JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidslivsfag

Charlie (15) var lei av å lese og skrive. I ett fag får han jobbe med sin idé

Charlie Granlund-Jones elsker følelsen av å få til noe. Det smitter over på medelevene.
Charlie Granlund-Jones får mer ut av det praktiske enn å sitte rolig og skrive og lese.

Charlie Granlund-Jones får mer ut av det praktiske enn å sitte rolig og skrive og lese.

Kasper Holgersen

aslak@lomedia.no

kasper@lomedia.no

Nå skal elevene lære mer med hendene, ikke bare hodet. Regjeringen har bestemt at skolen fra 5. til 10. trinn skal bli mer praktisk.

Det passer Charlie Granlund-Jones (15) perfekt. Han er en av mange gutter som sliter med å orke skolen.

Med laptopen foran seg på bordet i verkstedet på Ingieråsen ungdomsskole i Nordre Follo, gestikulerer han ivrig med hendene. Seks-sju medelever er med på prosjektet hans. De går på 10. trinn og har arbeidslivsfag.

– Jeg liker det praktiske og får mer ut av det enn å sitte rolig og skrive og lese i de andre timene. Det er lite som slår følelsen av å kjenne på mestring, sier 15-åringen.   

Språklig sperre

Når skolen føles teoritung og stillesittende, og motivasjonen er like langt unna som en fjern galakse, er det godt å ha noe praktisk å lene seg mot.

Det synes også Charlie og de andre elevene som er inne i sitt tredje og siste år med arbeidslivsfag på ungdomsskolen. 

Charlie prøvde fremmedspråk som fag på 8. trinn. Det fungerte dårlig.

– Jeg fant ingen glede av å lære spansk, og da var det bedre å prøve et fag der jeg får til noe, sier 15-åringen, som nå har klekket ut en ídé som han og seks-sju medelever skal sette ut i livet.

Går til en god sak

Duftlysene med en overraskelse i, som har forskjellige lukter og kan skape julestemning eller fungere i andre egnede settinger, blir kalt for Charlies idé av faglærer Anette Seip.

Hensikten er å gjemme skrift eller ulike figurer i lyset. Når veken brenner, smelter stearinen og avdekker hva som skjuler seg inni lyset.

Trym Solengen (15), Mathias Bjerke (15), Ole Martin Kvarme (15) og Simone Christensen (15) er fire av elevene som er med på Charlies idé.

– Lysene lukter godt, skaper en fin stemning i huset og går til en god sak, sier elevene på Team Charlie og nevner spesifikt Kreftforeningen og menns psykiske helse.   

Det første målet er å ha en egen stand med produktet på Kolbotn torg ved juletider, før de skal registrere elevbedriften sin på Ungt entreprenørskap. Da får de en bankkonto og et eget organisasjonsnummer og kan delta på fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i 2025.

– Jeg liker å selge. Da vi gjorde noe tilsvarende med hjemmelaget tacokrydder på julemarkedet i fjor, gikk salget så det suste, forteller Charlie Granlund-Jones. 

Fakta om arbeidslivsfag

Faget ble innført i ungdomstrinnet i 2015. Revidert læreplan i 2021.

Kan velges fra 8.–10. trinn som et alternativ til språkfag.

Bidrar til at elever får grunnleggende kompetanse innenfor utvikling av tjenester og produkter i samfunnet.

Tilbyr praktiske oppgaver fra yrkesfaglige utdanningsprogram tilpasset ungdomstrinnet.

Vektlegger gode arbeidsvaner og samarbeidsevne.

I faget får elevene jobbe med praktiske oppgaver og drive egne bedrifter.

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Aktuelt: Theodor valgte yrke som 13-åring. Nå er han ett steg nærmere drømmen

Elevene i arbeidslivsfag på 10. trinn ved Ingieråsen ungdomsskole i full gang med sine ideer.

Elevene i arbeidslivsfag på 10. trinn ved Ingieråsen ungdomsskole i full gang med sine ideer.

Kasper Holgersen

Praktisk arbeid

Tre timer i uka, fordelt på én dobbelttime og én enkelttime, er Charlie og de 10 andre elevene samlet for å utvikle ferdighetene sine i arbeidslivsfag.

– Rådgiverne ved skolen er flinke til å promotere arbeidslivsfag som et alternativ til fremmedspråk. Det gjelder særlig for de som foretrekker å jobbe praktisk slik at de i større grad unngår å bli urolige. Det kan være fint hvis de sliter med motivasjonen og ikke føler at de får dreis på den vanlige undervisningen, sier faglærer Anette Seip. 

I timene med tyngre teori kan det være vanskelig for enkelte elever å sitte stille. Derfor merker Seip at de trives bedre av å være i aktivitet.

– Det kan se lett ut å sitte stille i et klasserom og lese en bok, men for mange er det en kjempestor utfordring, sier Seip, som selv har dysleksi og brenner for arbeidslivsfag.

– I klasserommet føles det kanskje litt som å være på utstilling. Elevene kan bli inaktive og må følge passivt med. Da kan det være lett å miste fokus, men her får de et avbrekk fra teorien, understreker hun.

De jobber ikke bare med ideer, men har også fått testet ulike teknikker – både i sløydsalen og når det gjelder maleteknikk med pensler og rull.

Andre temaer i 10. trinn er reklame, produksjon av produkter, kvalitetstesting, budsjett og regnskap, salg av produkter, salgsteknikker, logoer og utvikling av bedriftskonsepter og produkter.

Trend i tiden

Det praktiske på skolen er også i begivenhetens sentrum nå. Regjeringen har nettopp presentert sine grep til forbedring.

Valgfag allerede på barneskolen og mer praktisk læring i alle fag, er noe av det kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) vil ha mer av.

Av de 208.000 elevene som gikk ut ungdomsskolen i våres og begynte på en videregående opplæring i høst, hadde over halvparten av dem yrkesfag som sitt førsteønske. Det er flere enn på 12 år.

– Det praktiske mykner opp det teoretiske. Her kan de stille spørsmål, snakke om samfunnsfaglige ting og løse det i fellesskap. Når de jobber praktisk, kommer refleksjonene etterpå, mener Seip.

Arbeidslivsfag brer om seg på landsbasis. I Nordre Follo kommune er det flere andre skoler som har arbeidslivsfag – deriblant Haugjordet, Fløysbonn, Ski, Flåtestad og Siggerud.

De praktiske oppgavene har sitt utspring fra yrkesfag på videregående og er tilpasset ungdomsskoleelevene.

Faglærer Anette Seip har selv en datter som blomstret på skolen etter å valgt arbeidslivsfag.

Faglærer Anette Seip har selv en datter som blomstret på skolen etter å valgt arbeidslivsfag.

Kasper Holgersen

Løser et familieproblem

Ideene er mange på Ingieråsen. Noen jobber i team, andre på egenhånd. William Lunder (15) er en av de selvstendige. Hans plan er klar. Å få til en innebygget handlepose med borrelås og tråd under jakkelomma.

– Pappa glemmer til stadighet å ta med handlepose i butikken og blir irritert på meg for ikke å ha husket på det samme. For å få slutt på kranglinga, er denne ideen helt perfekt, smiler William. 

Han nøyer seg ikke med å løse et familieproblem. William vil ut til folkemengdene med den miljøvennlige ideen sin. Det store utstillingsvinduet er standen på neste års fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter. 

Akkurat nå pønsker han på om det egner seg best at posen er i polyester eller bomull. Han veier for og imot, men lander på at polyester er det foretrukne, i og med at det tekstilfiberen tørker fortere.

– Det går greit å skrive og konsentrere seg, men arbeidslivsfag er mitt favorittfag på skolen. Det er alltid noe å gjøre, sier William.

Elektro eller idrett

Yrkesfag på videregående for Charlie vil være andrevalget bak en drømmetilværelse på Wang Toppidrett. Det 15-årige brytetalentet har peilet seg inn på elektro dersom det ikke blir idrett. 

– Det blir idrett, studiespesialisering eller elektro. Jeg liker håndverk. Onkelen min er elektriker, og han har vist meg mye om hvordan yrket er. Det virker gøy, sier den kreative 15-åringen.

William har peilet seg inn på bygg og anlegg på videregående som springbrett til en videre karriere som arkitekt.

Faglærer Anette Seip involverer seg i elevenes prosjekter. I løpet av en skoleuke har hun 175 elever i arbeidslivsfag, kunst og håndverk og programmering.

– Det som kan virke teoritungt og gå over hodet på elevene nå, kan plutselig falle på plass i slutten av tenårene. Ungdommer blir modne i ulikt tempo, og ved hjelp av arbeid med praktiske fag kan muligens denne utviklingen komme raskere, sier hun.

William Lunder (15) grubler på hvordan han skal lage en innebygget handlepose med borrelås og tråd under jakkelomma.

William Lunder (15) grubler på hvordan han skal lage en innebygget handlepose med borrelås og tråd under jakkelomma.

Kasper Holgersen

Warning
Annonse
Annonse