, så skjer dette trolig til lønnsnivå som skaper uønsket konkurranse med norsk arbeidskraft. Dette kan videre innebære brudd på gjeldende regelverk og forventer at rederiene unngår en slik praksis, sier han.

Vil sette vareeiere på Oslo Havn i gapestokk

Utvidet definisjon

Mathisen er imidlertid klar på at manglende bruk av havnearbeiderne til Oslo Bryggerarbeideres Forening er hjemlet i den nye havneoverenskomsten mellom NHO Logistikk og Transport og Transportarbeiderforbundet.

– Vi er av den oppfatning at OBF-medlemmer ikke har fortrinnsrett til dette arbeidet. Vårt syn er, blant annet begrunnet i den nye tariffavtalen for havnearbeid som nylig ble inngått mellom partene i arbeidslivet, at defensjonen på havnearbeider er utvidet sammenlignet med tidligere overenskomster. Den nye avtalen åpner for at også andre av havnens aktører kan benyttes, påpeker han.

Mathisen forteller også at Oslo Havn har avtalt et møte neste måned med Arbeids- og sosialdepartementet der forståelsen av ILO-konvensjon 137 står på agendaen.

– Dette for å få deres syn på ILO 137 og hvordan denne skal forstås og praktiseres i lys den nye tariffavtalen som er inngått mellom partene i arbeidslivet, sier Mathisen.

Slutter å bruke sjøfolk

I desember ifjor hadde Oslo Havn et møte der både OBF, Norsk Transportarbeiderforbund og Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, deltok. På det møtet ble det avtalt at ITF, OBF og NTF skulle komme tilbake til Oslo Havn med en oversikt over tiltak som skulle bidra til at Oslo Havn status som bekvemmelighetshavn kunne endres. Den tilbakemeldingen skulle kommet i løpet av januar.

– Vi har senere etterspurt denne oversikten og fått tilbakemelding på at vi ville motta denne etter at partene i arbeidslivet hadde avholdt et møte med arbeids- og sosialdepartementet om ILO 137 i lys av den nye tariffavtalen for havnearbeid, sier Mathisen.

En av de viktigste grunnen til at Oslo fikk bekvemmelighetshavnstatusen, nemlig at sjøfolk gjør havnearbeidernes jobb, er det ifølge Mathisen i ferd med å bli slutt på.

– Oslo havn har oppfordret aktørene i Oslo Havn, som har benyttet sjøfolk til losse- og lasteoperasjoner, som tradisjonelt har vært utført av havnearbeidere, til å slutte med dette. Vi erfarer både at aktører har valgt eller vil tilpasse seg vår oppfordring om å benytte havnearbeidere fra OBF eller andre tilsvarende aktører, avslutter Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo.

Mener Mathisen bevisst misforstår

Havnearbeiderleder Roar Langaard sier det fortsatt er OBF-medlemmene som er de registrerte havnearbeiderne i ILO-systemet.

- Nå må Oslo Havn rydde opp i rotet, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.

- Nå må Oslo Havn rydde opp i rotet, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.

Roy Ervin Solstad

Langaard bare rister på hodet av at havnedirektøren forsøker å definere bort OBF sine medlemmer som de registrerte havnearbeiderne, siden oversikten over hvem som har den statusen er oversendt til ILO fra norske myndigheter.

– Det er jo helt tydelig av disse svarene fra havnedirektøren at Oslo Havn KF ikke har tenkt å foreta seg noen ting i denne saken, og at møtene vi har hatt med de er bare for å kaste bort tiden vår. Inntil det foreligger en ny definisjon av ILO 137 fra departementet, så er det fortsatt vi som er de registrerte havnearbeidere i ILO-systemet, understreker Langaard.

Han mener svarene fra Mathisen viser at Oslo Havn oppfører seg som om de er en part i havnekonflikten, til tross for at Oslo Havn hele tiden har hevdet det motsatte.

– Definisjonen av ILO 137 er en sak mellom NTF, NHO og departementet. Når Oslo Havn også skal ha et møte med departementet om det samme, er det merkelig at de påstar de ikke er en part i saken. Det er tydelig at Mathisen vil videreføre det regimet vi hadde med Bernt Stilluf Karlsen og Anne Sigrid Hamran, sier han oppgitt.

Like ille synes han det er at Oslo Havn ikke vil ta ansvaret for å følge opp både byrådet og Oslo Havn sitt egetvedtak om å følge ILO 137, men legger det på operatørenes egen vilje til å ikke bruke sjøfolk.

– Godset som fraktes med lastebåten "Karmsund" blir håndtert av registrerte havnearbeidere både i Kristiansand og Ålborg, men ikke i Oslo. Det til tross for at vi har et vedtak i Oslo som sier at registrerte havnearbeidere skal brukes, og at det fremdeles er OBF sine havnearbeidere som er de registrerte havnearbeiderne. Det må enten skyldes uredelighet, inkompetanse eller begge deler fra Oslo Havn, tordner Langaard.

Han legger til at OBF har gitt Oslo Havn all dokumentasjon der det er konkretisert hvilke skip som bryter ILO 137, hvilke det foregår sosial dumping på, og hvilke skip hvor begge deler er tilfelle.

– Vi blander ikke brudd på ILO 137 og sosial dumping, men i noen saker henger dette sammen, sier han.

Langaard mener det er på høy tid at Oslo Havn rydder opp i det han kaller rotet etter det forrige havnestyret. Ikke minst sett i lys av det famøse strateginotatet som styret i Oslo Havn vedtok for mer enn fem år siden som konkretiserte fire ulike metoder for å bli kvitt de registrerte havnearbeiderne i Oslo.

– Vi snakker om 40 familier som er blitt skadelidende av løgner og svertekampanjer fra Oslo Havn KF. OBF sin tålmodighet med Oslo Havn KF er tynnslitt nå, og den blir ikke bedre av at svarene til Mathisen tyder på at Oslo Havn vil fortsette der den tidligere ledelsen slapp, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.

Warning
Annonse
Annonse