YS om regjeringsskiftet:
Her er YS-forbundenes krav til den nye regjeringa
Et regjeringsskifte innebærer nye forventninger. YS-forbundenes krav viser mangfoldet blant medlemmene.
Lizzie Ruud Thorkildsen er leder for Delta, Jim Klungnes er leder for Yrkestrafikkforbundet, Anneli Nyberg nestleder i Parat, Vigdis Mathiesen er leder i Finansforbundet.
Torgny Hasås
togny@lomedia.no
Under YS-konferansen er alle topptillitsvalgte i YS til stede. YS har 12 medlemsforbund. FriFagbevegelse har spurt fire av forbundslederne om forventningene til regjeringsskiftet.
Aktuelt: YS er spent på hvordan trepartssamarbeidet blir under den nye regjeringa
Finansforbundet
– Hvilke forventninger har Finansforbundet til den nye regjeringa?
– Det er to typer krav. Det ene er krav til finanssektoren. Det andre er fagforeningskrav, svarer leder i Finansforbundet, Vigdis Mathiesen.
Når det gjelder finansnæringen vil forbundet at regjeringa endrer finansskatten. Denne skatten er en ekstra arbeidsgiveravgift på finansnæringa fordi regjeringa ikke har klart å legge merverdiavgift på finanstjenester.
Leder i Finansforbundet, Vigdis Mathiesen, vil ha endret finansskatten.
Torgny Hasås
– Denne ekstra arbeidsgiveravgift gjør det dyrere å utføre oppgaver i Norge enn i utlandet. Det går spesielt utover sparebankene som ønsker å ha god bemanning i sine filialer, sier Mathisen.
Når det gjelder kravene som ikke er spesifikt for hennes bransje, så er hun på linje med sine YS-kolleger med å styrke den norske modellen med et sterkt trepartssamarbeid. Og hun er glad for at fagforeningsfradraget blir doblet.
Aktuelt: Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten
Delta vil ha mangfold
Lizzie Ruud Thorkildsen, er leder for Delta. Delta organiserer stort sett innenfor kommunesektoren og er ofte i konkurransesituasjon om medlemmer med LOs Fagforbundet.
Lizzie Ruud Thorkildsen, er leder for Delta, og mener at det er viktig at rett kompetanse brukes i den rette jobben.
Torgny Hasås
– Hvilke forventninger har Delta til den nye regjeringa?
– Det viktigste spørsmålet for oss er spørsmålet om heltid- deltid, svarer Thorkildsen.
Hun peker også på at det er viktig at en bruker den kompetansen det er behov for. Når stillinger skal lyses ut er det ikke nok bare å erstatte den som slutter. En må se på om det er behov for en annen kompetanse.
– Rett person på rett plass.
– For meg høres dette ut som en diskusjon mellom sykepleiere og helsefagarbeidere om hvilke yrkesgrupper som skal ansettes?
– Nei, det er det ikke. Dette gjelder alle yrkesgrupper, ikke en spesiell gruppe. Ikke et vondt ord om sykepleiere og lærere, men det trengs mange andre yrkesgrupper også. Vi trenger et mangfold, sier Thorkildsen.
Høyres bekymring: Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt
Parat vil følge opp Fougner-utvalget
Anneli Nyberg, er nestleder i Parat. Parat fagorganiserer over hele privat sektor.
Anneli Nyberg, er nestleder i Parat, og mener at det er viktig at alle hoveorganisasjonene blri involvert i trepartssamarbeider.
Torgny Hasås
– Våre forventninger er at vi blir mer involvert enn vi ble under den forrige regjeringen, at alle fire hovedorganisasjonene blir hørt. LO er ikke den eneste relevante fagorganisasjonen, sier Nyberg.
Hun håper at det blir gjort et krafttak i å rydde opp i arbeidslivet, og at den nye regjeringa følger opp forslagene fra flertallet i Fougner-utvalget. Det betyr å rydde opp i ansettelsesforholdene for de som jobber på plattformøkonomien. Innleie er en del av dette, men det er mange andre problemer som også må løses.
YTF krever sterkere tiltak mot sosial dumping
Jim Klungnes er leder for Yrkestrafikkforbundet, YTF.
Jim Klungnes er leder for Yrkestrafikkforbundet, YTF, og vil ha flere kontroller mot sosial dumping.
Torgny Hasås
– Jeg forventer at den nye regjeringa griper fatt i sosial dumping innen transportsektoren.
Han mener det bør bli mere kontroller. Det har blitt bedre med tekniske kontroller, men det er altfor få kontroller som sjekke lønns- og arbeidsforholdene for sjåførene som kjører på norske veier.
– Her er det mye penger som forsvinner, sier Klungnes.
Han trekker også fram at det er viktig at nivået på kollektivtrafikken opprettholdes. Under pandemien var det mye mindre trafikk i kollektivtrafikken. Folk skal tilbake til buss og bane, til å reise kollektiv. Da er det viktig at nivået opprettholdes.