Følger ILO-konvensjon 137
Havnestyret i Oslo kommer havnearbeiderne i møte med nye vedtak mot sosial dumping
Havnestyret i Oslo har vedtatt å følge ILO 137 og ikke akseptere sosial dumping. – Et lys i tunnelen, sier Transportarbeiderforbundet.
Oslo Havn skal følge ILO 137 og sosial dumping aksepteres ikke, heter det i vedtaket fra havnestyret i Oslo. Det blir godt mottatt av tillitsvalgte havnearbeidere og Transportarbeiderforbundet.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I går ettermiddag møttes havnestyret i Oslo, og det var knyttet stor spenning til om Oslo Havn ville gjøre et vedtak som ville øke eller dempe konfliktnivået.
Havnearbeidere i hovedstaden har i lengre tid anklaget Oslo Havn for å se gjennom fingrene med det de mener er sosial dumping på havna, og flere rapporter gjort av ITF om bord på skip som har ligget til kai i Oslo, har bekreftet brudd på internasjonalt regelverk.
Sist uke ga Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, sin norske koordinasjonskomite mandat til å erklære Oslo Havn som en bekvemmelighetshavn, dersom man ikke fikk en løsning med myndighetene både på havna og rådhuset i Oslo. Samtidig krevde både Sjømannsforbundet og Transportarbeiderforbundet et møte med byrådsleder Raymond Johansen eller byråd Geir Lippestad for å forklare politikerne hva en slik erklæring ville bety.
• Havnearbeidere anklager Oslo Havn for sosial dumping
Vedtaket
Etter en grundig debatt ble det gjort følgende vedtak sent i går ettermiddag:
1. Oslo havn skal følge ILO-konvensjon 137
2. Oslo Havn KF mener at partene, NHO LT og NTF, sammen må avklare uenighet om hvordan ILO-konvensjon 137 skal forstås og implementeres i Oslo havn.
3. Oslo Havn KF vil ved kunnskap eller ved mistanke om brudd på gjeldende regelverk, varsle relevante tilsynsmyndigheter, og ved behov ta dette opp med egne kunder og aktører i Oslo havn.
4. Dersom rederier benytter sjøfolk på fartøy med bekvemmelighetsflagg for å utføre losse- og lastearbeid i havna skjer dette trolig på et lønnsnivå som skaper uønsket konkurranse med norsk arbeidskraft. Havnestyret mener dette kan innebære et brudd på gjeldende regelverk som kan klassifiseres som sosial dumping, og forventer at rederiene unngår en slik praksis.
5. Havnestyret oppfordrer alle med kjennskap til mulige brudd på gjeldende regelverk i hvordan arbeidet skal organiseres til å rapportere dette til Sjøfartsdirektoratet som ansvarlig myndighetsorgan.
6. Havnestyret viser til og støtter NHO LT sitt brev av 6. oktober 2016 der organisasjonen "oppfordrer både NHO LTs medlemmer, og andre aktører i Oslo havn, til å benytte OBF Losse- og Lastekontor".
– Viser vilje
Havnestyremedlem Silje Josten Kjosbakken fra partiet Rødt – og som for øvrig er samboer med nestlederen i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard – sier det var debatt rundt flere av punktene, men at hun er godt fornøyd med vedtaket.
– Samarbeidsavtalen mellom Rødt og byrådspartiene sa at Oslo skulle følge ILO 137, men vedtaket la til "havn" slik at det ikke skal levne noen tvil om hvor og for hvem den konvensjonen skal gjelde. Dermed er også fortrinnsretten til havnearbeiderne ivaretatt. Vi har også fått et vedtak som sier at Oslo Havn KF skal være en aktiv parti og påse at vedtakene og regelverk blir overholdt i havna, samt definert sosial dumping og gjort styret handlekraftig ved mistanke om brudd på gjeldende regelverk. Det eneste jeg er skuffet over, er at mitt opprinnelige forslag om at "registrerte havnearbeidere skal brukes til losse- og lasteoperasjoner om bord på skip i havna", ikke ble vedtatt, sier Kjosbakken.
Hun mener vedtaket kan bidra til bedre forhold på havna.
– Til tross for debatt og uenighet om enkelte av vedtakene, mener jeg at det endelige resultatet fra møtet viser at sittende styre ønsker å se at havna skal styres i riktig retning og at vi tar et aktivt ansvar for å få ryddige forhold. Jeg opplever også at styret har vist vilje til å sette seg inn i forholdene ved at vi i mars besluttet å utsette saken for å innhente mer informasjon fra NTF, sjømannsorganisasjonene og NHO LT, sier hun.
Kjosbakken lover også å følge med om ikke situasjonen endrer seg på Oslo havn.
– Det vil være naturlig for meg å ta saken opp på ny i styret hvis forholdene i havna ikke endrer seg i tråd med vedtakene som er gjort, understreker Silje Josten Kjosbakken.
Vraker ikke POC-erklæring
Også Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet er fornøyd. Han sier at å erklære Oslo som bekvemmelighetshavn etter disse vedtakene ikke vil komme umiddelbart.
– Vi må vurdere effekten av disse vedtakene, og må gi det litt tid, sier Fenn Samuelsen om det.
Han legger imidlertid ikke skjul på at havnestyrets vedtak gir grunn til forsiktig optimisme.
– Det er et lys i tunnelen med dette vedtaket, sier Fenn Samuelsen.
Leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, sier til Transportarbeideren at mesteparten av vedtaket er bra, men han skulle gjerne hatt enda tøffere og mer konkrete vedtak. Han påpeker derimot at erfaringene fra konflikten i Oslo Havn de siste årene, gjør at det er for tidlig å legge trusselen om å erklære havna for POC (Port of Convenience) bort.
– Historien viser at vi bare må jobbe videre med POC-kampanjen i Oslo. Så får det heller bli en overraskelse hvis vi slipper å innføre den i Oslo, sier han.
Tommy Torgersen, leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, er helt på linje med Steffensen.
– Vedtaket til Oslo havn er bra, men vi forventer at det blir gjennomført og at vi vil se resultat av dette. Får ikke havna ryddet opp i den sosiale dumpingen som har foregått over lang tid, må vi jobbe videre med POC, sier han.
Transportarbeideren har også vært i kontakt med Thor Christian Hansteen i NHO Logistikk og Transport. Han ønsker ikke å kommentere vedtaket.
Silje Josten Kjosbakken, 2. nestleder i Rødt, sitter i havnestyret. Hun mener vedtaket viser at havnestyret viser vilje til å rydde opp i forholdene på havna.
Roy Ervin Solstad
- Vedtaket er et lys i tunnelen, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening, mener konflikten i Oslo så langt viser at det er grunn til å være skeptisk til om forholdene blir bedre, til tross for vedtakene som er gjort.
Roy Ervin Solstad
- Vedtakene må følges opp før POC-erklæringen kan legges bort, sier Tommy Torgersen Leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.
Roy Ervin Solstad
Gode skussmål til mulig ny havnedirektør
Havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Bodø kan bli ny havnesjef i Oslo.
På samme styremøtet ble det for øvrig vedtatt å innstille havnedirektøren i Bodø, Ingvar M. Mathisen som ny havnedirektør i Oslo etter Anne Sigrid Hamran som sluttet som havnedirektør i Oslo tidligere i år. Hvis han takker ja til stillingen, får han gode skussmål på flyttelasset sørover av havnearbeiderne i Bodø.
– Han har vært en grei og omgjengelig person. V i har aldri hatt noen problemer oss imellom den tid han har sittet som havnesjef. Faktisk er han en av få havnesjefer som kunne stoppe og prate med folk på gulvet, skryter havnearbeider Tor Johannessen Wagelid fra Bodø.
Kollega Rinar Aas er enig.
– Han pleide å si at regler skal følges av alle parter, og de gangene jeg har vært i kontakt med ham, har han vært en OK mann, sier Rinar Aas.