JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krisen i luftambulansen:

Helseminister Bent Høie innrømmer at ting «åpenbart» kunne vært gjort annerledes i luftambulanseanbudet

Høie skubber fra seg ansvaret og skylder på underliggende etater, sier SVs representant i Stortingets kontrollkomité.
Helseminister Bent Høie (H) vil at anbudsprosessen om flyambulansen blir vurdert.

Helseminister Bent Høie (H) vil at anbudsprosessen om flyambulansen blir vurdert.

Terje Pedersen, ANB (arkivfoto)

yngvil@lomedia.no

Helseminister Bent Høie vil be om en evaluering av anbudsprosessen i luftambulansen. Det kommer fram i et brev fra Høie til kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget.

«I denne konkrete anskaffelsen er det åpenbart ting som kunne vært gjort, skrevet og dokumentert annerledes», skriver Høie i brevet som han sendte i går.

Stortingets «vaktbikkje» krevde forrige uke at helseminister Høie svarer på ni spørsmål om luftambulanse-anbudet.

– Høie skubber fra seg ansvaret, sier Torgeir Knag Fylkesnes om svaret fra helseminister Høie.

Fylkesnes representerer SV i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

– Stortinget har hastebehandlet saken, kontrollkomiteen har tatt saken, men han nekter å gå inn i det. Han skylder på underliggende etater.

– Han sover i timen midt i en krise, hevder Fylkesnes.

– Høie skubber fra seg ansvaret, sier Fylkesnes om svaret.

Helseministeren avviser påstandene

Høie kjenner seg ikke igjen i disse påstandene.

– NHO Luftfart sier politiske signaler var en begrunnelse for at de strakte seg langt og ble enige, skriver Høie i en e-post til FriFagbevegelse.

– Det er ikke en statsråds oppgave å fremforhandle en tariffavtale. Det er partene i arbeidslivet sitt ansvar, og det ansvaret har de tatt, fastholder Høie.

Når kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget stiller sine kontrollspørsmål til helseministeren, er det skrittet før åpning av en høring om hele anbudsprosessen. Komiteen vil først diskutere dette i sitt første møte etter ferien 1. august. Det er altså ikke avgjort hva komiteen vil gjøre videre.

Stortingets vaktbikkje krever at helseminister Høie svarer på ni spørsmål om flyambulanseanbudet

Ingenting er løst, mener SV

I går inngikk det britiskeide selskapet Babcock tariffavtale med Norsk Flygerforbund.

Alle de 98 pilotene som er ansatt hos dagens operatør, tilbys jobb i Babcock, som fikk kontrakten om å drive flyambulansen fra juli neste år.

– Betyr ikke den inngåtte tariffavtalen mellom Babcock og Flygerforbundet at saken er løst?

– Ingenting er faktisk løst. Krisen er først over når man har sikret at de ansatte i alle ledd fortsetter. Det gjenstår å se om flygerne og de andre ansatte, som flyteknikerne, fortsetter, fastholder Fylkesnes.

– Hva skjer med flyteknikerne, spør Rødt

Rødts stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes følger flyambulanse-saken tett. I dag sendte Moxnes spørsmål til helseministeren der han spør hva som skjer med flyteknikerne.

«Luftambulansetjenesten kan miste én av tre teknikere, og flyteknikerne har ikke hørt noe fra Babcock. Hvilke tiltak har helseministeren planlagt å gjennomføre, og når, for å sikre erfaringen og kompetansen til dette avgjørende personellet i luftambulansetjenesten?», spør Moxnes.

Han viser til stortingsvedtaket som nylig ga Høie instruks om å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres».

Høie svarer dette på spørsmålet fra Moxnes:

– Lufttransports AS sitt datterselskap LT Tech, som selger teknisk vedlikehold, var ikke en del av anskaffelsen for ambulanseflytjenester. Den nye operatøren, Babcock, skal bygge opp et eget teknisk verksted for vedlikehold i Tromsø. Jeg vil anta at teknikerne i LT Tech vil være attraktive til disse stillingene, skriver helseminister Høie i en e-post til FriFagbevegelse.

Kontrollkomiteens leder anklager Høie for ansvarsfraskrivelse i luftambulanse-saken

LO-nestlederen mener Høie provoserer

LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik mener helseministeren legger ansvaret på partene i arbeidslivet for en sak hun mener han har ansvaret for.

– Det er bra at Flygerforbundet og Babcock har fått til en avtale, men det er provoserende at helseminister Bent Høie nok en gang legger ansvaret på partene i en sak han har ansvar for å løse, mener Følsvik.

Hun mener Høie løper fra og usynliggjør ansvaret sitt, mens Flygerforbundet har tatt samfunnsansvar og initiert forhandlingene.

– Selv om Flygerforbundet, sammen med Babcock, har tatt ansvar og hjulpet helseministeren ut av en vanskelig situasjon, så er vi ikke garantert at dette løser situasjonen, sier Følsvik.

LO-nestlederen påpeker at man ennå ikke vet hvor mange piloter som vil ta imot tilbudet, og sier det fortsatt er mange teknikere som slutter i tjenesten.

Høie: – Jeg har tatt hovedansvaret

Helseministeren sa i går til NTB at han er glad for at partene har blitt enige, og at begge har strukket seg langt for å oppnå det. Høie kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Flygerforbundet om manglende innsats.

– Jeg har gjort det som er mitt hovedansvar: Å sørge for at konflikten i minst mulig grad går ut over pasientene. Det er satt inn nødvendig ekstratiltak for å kompensere for at Lufttransport ikke har kunnet ha alle flyene på vingene, sa Høie.

Les også:

10 spørsmål og svar om krisen i luftambulansen

Avtalen mellom Flygerforbundet og Babcock

• Alle de 98 pilotene som er ansatt hos dagens operatør, tilbys jobb i Babcock.

• Partene er enige om at tariffavtalen som er forhandlet fram, skal gjelde for piloter som ansettes i BSAA (Babcock Scandinavian AirAmbulance AS)

• Babcocks lønnsmodell for piloter legges til grunn for lønnsfastsettelsen. For de best betalte i dagens tjeneste vil dette medføre en lønnsreduksjon, men ingen skal gå ned mer enn 15,9 prosent i lønn. De med lavest lønn i dag vil få en lønnsøkning på 11,2 prosent.

• Pilotene går inn i Babcocks innskuddspensjonsordning med 5 prosent innskudd fra første krone opp til 12G, med tillegg på 18,3 prosent for inntekt fra 7,1G inntil 12G.

Kilde: NHO Luftfart

Annonse
Annonse

Avtalen mellom Flygerforbundet og Babcock

• Alle de 98 pilotene som er ansatt hos dagens operatør, tilbys jobb i Babcock.

• Partene er enige om at tariffavtalen som er forhandlet fram, skal gjelde for piloter som ansettes i BSAA (Babcock Scandinavian AirAmbulance AS)

• Babcocks lønnsmodell for piloter legges til grunn for lønnsfastsettelsen. For de best betalte i dagens tjeneste vil dette medføre en lønnsreduksjon, men ingen skal gå ned mer enn 15,9 prosent i lønn. De med lavest lønn i dag vil få en lønnsøkning på 11,2 prosent.

• Pilotene går inn i Babcocks innskuddspensjonsordning med 5 prosent innskudd fra første krone opp til 12G, med tillegg på 18,3 prosent for inntekt fra 7,1G inntil 12G.

Kilde: NHO Luftfart