JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frode, Ronny og Vidar mistet jobbene sine til filippinske sjøfolk. Lovlig, mener lagmannsretten

Denne saken kan få konsekvenser for stillingsvernet i arbeidslivet både på sjø og land, mener leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen. Nå ankes dommen til Høyesterett.
BLE OPPSAGT: Forpleiningssjef Frode Gjelstenli, maskinist Ronny Kårevik, forpleiningssjef Vidar Hansen, kaptein Hallgeir Johansen og 13 andre sjøfolk vil anke dommen fra Gulating Lagmannsrett. for ulovlig oppsigelse.

BLE OPPSAGT: Forpleiningssjef Frode Gjelstenli, maskinist Ronny Kårevik, forpleiningssjef Vidar Hansen, kaptein Hallgeir Johansen og 13 andre sjøfolk vil anke dommen fra Gulating Lagmannsrett. for ulovlig oppsigelse.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

Sjøfolkene i GC Rieber tapte med knappest mulig margin i lagmannsretten i saken om ansettelsesforholdet.

Kun timer etter at dommen falt vedtok forbundsstyret til NSF å anke til Høyesterett.

LES BAKGRUNN: Frode, Ronny og Vidar ble erstattet av filippinske sjøfolk. Kjemper i retten

– Dersom denne dommen blir stående, er det ikke bare et tap for våre medlemmer i GC Rieber, dette er også en prinsipiell sak som gjelder arbeidslivet både på sjø og land i hele landet. Derfor vil vi kjøre saken så langt vi kan, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund (NSF).

Forbundsstyret vedtok enstemmig å anke til Høyesterett på vegne av sine medlemmer som har mistet jobben i GC Rieber, opplyser Hansen.

Gyldig oppsigelse

Gulating lagmannsrett avgjorde med dissens (3-2), i favør av arbeidsgiver. Dommen er at sjøfolkene som var ansatt i GC Rieber Crewing, ikke var ansatt i GC Rieber Shipping (morselskapet) og at oppsigelsene dermed var gyldige. Lagmannsrettens flertall mener heller ikke at vilkårene for virksomhetsoverdragelse var oppfylt.

– Dersom dommen blir stående så innebærer det at ansatte på sjøen har dårligere stillingsvern enn på land, forklarer Hansen.

– Det er alvorlig om et selskap bare kan si opp sine ansatte for så å leie inn annen arbeidskraft som skal gjøre nøyaktig den samme jobben. Det er ikke stillingsvern igjen for norske sjøfolk om rederiet kan komme unna med dette, sa sjømannen Vidar Hansen i Lagmannsretten.

Norske sjøfolk blir satt på land: Maskinist Torbjørn advarer mot utflagging av arbeidsplasser til sjøs

God dissens

– Flertallet har i all hovedsak sluttet seg til tingrettens dom. Men mindretallet (rettens formann og meddommer Per Østvold) har skrevet en veldig god dissens, sier advokat Terje Hernes Pettersen, som førte saken for de tre sjømannsorganisasjonene.

I dissensen står det at GC Rieber Shipping er reell arbeidsgiver og peker på at alt er styrt fra GC Rieber Shipping, og at Crewing-selskapet som er opprettet i realiteten er et proformaselskap. Akkurat dette er et svært viktig prinsipielt punkt, mener Hernes Pettersen.

– At oppsigelsene var saklige, den svært vanskelige økonomiske situasjonen tatt i betraktning, er ikke så overraskende. Mindretallet gir Riebers prosess med de tillitsvalgte, deriblant mangel på drøftelser, det glatte lag og kaller det grov saksbehandlingsfeil. Meddommer Østvold mener dette i seg selv bør føre til at oppsigelsene er ugyldige.

Det er bare ti prosent av sakene som ankes i Lagmannsretten som slipper inn i Høyesterett, men denne saken reiser flere prinsipielle temaer som skiller den ut og har en reell sjanse til å bli tatt videre, mener Hernes Pettersen.

Advokat og partner i Thommesen, Trond Hatland, som har representert GC Rieber Crewing AS, sier de er fornøyd med utfallet, og regner det som en full seier.

– Det er en seier som også speiler resultatet i tingretten. Vi mener dette er en solid avgjørelse, og konstaterer at vårt standpunkt har blitt lagt til grunn i to instanser, sier han til Sysla.

NSF-ADVOKAT: Terje Hernes Pettersen får trolig hjelp av advokat Kjetil Edvardsen i Høyesterett.

NSF-ADVOKAT: Terje Hernes Pettersen får trolig hjelp av advokat Kjetil Edvardsen i Høyesterett.

Tri Nguyen Dinh

GC Rieber sa opp mannskap

*Bakgrunn: I 2010 opprettet GC Rieber Shipping AS et eget internt selskap, GC Rieber Crewing AS.

*Sjøfolk som tidligere var ansatt hos GC Rieber Shipping ble overført til Crewing.

*Dette fordi pensjonslovgivningen ikke tillater ulike pensjonsvilkår i samme selskap.

*Sjøfolkene ble forsikret om at endringen ikke skulle medføre noen realitetsendringer annet enn en formell ny arbeidsgiver.

*I 2014 ble GC Rieber rammet av krisen i offshore-bransjen og kostnadskutt måtte til.

*I 2016 la de ned Crewing og sa opp samtlige av sine 66 sjøfolk som var ansatt her. De ønsket ikke lengre å ha egne sjøfolk, men heller leie inn mannskap gjennom bemanningsselskapet OSM.

*Cirka en tredel av de som jobbet i Crewing fikk tilbud om jobb i OSM, mens resten ble erstattet med billigere utenlandsk arbeidskraft.

*Konflikten ligger i om Bergensrederiet hadde lov til å legge ned sitt eget bemanningsselskap og avskjedige sjøfolkene, for så å leie inn igjen noen av de tidligere ansatte gjennom et bemanningsselskap.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

GC Rieber sa opp mannskap

*Bakgrunn: I 2010 opprettet GC Rieber Shipping AS et eget internt selskap, GC Rieber Crewing AS.

*Sjøfolk som tidligere var ansatt hos GC Rieber Shipping ble overført til Crewing.

*Dette fordi pensjonslovgivningen ikke tillater ulike pensjonsvilkår i samme selskap.

*Sjøfolkene ble forsikret om at endringen ikke skulle medføre noen realitetsendringer annet enn en formell ny arbeidsgiver.

*I 2014 ble GC Rieber rammet av krisen i offshore-bransjen og kostnadskutt måtte til.

*I 2016 la de ned Crewing og sa opp samtlige av sine 66 sjøfolk som var ansatt her. De ønsket ikke lengre å ha egne sjøfolk, men heller leie inn mannskap gjennom bemanningsselskapet OSM.

*Cirka en tredel av de som jobbet i Crewing fikk tilbud om jobb i OSM, mens resten ble erstattet med billigere utenlandsk arbeidskraft.

*Konflikten ligger i om Bergensrederiet hadde lov til å legge ned sitt eget bemanningsselskap og avskjedige sjøfolkene, for så å leie inn igjen noen av de tidligere ansatte gjennom et bemanningsselskap.