JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Prosessfullmektig og advokat for LO og NTF, Christopher Hansteen (til venstre), og hans medhjelper, advokat Sigurd-Øyvind Kambestad (til høyre) satte store spørsmålstegn ved Holship sine argumenter i rettssaken forrige uke. I midten står første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen.

Prosessfullmektig og advokat for LO og NTF, Christopher Hansteen (til venstre), og hans medhjelper, advokat Sigurd-Øyvind Kambestad (til høyre) satte store spørsmålstegn ved Holship sine argumenter i rettssaken forrige uke. I midten står første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen.

Roy Ervin Solstad

Holship-dom om to-tre uker

Transportarbeiderforbundet vil boikotte Holship i Drammen fordi de nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting. Om de får lov, er opp til Drammen tingrett.



19.02.2014
12:00
21.01.2014 12:48

res@lomedia.no

Det danske selskapet Holship har en norsk avdeling på Tangen i Drammen. Plasseringen deres er slik at gods både kan losses og lastes ut fra deres havn. Dette ønsker selskapet at egne ansatte skal gjøre, til tross for at det finnes et losse- og lastekontor i Drammen Havn.

All annen lossing og lasting i havna foretas av havnearbeidere ansatt i Administrasjonskontoret for havnearbeid i Drammen Havn i henhold til den fortrinnsretten registrerte havnearbeidere har til slikt arbeid. Den fortrinnsretten ligger nedfelt i ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte for 40 år siden.

Bruker renholdere

Holship har tidligere benyttet registrerte havnearbeidere, men startet i fjor vår å bruke egne ansatte til dette arbeidet. Disse fikk for noe år siden, etter lang kamp, tariffavtale med Arbeidsmandsforbundet - som renholdere, da jobben dere først og fremst går ut på å rengjøre fruktkasser. At det er disse arbeiderne som nå blir pålagt å gjøre jobben som de registrerte havnearbeiderne har fortrinnsrett til, har fått både Transportarbeiderforbundet og Arbeidsmandsforbundet til å reagere.

Det er helt uakseptabelt at Holship vil bruke sine ansatte renholdere til lossing og lasting i Drammen havn i stedet for registrerte havnearbeidere, sa forbundslederne Erna Hagensen i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) og Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) i forrige uke.

Boikott

Som i Risavika-saken, der arbeidsgiverne også nekter å inngå tariffavtale, ønsker NTF å boikotte terminalen til Holship. Det er dette tingretten i Drammen behandlet i forrige uke. Målet med en boikott er å tvinge Holship til å inngå en tariffavtale som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til den type arbeid. Som i Risavika, er det nettopp fortrinnsretten arbeidsgiverne vil ha bort.

Holship sin advokat, Nicolay Skarning, sier rett ut at det er dette punktet som skaper problemer.

– Vi er uenige med NTF om fortrinnsretten til arbeid på havnene, understreker han.

NHO-støtte til NTF

Holship sin advokat forsøkte i retten blant annet å vise at fortrinnsretten var et monopol for de registrerte havnearbeiderne, og at det var et brudd på menneskerettighetene om organisasjonsfrihet, ved at det var organisasjonstvang for havnearbeiderne. Påstanden var at de ikke ville få jobb om de ikke meldte seg inn i Transportarbeiderforbundet.

Dette ble blankt avvist av NTF og LOs advokater, Christopher Hansteen og Sigurd-Øyvind Kambestad. Transportarbeiderforbundet fikk endatil støtte fra motpartens vitne, forhandlingsdirektør Rolf Nergård fra NHO. Sistnevnte påpekte for det første at om Holship hadde vært en NHO-bedrift, ville bedriften måtte tilslutte seg den tariffavtalen NTF krever at Holship skal signere. Nergård sa også at det var feil å omtale administrasjonskontorets fortrinnsrett til havnearbeid som et monopol. Det samme sa Thor Christian Hansteen, advokat i NHO Logistikk og Transport.

– Hvis administrasjonskontoret ikke har kapasitet til eller ønsker å benytte fortrinnsretten, så kan andre fritt utføre losse- og lastearbeidet, sa han.

– Kun påstander

NTFs advokater viste også til vitneførselen i saken om det var organisasjonsplikt til Transportarbeiderforbundet for havnearbeiderne.

– Holship ved prosessfullmektig har i medier gang på gang på gang sagt at det er organisasjonsplikt i norske havner, men styret som ansetter havnearbeidere til losse- og lastearbeiderkontoret har tre representanter fra arbeidsgiversiden og en fra arbeidstakerne. Det ville være meget overraskende om et styret med flertall fra arbeidsgiverne skulle kreve organisasjonsplikt. Dette er kun påstander fra motparten, ikke et eneste konkret eksempel på at det er organisasjonsplikt, sa advokat Christopher Hansteen.

Han ba samtidig retten fastslå når dommen ble skrevet, at det ikke var grunnlag for å si at det er organisasjonstvang i norske havner.

– I forhold til den mediekampanjen som har vært kjørt, og i forhold til saken som Bedriftsforbundet har sendt inn til European Social Rights Committee, ber jeg retten ta dette med i dommen, dersom retten finner det bevist at det ikke er en slik tvang, fortsatte han.

Brudd på etableringsretten

Da NTFs prosessfullmektige, Christopher Hansteens rettslige medhjelper, advokat Sigurd-Øyvind Kambestad overtok prosedyrestafettpinnen var det motpartens påstand om at dersom Holship forpliktes til å inngå tariffavtale med NTF, er det et brudd på etableringsfriheten i henhold til EØS-avtalen, som fikk gjennomgå.

– Det faktiske grunnlaget for denne anførselen fra motparten var at Holship AS skulle etablere sitt eget losse- og lastekontor, men det har de bekreftet at de ikke har noen planer om. Dermed blir anførselen bare hypotetisk, og må avvises, fordi den mangler aktuell interesse fra Holship. De kan heller ikke påberope seg EUs fire friheter om like konkurransevilkår, fordi Holship vil få en konkurransefordel om de skal drive på andre vilkår enn de andre i Drammen Havn, poengterte Kambestad.

Antikvert

Holships prosessfullmektig, Nicolay Skarning var ikke overraskende helt uenig med Hansteen og Kambe.

– Justeringene i arbeidsmiljøloven både i 1977 og 2005 har gitt mer fokus på topartsforholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver enn det ILO-konvensjon 137 legger opp til. Norge skal selvsagt følge konvensjoner, men ILO-konvensjon 137 er blitt utdatert. Den er heller ikke implementert lovmessig, og må dermed stille seg lenger bak i rekka enn arbeidsmiljøloven. Fortrinnsretten er antikvert, sa Skarning.

I sin prosedyre var han ikke like knallhard på at det var organisasjonstvang.

– Det er vanskelig å kritisere at en fagforening er så tiltrekkende at alle melder seg inn, men jeg regner med at NTF sørger for at det er en del som ikke melder seg inn nå, for å vise at man ikke har organisasjonstvang, sa han med et smil.

Til Transportarbeideren, innrømmet Skarning etter at retten var hevet, at det ikke var utenkelig at NTF fikk gjennomslag.

– De er veldig dyktige fagforeningsfolk som ofte får det som de vil. Det har med erfaring å gjøre og vilje til å få til noe, sa Skarning.

Han håpet samtidig at tvisten mellom Holship og NTF ville føre noe godt med seg, også i forhold til organiseringen av havnearbeidet.

– Kanskje kan det motivere alle til å tenke nytt, avsluttet Niclay Skarning.

Dom i saken kommer trolig ikke før i første halvdel av februar.

Tidligere artikler om saken:

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Vant fram etter Blokade (5. april 2013)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.02.2014
12:00
21.01.2014 12:48



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende


Flere saker