Morten Holm (t.v.) og Per Morten Gjemble mener den åpne og direkte diskusjonen med politikerne nytter.
Morten Hansen
Utfordringer i bussbransjen
Bussjåfører ber politikerne om hjelp: – Mange har fått en aha-opplevelse
Sjåførene har i mange år prøvd å formidle hvilke utfordringer bransjen har, uten at de har nådd fram. Nå tar de dialogen direkte med politikerne.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi ønsker å få fram hvordan hverdagen til sjåføren er. Få fram hvor liten mulighet vi har til å påvirke vår egen hverdag. Og så ønsker vi å sette søkelyset på hva vi kan bidra med for å øke rekrutteringen til bransjen, sier Morten Holm, leder av NJF Buss landsråd Innlandet.
Det siste mener Horn er en utstrakt hånd som alle i bransjen, både buss- og anbudsselskapene og politikerne, bør ta mot.
Hver tredje bussjåfør i Norge er nemlig over 60 år. Hvis ikke flere velger samme yrkesvei som Holm og hans kollegaer, vil det bli vanskelig å få nok sjåfører i framtida.
– Vi har snakket med arbeidsgiveren vår om lønns- og arbeidsvilkår, sikkerhet og medbestemmelse i mange år, men har ikke nådd fram. Fortsatt har vi ingen mulighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag, sier Holm.
Han trekker fram utstrakt bruk av deltidsstillinger, delskift og endringer av vaktplaner med kun 16 dagers varsel.
– Derfor har vi tenkt at vi kanskje må få en dialog med dem som er vår arbeidsgivers oppdragsgiver. Og det er politikerne og de forskjellige anbudsselskapene, sier Holm.
Debatt: «Vi ber ikke om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene»
Siden 2020 har Norsk Jernbaneforbund (NJF), sammen med LO Stat og Fellesforbundet, hatt en rekke samarbeidsmøter både i Innlandet, Trøndelag, Viken og Vestfold og Telemark, hvor de fylkeskommunale trafikkselskapene, busselskapene og politikere har vært invitert.
Målet for LO-forbundene har vært å få fram utfordringene, men også mulighetene, som bussbransjen har.
Aha-opplevelse
Han understreker at det som bussjåførene opplever som problematisk, også er et problem for oppdragsgiverne i fylkene.
For når sjåføryrket blir så uattraktivt at ingen søker seg til bransjen, stopper bussene å gå.
– Jeg opplever politikerne som har deltatt på møtene har fått en aha-opplevelse. De har ikke vært klar over hvordan vår hverdag er. Det har vært gjennomgangstonen på tilbakemeldingene vi har fått, sier Holm.
Politikerne sitter med nøkkelen
Han understreker at det er politikerne i fylkene og på Stortinget som til syvende og sist bestemmer hvordan hverdagen til sjåførene er.
For det er anbudskontraktene med busselskapene som bestemmer hvor store stillinger og hvor lange arbeidsdager den enkelte sjåføren har.
– Hvis politikerne og anbudsselskapene hele tiden kutter i anbudene, blir det enda færre som får hele stillinger, flere får en inntekt som det ikke er mulig å leve av, og stadig færre velger bussen som arbeidsplass, sier Holm.
Nok en dødsulykke: Bussjåfør Johnny provosert av løfte om økt sikkerhet
Blitt hørt
Han mener de har fått fram dette budskapet, og opplever at flere tar rekrutteringsproblemet på alvor. Han bruker Innlandet som eksempel.
Der var det diskusjon i Fylkestinget om å ta busskjøringen i egen regi. Det ble det ikke noe av. Men Holm sier sjåførene fikk gehør for mange av forslagene de har arbeidet for.
– Vi fikk medbestemmelse med som et punkt i framtidige anbudskontrakter, og det samme gjaldt forslaget om sikrere busser. Ikke minst kom det inn et punkt om at 80 prosent av stillingene skal være faste og hele stillinger, forteller Holm.
Han mener dette er punkt som gjør at det blir mer attraktivt for unge å velge sjåføryrket.
– Hvem som har ansvaret for kollektivtrafikken, om det er fylkeskommunene eller et trafikkselskap, er egentlig underordnet. Det viktigste er at vi får en trygg og god jobb vi kan leve av, understreker Holm.
Mye lest: Malin får null kroner til hjemmekontor
Mer medbestemmelse
Per Morten Gjemble, leder av NJF Buss landsråd Buskerud, Vestfold og Telemark, har samme gode inntrykk av samarbeidskonferansene.
Han tror det har noe for seg å gi politikerne konkret informasjon om utfordringene i bransjen.
– Vi opplevde at våre utfordringer ble tatt opp i Stortinget etter vårt møte i Skien. Vi har fått dialog med samferdselskomiteen i Vestfold og Telemark, og lovet å få innpass i anbudsprosessen, få bedre toalettforhold og bedre sikkerhet i bussene. Hvis de står for det de har sagt, så har vi kommet veldig langt på grunn av ett møte, sier Gjemble.
Han mener den medbestemmelsen som sjåførene nå er lovet er veldig viktig for de som jobber i bransjen.
– Anbudene blir vi ikke kvitt over natta. Men at vi får et ord med i laget, slik at det blir bedre for sjåførene, det viser seg at det er mulig å få til, sier Gjemble.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox
Her er de vanligste jobbene i Norge
NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.
Ole Palmstrøm