JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Morten Holm (t.v.) og Per Morten Gjemble mener den åpne og direkte diskusjonen med politikerne nytter.

Morten Holm (t.v.) og Per Morten Gjemble mener den åpne og direkte diskusjonen med politikerne nytter.

Morten Hansen

Utfordringer i bussbransjen

Bussjåfører ber politikerne om hjelp: – Mange har fått en aha-opplevelse

Sjåførene har i mange år prøvd å formidle hvilke utfordringer bransjen har, uten at de har nådd fram. Nå tar de dialogen direkte med politikerne.



05.04.2023
13:02
11.04.2023 11:46

morten.hansen@lomedia.no

– Vi ønsker å få fram hvordan hverdagen til sjåføren er. Få fram hvor liten mulighet vi har til å påvirke vår egen hverdag. Og så ønsker vi å sette søkelyset på hva vi kan bidra med for å øke rekrutteringen til bransjen, sier Morten Holm, leder av NJF Buss landsråd Innlandet.

Det siste mener Horn er en utstrakt hånd som alle i bransjen, både buss- og anbudsselskapene og politikerne, bør ta mot.

Hver tredje bussjåfør i Norge er nemlig over 60 år. Hvis ikke flere velger samme yrkesvei som Holm og hans kollegaer, vil det bli vanskelig å få nok sjåfører i framtida.

– Vi har snakket med arbeidsgiveren vår om lønns- og arbeidsvilkår, sikkerhet og medbestemmelse i mange år, men har ikke nådd fram. Fortsatt har vi ingen mulighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag, sier Holm.

Han trekker fram utstrakt bruk av deltidsstillinger, delskift og endringer av vaktplaner med kun 16 dagers varsel.

– Derfor har vi tenkt at vi kanskje må få en dialog med dem som er vår arbeidsgivers oppdragsgiver. Og det er politikerne og de forskjellige anbudsselskapene, sier Holm.

Debatt: «Vi ber ikke om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene»

Siden 2020 har Norsk Jernbaneforbund (NJF), sammen med LO Stat og Fellesforbundet, hatt en rekke samarbeidsmøter både i Innlandet, Trøndelag, Viken og Vestfold og Telemark, hvor de fylkeskommunale trafikkselskapene, busselskapene og politikere har vært invitert.

Målet for LO-forbundene har vært å få fram utfordringene, men også mulighetene, som bussbransjen har.

Aha-opplevelse

Han understreker at det som bussjåførene opplever som problematisk, også er et problem for oppdragsgiverne i fylkene.

For når sjåføryrket blir så uattraktivt at ingen søker seg til bransjen, stopper bussene å gå.

– Jeg opplever politikerne som har deltatt på møtene har fått en aha-opplevelse. De har ikke vært klar over hvordan vår hverdag er. Det har vært gjennomgangstonen på tilbakemeldingene vi har fått, sier Holm.

Politikerne sitter med nøkkelen

Han understreker at det er politikerne i fylkene og på Stortinget som til syvende og sist bestemmer hvordan hverdagen til sjåførene er.

For det er anbudskontraktene med busselskapene som bestemmer hvor store stillinger og hvor lange arbeidsdager den enkelte sjåføren har.

– Hvis politikerne og anbudsselskapene hele tiden kutter i anbudene, blir det enda færre som får hele stillinger, flere får en inntekt som det ikke er mulig å leve av, og stadig færre velger bussen som arbeidsplass, sier Holm.

Nok en dødsulykke: Bussjåfør Johnny provosert av løfte om økt sikkerhet

Blitt hørt

Han mener de har fått fram dette budskapet, og opplever at flere tar rekrutteringsproblemet på alvor. Han bruker Innlandet som eksempel.

Der var det diskusjon i Fylkestinget om å ta busskjøringen i egen regi. Det ble det ikke noe av. Men Holm sier sjåførene fikk gehør for mange av forslagene de har arbeidet for.

– Vi fikk medbestemmelse med som et punkt i framtidige anbudskontrakter, og det samme gjaldt forslaget om sikrere busser. Ikke minst kom det inn et punkt om at 80 prosent av stillingene skal være faste og hele stillinger, forteller Holm.

Han mener dette er punkt som gjør at det blir mer attraktivt for unge å velge sjåføryrket.

– Hvem som har ansvaret for kollektivtrafikken, om det er fylkeskommunene eller et trafikkselskap, er egentlig underordnet. Det viktigste er at vi får en trygg og god jobb vi kan leve av, understreker Holm.

Mye lest: Malin får null kroner til hjemmekontor

Mer medbestemmelse

Per Morten Gjemble, leder av NJF Buss landsråd Buskerud, Vestfold og Telemark, har samme gode inntrykk av samarbeidskonferansene.

Han tror det har noe for seg å gi politikerne konkret informasjon om utfordringene i bransjen.

– Vi opplevde at våre utfordringer ble tatt opp i Stortinget etter vårt møte i Skien. Vi har fått dialog med samferdselskomiteen i Vestfold og Telemark, og lovet å få innpass i anbudsprosessen, få bedre toalettforhold og bedre sikkerhet i bussene. Hvis de står for det de har sagt, så har vi kommet veldig langt på grunn av ett møte, sier Gjemble.

Han mener den medbestemmelsen som sjåførene nå er lovet er veldig viktig for de som jobber i bransjen.

– Anbudene blir vi ikke kvitt over natta. Men at vi får et ord med i laget, slik at det blir bedre for sjåførene, det viser seg at det er mulig å få til, sier Gjemble.

05.04.2023
13:02
11.04.2023 11:46



Mest lest

Anne Myklebust Odland

Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Colourbox

Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar

Debatt

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Erlend Angelo

Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister

I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.

I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.

Colourbox

Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet

Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.

Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.

André Kjernsli

Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring

– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet. 

– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet. 

Alf Ragnar Olsen

Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene

Erlend Angelo

Nå er norske Freia-ansatte bekymret

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

Leif Martin Kirknes

Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet

Anna Granqvist

Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer

Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.

Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.

Stian Lysberg Solum / NTB

Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Sissel M. Rasmussen

Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss

Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.

Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.

Håvard Sæbø

1200 oppsagt i byggebransjen

Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.

Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.

Ylva Seiff Berge

Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen

Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.

Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.

Colorbox.com

Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen

Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.

Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.

Tina Brandt

Streik kan føre til søppelkaos neste uke

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Frederik Ringnes / NTB

Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre

Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.

Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.

Brian Cliff Olguin

Lønna spises opp av prisveksten

Beate Oma Dahle / NTB

Rødt krever krisepakke før sommerferien

Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.

Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.

Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox

Her er de vanligste jobbene i Norge

NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.

NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.

Ole Palmstrøm

Hovedkasserer: – Den økonomiske situasjonen i NTL er bekymringsfull


Flere saker