JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gratis parkeringsplasser ved togstasjonene forsvinner. Mange pendlere må punge ut

Parkeringsavgiften for pendlere skyter i været. Nå må samferdselsministeren svare økningen til Bane NOR.
DYRT FOR PENDLERNE: Ved flere stasjoner går parkering fra å være gratis, til å koste 100 kroner i måneden.

DYRT FOR PENDLERNE: Ved flere stasjoner går parkering fra å være gratis, til å koste 100 kroner i måneden.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

– Mange av de som pendler bor i en betydelig avstand fra arbeidsplassen og bruker betydelig av egen tid og egne penger for å komme til arbeid. Samtidig er det et klart mål å få flere til å kjøre kollektivt og miljøvennlig. Hvordan mener statsråden at innføringen av avgift for pendlerparkering rimer med samfunnets behov for mobilitet i arbeidsstokken og målet om å få flere til å benytte miljøvennlige transportmidler, er spørsmålet som Ole André Myhrvold (Sp) stiller til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Pensjonen ble reddet for 55 bussjåfører

Øker dramatisk

Bane Nor vil fra og med 1. februar ta betalt for parkering ved 15 stasjoner hvor det i dag er gratis å parkere. 1448 gratis parkeringsplasser vil forsvinne.

Ved flere stasjoner går parkering fra å være gratis til å koste 100 kroner i måneden.

Å parkere ved øvrige fire stasjoner, som alle ligger i Oslo, blir mye dyrere. Ved stasjonene Kjelsås, Grorud, Høybråten og Ljan åpnes det kun for dagsparkering som koster 60 kroner dagen.

Ved Lysaker stasjon vil det koste 100 kroner dagen å parkere, en parkering som til nå har vært gratis.

Bane Nor begrunner beslutningen med at de vil få folk over på andre typer fremkomstmidler.

– Omlandet rundt stasjonene er preget av spredt bebyggelse og mindre bygdebyer. Det er grunn til å anta at et betydelig antall av de som velger å pendle til arbeid med tog fra disse stasjonene før de kommer til stasjonen har betydelig avstand til stasjonen, påpeker Myhrvold.

– Meg bekjent er det ved flere av disse stasjonene ikke et problem med overfylte pendlerparkeringsplasser i dag. Således kan heller ikke innføringen av avgift sees på som et middel for å gjøre plass til reelle pendlere, mener Sp-politikeren fra Østfold.

Erling Magne fikk feil pensjon i 20 år – nå får han endelig etterbetalt pengene

– Rimelig pris

– Ved å ta en rimelig pris for å parkere ved stasjonen, håper vi å motivere togreisende som har anledning til det, til å bruke andre fremkomstmidler enn privatbil, sier direktør for stasjoner Knut Ø. Ruud Johansen i en melding til nettavisen.

Beslutningen om å innføre betalingsavgift følger Bane Nors femdobling av parkeringsavgiften ved sju stasjoner i Oslo-regionen: Drammen, Asker, Stabekk, Strømmen, Lørenskog, Ski og Høvik. Prisøkningen ble innført 2. desember.

Snart må du betale skatt på diettgodtgjørelse

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse