Beskylder Mosjøen Havn og Mosjøen Industriterminal for løgn:
Havnearbeiderne har vært utestengt i to og et halvt år på grunn av en avtale som ikke eksisterer
Ingen eksklusiv avtale i Mosjøen
Havnearbeiderne i Mosjøen er utestengt fra havna siden 8. mai 2014, men nå viser det seg at det ikke eksisterer noen eksklusiv avtale som gir grunn til å ikke bruke havnearbeiderne til lossing og lasting av skip i Mosjøen. Fra venstre: Rolf Gunnar Aanes, Dagfinn Hauan, Rune Langmo, Håkon Pettersen,Steven Fermann, Robert Hagfors, Pål M. Aanes, Per Ove Hauan, Svein Lundeng og Lars Reidar Vikdal.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Siden mai 2014 har havnearbeiderne i Mosjøen ikke hatt mulighet til å gjøre den jobben de har tariffavtale på at det skal gjøre på Mosjøen Havn.
Havneoperatøren Mosjøen Industriterminal, NHO Logistikk og Transport og havnedirektøren i Mosjøen, Kurt Jessen Johansson har siden hevdet at det eksisterer en avtale mellom Mosjøen Havn og Mosjøen Industriterminal som gir MIT eksklusiv bruksrett til kaia.
I henhold til arbeidsrettens forståelse av tariffavtalen mellom NHO LT og Transportarbeiderforbundet, vil en slik avtale innebære et unntak fra kravet om å bruke havnearbeiderne som nesten utelukkende er organisert i NTF. I stedet kan havneoperatører benytte egne ansatte til lossing og lasting av skip.
• Krever svar fra Kystdirektøren
Siden arbeidsrettsdommen heller ikke krever at det strengt tatt er egne ansatte, men at det kan være ansatte i bedrifter selskapet med eksklusiv bruksrett samarbeider med, benyttet MIT ansatte på aluminiumsverket Alcoa i Mosjøen i begynnelsen av konflikten. Senere har MIT ansatt egne folk og bruker også tilkallingsvikarer. Godstrafikken til og fra Alcoa utgjør for øvrig mesteparten av godset som losses og lastes på Mosjøen Havn.
Forsøkt holdt hemmelig
Lenge har det vært forsøkt å få kopi av avtalen i Mosjøen, men Mosjøen Havn har nektet av hensyn til offentlighetsloven. Tidligere i år ble Mosjøen Havn sitt avslag anket inn for Fylkesmannen i Nordland av Silje Kjosbakken, også kjent som bloggeren Bryggesjauerfrue. I Fylkesmannens vedtak skriver underdirektør Tor Sande:
"Fylkesmannen opphever Mosjøen Havns avslag på innsyn i angjeldende avtale slik at det gis innsyn. De untatte opplysninger kan ikke unntas med hjemmel i offentlighetsloven (...). Klagen har dermed ført frem, og kopi av avtalen bes oversendt klager. Avgjørelsen kan ikke påklages."
Motsatt av eksklusivitet
Siden Kjosbakken ba om innsyn i den gjeldende avtalen, er det liten tvil om at den kopien som også Transportarbeideren har fått tilgang til, er den avtalen som gjelder mellom det kommunale selskapet Mosjøen Havn, der ordfører Jann-Arne Løvdahl fra Arbeiderpartiet er styreleder, og Mosjøen Industriterminal AS som drifter havna.
Hadde det eksistert en tilleggsavtale om eksklusiv avtale slik som i Tromsø, ville den også blitt vedlagt i Mosjøens tilfelle, da den ville vært en del av den eksisterende avtalen.
Bloggeren Silje Josten Kjosbakken fikk Fylkesmannens medhold i at avtalen i Mosjøen ikke kunne unntas offentlighet.
Roy Ervin Solstad
Slik er det ikke, og i Mosjøen-avtalen er ikke eksklusiv bruksrett nevnt overhodet. I stedet sier avtalen at partene skal jobbe for det stikk motsatte enn at MIT skal ha kaia eksklusivt for seg selv, nemlig å få flere brukere inn på havna.
"MIT forplikter seg til å samarbeide med MH (Mosjøen Havn, red. anm.) om å utvikle Mosjøen Havn ved at kranen skal kunne brukes til tredjeparts tonnasje. Tredjepart vil si annet rettssubjekt enn Alcoa."
• Havnekonflikten i Mosjøen kan nærme seg slutten
Vil ikke svare
Helt siden onsdag har Transportarbeideren forsøkt å få avtalepartene i Mosjøen i tale. Det har vist seg svært vanskelig. Kurt Jessen Johansson, havnedirektøren i Mosjøen har verken tatt telefonen eller svart på epost, mens daglig leder i Mosjøen Industriterminal, Pia Segtnan overlot til sin styreleder Rune Birkeland å svare. Det gjorde han også, men svare på spørsmålene gjorde han ikke. I en svært kortfattet epost skriver Birkeland følgende:
"Takk for din forespørsel. NHO LT representerer MIT i forhandlingene med Transportarbeiderforbundet. Din henvendelse er derfor videresendt til NHO LT."
Transportarbeideren har derfor vært i kontakt med assisterende direktør i NHO Logistikk og Transport, Thor Christian Hansteen, men heller ikke NHO-toppen vil svare på hvorfor arbeidsgiverorganisasjonen har hevdet at MIT har eksklusiv bruksrett i Mosjøen, om det eksisterer en tilleggsavtale og om MIT har begått tariffbrudd dersom det ikke er eksklusiv bruksrett i den gjeldende avtalen.
Det korte svaret fra Hansteen er på bare åtte ord.
"NHO LT ønsker ikke å kommentere dette nå."
Noe svar fra ordfører og styreleder i Mosjøen Havn har heller ikke dukket opp, men Jann-Arne Løvdahl tok i det minste telefonen da Transportarbeideren ringte.
– Jeg er på ferie i Nice. Jeg skal se på spørsmålene dine på mandag når jeg er tilbake på jobb, sa ordføreren.
Transportarbeideren sendte derfor spørsmålene til varaordfører Åshild Pettersen fra Sosialistisk Venstreparti rundt lunsjtider torsdag, men heller ikke varaordføreren har svart på spørsmålene.
• NHO og NTF uenige om plikt til å bruke havnearbeiderne
Overrasket
En som derimot vil uttale seg er Pål M. Aanes, leder for havnearbeiderne i Mosjøen.
– Jeg er veldig overraska. Dette viser at både Mosjøen Havn og MIT har bløffa om den reelle situasjonen. Vi sitter på flere brev der de har henvist til eksklusiv bruksrett som argument for ikke å bruke havnearbeiderne, sier han.
Aanes innrømmer at han hadde trodd på støre grad av profesjonalitet fra havna og havneoperatøren.
– Her ser vi at det er store krefter som jobber for å bli kvitt losse- og lastearbeiderne i Mosjøen. Vi kommer til å jobbe videre med dette i alle kanaler, også politisk her i Mosjøen, sier Aanes som også sitter i kommunestyret for partiet Rødt i Vefsn kommune.
Må vurdere konsekvenser
Aanes sier kjennskapet til innholdet i avtalen mellom Mosjøen Havn og MIT gjør at det må ryddes opp i forholdene på havna.
– Her må noen sette seg ned å ta en realitetssjekk. Jeg tror at det er NHO LT som har lagt føringer for havnestyret og Mosjøen Industriterminal. Vi har likelydende brev fra både havnevesenet her i Mosjøen og som Hansteen i NHO LT publiserte i avisa Tromsø som viser helt klart at det har vært et samarbeid mellom MIT, Mosjøen Havn og NHO LT. Det har vi hele tiden vært kritisk til, og avtalen viser at vi har hatt rett hele tiden, sier Aanes.
– Hva må skje med havnestyret etter dette?
– Det må i hvert fall vurderes hva som skal skje framover, men det er jo ingenting i avtalen som hentyder til eksklusiv bruksrett. De skal jo jobbe for nyetableringer på MIT sin del av havna.
• LO-nestleder Solbakken opprørt over NHO
Ikke troverdig
I den nylig underskrevne tariffavtalen mellom NHO LT og Transportarbeiderforbundet som ble meklet fram natt til sist lørdag, har konflikten i Mosjøen fått et eget punkt. Der står det følgende:
"Tvist knyttet til pengekrav/faktura til losse- og lastekontoret avgjøres ved domstol. Tvisten omfatter også et lønnskrav om påstått ulovlig utestengning av arbeidstakere. Parter i tvisten er NTF som får transportert kravet og MIT."
Aanes er klokkeklar på at avtalen mellom MIT og Mosjøen Havn som ikke sier noe om eksklusivitet styrker NTF og havnearbeidernes sak i det kommende rettsoppgjøret.
– Jeg kan ikke se noe annet enn at vårt rettsløp vil stå enda sterkere enn tidligere med denne avtalen, sier han.
- Denne avtalen viser at vi har hatt rett i det vi har sagt hele tiden, sier Pål M. Aanes, leder for havnearbeiderne i Mosjøen.
Roy Ervin Solstad
Noe forlikstilbud fra motparten har han imidlertid ikke tro på.
– Prestisjen er vel blitt så stor fra NHO og MIT at dersom de gir seg nå, så rakner alt. Likevel viser denne avtalen at NHO LT ikke er noen troverdig motpart slik vi håpet da meklingen var avsluttet på lørdag. Denne avtalen viser at de bruker metoder som ikke holde vann, sier Aanes.
Han tror heller ikke noe på at det plutselig skulle dukke opp en tilleggsavtale i Mosjøen som inneholder eksklusiv bruksrett på Mosjøen Havn for Mosjøen Industriterminal.
– Det ville gjort meg veldig forundret, særlig etter at Fylkesmannen opphevet unntaket fra offentligheten som Mosjøen Havn prøvde seg på, sier Pål M. Aanes.