Industri Energi og Safe har brutt forhandlingene med Norsk Rederiforbund
Brudd i lønnsoppgjøret: Flyteriggansatte krever høyere lønn etter årevis med nedtur
Både Industri Energi og Safe har brutt forhandlingene med Norsk Rederiforbund om overenskomsten for de om jobber på flyteriggene.
Flyteriggansatte mener de viste måtehold i de harde tidene for noen år tilbake. Nå er riggnæringen på vei opp igjen.
Alf Inge Molde
torgny@lomedia.no
Forhandlingene startet mandag morgen og ved to-tida var det klart at partene ikke har blitt enige. Nå er det klart for mekling.
p
– Våre medlemmer og tillitsvalgte har tatt stort ansvar gjennom årene med krise. Riggnæringen er nå på vei opp, da er det rett og rimelig at vi skal ha kompensert, sier forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi i en pressemelding.
Lønnsnedgang
Siden nedturen i oljesektoren startet i 2014 har de ansatte på flyteriggene opplevd en lønnsnedgang. Nå er riggmarkedet på vei opp og fagforbundene har krevd at de får kompensert for at de viste måtehold i de harde tidene.
Dette synspunktet er ikke Rederiforbundet uten videre enige i.
Industri Energi har 4150 medlemmer innenfor flyteriggområdet. Tallet inkluderer også medlemmer som jobber på utenlandsk sektor, midlertidig ansatte og langtidssykmeldte.
p
Samarbeid
Industri Energi har under forhandlingene hatt jevnlig dialog med Safe og DSO. Safe er tilsluttet YS. De samarbeidende organisasjoner (DSO) består av LO-forbundet Norsk Sjøoffisersforbund og Unio-forbundet Norsk Maskinistforbund. DSO er opprettet for å ivareta lønn og arbeidsvilkår for ansatte i sertifikatpliktige stillinger i oljenæringen.
DSO ble enige med rederiforeningen halv fire tirsdag. De fikk et lønnstillegg på 3 prosent.
– Tross tegn på stigende aktivitet sliter rigg- og borenæringen fortsatt med krevende markeder og det er ikke grunnlag for et lønnsoppgjør i nærheten av de kravene som arbeidstakerne fremsatte – krav som lå langt over «frontfaget» og skiller seg vesentlig fra hva andre grupper i samfunnet krever, sier NRs forhandlingsleder Jakob Korsgaard i en kommentar på Rederiforbundets nettsider.