JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utfordringer i bussbransjen

Bussjåfører ber politikerne om hjelp: – Mange har fått en aha-opplevelse

Sjåførene har i mange år prøvd å formidle hvilke utfordringer bransjen har, uten at de har nådd fram. Nå tar de dialogen direkte med politikerne.
Morten Holm (t.v.) og Per Morten Gjemble mener den åpne og direkte diskusjonen med politikerne nytter.

Morten Holm (t.v.) og Per Morten Gjemble mener den åpne og direkte diskusjonen med politikerne nytter.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Vi ønsker å få fram hvordan hverdagen til sjåføren er. Få fram hvor liten mulighet vi har til å påvirke vår egen hverdag. Og så ønsker vi å sette søkelyset på hva vi kan bidra med for å øke rekrutteringen til bransjen, sier Morten Holm, leder av NJF Buss landsråd Innlandet.

Det siste mener Horn er en utstrakt hånd som alle i bransjen, både buss- og anbudsselskapene og politikerne, bør ta mot.

Hver tredje bussjåfør i Norge er nemlig over 60 år. Hvis ikke flere velger samme yrkesvei som Holm og hans kollegaer, vil det bli vanskelig å få nok sjåfører i framtida.

– Vi har snakket med arbeidsgiveren vår om lønns- og arbeidsvilkår, sikkerhet og medbestemmelse i mange år, men har ikke nådd fram. Fortsatt har vi ingen mulighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag, sier Holm.

Han trekker fram utstrakt bruk av deltidsstillinger, delskift og endringer av vaktplaner med kun 16 dagers varsel.

– Derfor har vi tenkt at vi kanskje må få en dialog med dem som er vår arbeidsgivers oppdragsgiver. Og det er politikerne og de forskjellige anbudsselskapene, sier Holm.

Debatt: «Vi ber ikke om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene»

Siden 2020 har Norsk Jernbaneforbund (NJF), sammen med LO Stat og Fellesforbundet, hatt en rekke samarbeidsmøter både i Innlandet, Trøndelag, Viken og Vestfold og Telemark, hvor de fylkeskommunale trafikkselskapene, busselskapene og politikere har vært invitert.

Målet for LO-forbundene har vært å få fram utfordringene, men også mulighetene, som bussbransjen har.

Aha-opplevelse

Han understreker at det som bussjåførene opplever som problematisk, også er et problem for oppdragsgiverne i fylkene.

For når sjåføryrket blir så uattraktivt at ingen søker seg til bransjen, stopper bussene å gå.

– Jeg opplever politikerne som har deltatt på møtene har fått en aha-opplevelse. De har ikke vært klar over hvordan vår hverdag er. Det har vært gjennomgangstonen på tilbakemeldingene vi har fått, sier Holm.

Politikerne sitter med nøkkelen

Han understreker at det er politikerne i fylkene og på Stortinget som til syvende og sist bestemmer hvordan hverdagen til sjåførene er.

For det er anbudskontraktene med busselskapene som bestemmer hvor store stillinger og hvor lange arbeidsdager den enkelte sjåføren har.

– Hvis politikerne og anbudsselskapene hele tiden kutter i anbudene, blir det enda færre som får hele stillinger, flere får en inntekt som det ikke er mulig å leve av, og stadig færre velger bussen som arbeidsplass, sier Holm.

Nok en dødsulykke: Bussjåfør Johnny provosert av løfte om økt sikkerhet

Blitt hørt

Han mener de har fått fram dette budskapet, og opplever at flere tar rekrutteringsproblemet på alvor. Han bruker Innlandet som eksempel.

Der var det diskusjon i Fylkestinget om å ta busskjøringen i egen regi. Det ble det ikke noe av. Men Holm sier sjåførene fikk gehør for mange av forslagene de har arbeidet for.

– Vi fikk medbestemmelse med som et punkt i framtidige anbudskontrakter, og det samme gjaldt forslaget om sikrere busser. Ikke minst kom det inn et punkt om at 80 prosent av stillingene skal være faste og hele stillinger, forteller Holm.

Han mener dette er punkt som gjør at det blir mer attraktivt for unge å velge sjåføryrket.

– Hvem som har ansvaret for kollektivtrafikken, om det er fylkeskommunene eller et trafikkselskap, er egentlig underordnet. Det viktigste er at vi får en trygg og god jobb vi kan leve av, understreker Holm.

Mye lest: Malin får null kroner til hjemmekontor

Mer medbestemmelse

Per Morten Gjemble, leder av NJF Buss landsråd Buskerud, Vestfold og Telemark, har samme gode inntrykk av samarbeidskonferansene.

Han tror det har noe for seg å gi politikerne konkret informasjon om utfordringene i bransjen.

– Vi opplevde at våre utfordringer ble tatt opp i Stortinget etter vårt møte i Skien. Vi har fått dialog med samferdselskomiteen i Vestfold og Telemark, og lovet å få innpass i anbudsprosessen, få bedre toalettforhold og bedre sikkerhet i bussene. Hvis de står for det de har sagt, så har vi kommet veldig langt på grunn av ett møte, sier Gjemble.

Han mener den medbestemmelsen som sjåførene nå er lovet er veldig viktig for de som jobber i bransjen.

– Anbudene blir vi ikke kvitt over natta. Men at vi får et ord med i laget, slik at det blir bedre for sjåførene, det viser seg at det er mulig å få til, sier Gjemble.

Warning
Annonse
Annonse