JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Babcock-krisen:

Flygerforbundet mener det må vurderes å sette alle ambulansefly på bakken

Forbundslederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen mener Luftfartstilsynet må vurdere om flyene til Babcock i det hele tatt kan være i lufta.
Lufttransport, som hadde det forrige anbudet, har sju fly som står på bakken.

Lufttransport, som hadde det forrige anbudet, har sju fly som står på bakken.

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

I et brev til Luftfartstilsynet sendt søndag, krever Norsk Flygerforbund at det må vurderes å kreve at alle ambulanseflyene til Babcock settes på bakken umiddelbart.

p

Bakgrunnen for brevet er at forbundet har fått en rekke henvendelser fra sine medlemmer.

– Når du har fem fly som er satt på bakken på grunn av den samme feilen, kan det være en systemfeil. Da kan det finnes skjulte feil på samtlige fly. Dette er så alvorlig at det i verste fall kan ende med havari, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Systemfeil

– Ulykker er som kjent organisatoriske, og skjer ikke utelukkende på̊ grunn av mangel på̊ en enkelt barriere eller individfeil. Slik våre medlemmer nå̊ beskriver situasjonen, er det svært få barrierer som fungerer og det er for mye av risiko og organisatoriske sikkerhetsfaktorer som daglig pålegges hver enkelt pilot, heter det i brevet som er sendt til Luftfartstilsynet.

Flyene til Babcock, som er nye, er en tomotors flymaskin. Når du har kraft bare på den ene motoren, er det rett og slett kritisk når flyet skal lande.

– Det er en grunn til at flyene er satt på bakken. Det er jo fordi det er så kritisk at det i ytterste konsekvens kan ende med havari, legger Carlsen til.

p

Han påpeker at Luftfartstilsynet sitter på det hele og fulle ansvaret. Han mener situasjonen i flyambulansetjenesten er så kritisk at de må vurdere å sette alle fly på bakken til feilen er funnet og utbedret.

– Når du har fire fly på bakken, som situasjonen er nå, settes det et betydelig press på pilot og kaptein for å gjennomføre oppdrag. Du får en strekk i hele organisasjonen. Derfor er det grunnlag nå for å gjøre en nøye vurdering av flysikkerheten, mener Carlsen.

Han påpeker at byttet av transportør, førte til at de som har skrudd på slike fly i 25 år er borte. Dermed har kompetansen forvitret.

Det finnes teknikere, selvsagt, men ikke med den erfaringen som teknikerne i Lufttransport hadde, legger han til.

I brevet henvises det også til en rekke andre mangler ved flyene som brukes av Babcock. Samtidig har Lufttransport, som hadde det forrige anbudet, sju fly som står på bakken.

På samme flyging

I brevet skriver Norsk Flygerforbund at forbundets medlemmer i tjenesten forteller at flere av disse feilene har inntruffet på̊ samme flyging.

– Det er derfor iverksatt strakstiltak for å hindre en alvorlig hendelse eller ulykke. De tekniske tjenester sentralt og på̊ en del baser oppleves samtidig av våre medlemmer som lite robuste og derfor ikke tilstrekkelig i stand til å utføre feilsøking eller å identifisere risiko, samt utbedre feil på̊ selskapets fly. En slik situasjon er ikke holdbar over tid, hevder forbundet.

p

– Våre medlemmer har opplevd krisetilstander helt siden oppstart med ny operatør 1. juli. Når mange har følt på usikkerhet over lang tid, uten å se tegn til forbedring sliter dette på̊ samtlige ansatte i tjenesten. Mengden av negativ medial oppmerksomhet som følge av manglende beredskap medfører også til at den enkelte pilot opplever betydelig press for å gjennomføre oppdrag, til tross for mangler på̊ fly og systemer. Flere av våre medlemmer sier faktisk nå rett ut at de gruer seg til å gå på̊ jobb. Det er en uholdbar situasjon. Norsk Flygerforbund mener derfor at det bør tas umiddelbare grep for å forbedre både de tekniske tjenestene og den totale, proaktive sikkerhetsforståelsen i BSAAs organisasjon, heter det videre i brevet.

– Å opprettholde en luftambulansetjeneste i arktiske strøk, med mørke og krevende værforhold på korte og glatte rullebaner, er svært krevende. Samlet sett er situasjonen nå så alvorlig at det er nødvendig å be myndighetene om å analysere det totale sikkerhetsnivået i tjenesten, og på bakgrunn av dette vurdere hvilke strakstiltak som er påkrevet for å bedre både flysikkerhetsnivå og sikkerhetsforståelse i både BSAA og i Luftambulansetjenesten HF.

Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund,

Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund,

Ida Bing

Annonse
Annonse