JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flertall for norske lønns- og arbeidsvilkår

I dag klokka 10 overleverte fartsområdeutvalget sin innstilling til næringsminister Monica Mæland. Nå blir det opp til regjeringen å sikre norske sjøfolks rett til norske lønns- og arbeidsvilkår.
Næringsminister Monica Mæland (H) mottok i dag Nis-utvalgets innstilling i dag klokka 10.

Næringsminister Monica Mæland (H) mottok i dag Nis-utvalgets innstilling i dag klokka 10.

Omar Jørgensen

csd@lomedia.no

I mars i år satte næringsminister Monica Mæland ned et utvalg som skulle vurdere fartsområdebegrensningen til fartøy i NIS-registeret (Norsk Internasjonalt Skipsregister), samt en fremtidig innretning av nettolønnsordningen. Utvalget hadde egentlig frist til 1. juli med å komme med en innstilling, men denne fristen ble forskjøvet frem til i dag, 8. september. I utvalget har representanter fra arbeidsgiversiden, de tre sjømannsorganisasjonene og LO sittet.

Les hele innstillingen

Ansvarlig flertall

Sentrale temaer i utvalgets arbeid har vært å se på mulighetene for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann, se på en fremtidig innretning av nettolønnsordningen og områdebegrensningene til fartøy registret i NIS-registeret. En av de største problemstillingene har vært om rederiene i fremtiden skal bli gitt muligheten til bytte ut norske sjøfolk i norske farvann med utenlandsk arbeidskraft på lønns- og arbeidsvilkår som ligger langt under hva som er akseptabelt i Norge.

I innstillingen har arbeidstakersiden fått et ansvarlig flertall i retning av å sikre at norske lønns- og arbeidsvilkår ikke bare skal gjelde på landjorden, men også til sjøs. Dette er noe sjømannsorganisasjonene har jobbet med å få til i mange år, men de har møtt motstand fra deler av arbeidsgiversiden under henvisning til at det er usikkert i forhold til folkeretten, uten noen nærmere konkretisering.

– Dette har vi jobbet systematisk og seriøst med siden 2008. At vi har fått gjennomslag for vårt syn blant utvalgets flertall, er et viktig skritt på veien i å realisere målsettingen vår om norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs, sier direktør i Sjøoffisersforbundet, Hans Sande.

Juridisk mulig

Når det gleder punktet om lønns- og arbeidsvilkår går utvalget, med unntak av Norges Rederiforbund, NHO og NHO Sjøfart, inn for at det i tråd med gjeldene regelverk må stilles krav om norske lønns- og arbeidsvilkår ved offentlig kjøp av transporttjenester langs kysten. Dette skal gjelde på alle fartøy uansett flagg. Et flertall i utvalget har fastslått at hvis man kan sikre norske lønns- og arbeidsvilkår for ansatte på fartøy på norsk sokkel uavhengig av flagg, og dermed like konkurransevilkår, vil det ikke være behov for nettolønnsordningen på norsk sokkel. Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund har engasjert to jussprofessorer som skal vurdere om dette er juridisk mulig etter folkeretten. NHO og Norges Rederiforbund utgjorde mindretallet i utvalget.

– Det er gledelig at fraktefartøyene viser samfunnsansvar og utgjør utvalgets flertall. Samtidig er det oppsiktsvekkende at Norges Rederiforbund og NHO ikke ønsker å få kunnskap om det er juridisk mulig å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel. Man kan undre seg om hvorfor de er imot norske lønns- og arbeidsvilkår og derigjennom et ordnet arbeidsliv og i norske havområder, sier lederen av Sjømannsforbundet Jacqueline Smith.

Endring for Color Line

De store endringene skjer i ferger i utenriksfart. Color Line har signalisert at de vil flagge til Danmark dersom ikke rammebetingelsene i Norge endres. For å forhindre dette har majoriteten i utvalget gått med på å tillate NIS for utenriksfergene som opererer ruten Oslo-Kiel. De andre rutestrekningene (Kristiansand-Hirtshals, Larvik-Hirtshals og Sandefjord-Strømstad) faller ikke under dette. Utvalget foreslår at dagens nettolønnsordning styrkes ved at taket for NOR-registrerte utenriksferger fjernes. De største konsekvensene vil bli for ruten Oslo-Kiel. Blir forslaget om å tillate NIS på disse to fergene vedtatt, anslås det å medføre et tap av 685 norske sjøfolk.

Les meldingen til ansatte i Color Line

Hindre utkonkurrering

Den viktigste kampen for de tre sjømannsorganisasjonene er å få politikerne til å innføre ordninger som sikrer at norske skip med norske lønns- og arbeidsvilkår ikke blir utkonkurrert langs kysten og sokkelen. Hvis ikke dette skjer frykter de at norske sjøfolk blir erstattet med utenlandske. Sjømannsorganisasjonene har alltid vært klare på følgende: Skal en sjømann bosatt i Norge med norsk kostnadsnivå kunne jobbe til sjøs, må han få hyre etter norske lønn- og arbeidsvilkår.

– Når norske sjøfolk går i land, er det ofte til en maritim virksomhet i Norge. Denne erfaringsbaserte kompetansen har bidratt til at vi er verdensledende innenfor bl.a. offshore. Samtidig vet vi at den største utfordringen for næringen er å få kvalifisert personell. Eksempelvis viste en nylig publisert FAFO-rapport at næringen trenger 10.000 nye mennesker med sjøbasert erfaring for i fremtiden å kunne opprettholde verdiskapingen. Skal vi klare dette må politikerne følge opp flertallet i utvalget sine anbefalinger å sørge for en effektiv gjennomføring av norske lønns- og arbeidsvilkår slik at vi sammen kan nå dette målet, sier Hege Merethe Bengtsson.

Fartsområdeutvalget

Utvalget har hatt følgende sammensetning:

• Leder: Professor emeritus Hans Jacob Bull, UiO

Medlemmer:

• LO: Rådgiver Olav H. Lie

• NHO: Kommunikasjonsdirektør Olaug Sjursø,

Det Stavangerske Dampskipsselskap AS

• Det norske maskinistforbund: Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp

Advokat Hege-Merethe Bengtsson (fra 27. juni)

• Fraktefartøyenes Rederiforening: Styreleder Rikke Lind

• NHO Sjøfart: Adm. dir. Torkild Torkildsen, Torghatten Nord AS

• Norges Rederiforbund: Adm. dir. Karl Johan Bakken, Farstad Shipping ASA

• Norsk Sjømannsforbund: Forbundsleder Jacqueline Smith

• Norsk Sjøoffisersforbund: Adm. dir. Hans Sande

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fartsområdeutvalget

Utvalget har hatt følgende sammensetning:

• Leder: Professor emeritus Hans Jacob Bull, UiO

Medlemmer:

• LO: Rådgiver Olav H. Lie

• NHO: Kommunikasjonsdirektør Olaug Sjursø,

Det Stavangerske Dampskipsselskap AS

• Det norske maskinistforbund: Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp

Advokat Hege-Merethe Bengtsson (fra 27. juni)

• Fraktefartøyenes Rederiforening: Styreleder Rikke Lind

• NHO Sjøfart: Adm. dir. Torkild Torkildsen, Torghatten Nord AS

• Norges Rederiforbund: Adm. dir. Karl Johan Bakken, Farstad Shipping ASA

• Norsk Sjømannsforbund: Forbundsleder Jacqueline Smith

• Norsk Sjøoffisersforbund: Adm. dir. Hans Sande