Prosessfullmektig og advokat for LO og NTF, Christopher Hansteen (til venstre), og hans medhjelper, advokat Sigurd-Øyvind Kambestad (til høyre) satte store spørsmålstegn ved Holship sine argumenter i rettssaken forrige uke. I midten står første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen.
Roy Ervin Solstad
Holship-dom om to-tre uker
Transportarbeiderforbundet vil boikotte Holship i Drammen fordi de nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting. Om de får lov, er opp til Drammen tingrett.
res@lomedia.no
Det danske selskapet Holship har en norsk avdeling på Tangen i Drammen. Plasseringen deres er slik at gods både kan losses og lastes ut fra deres havn. Dette ønsker selskapet at egne ansatte skal gjøre, til tross for at det finnes et losse- og lastekontor i Drammen Havn.
All annen lossing og lasting i havna foretas av havnearbeidere ansatt i Administrasjonskontoret for havnearbeid i Drammen Havn i henhold til den fortrinnsretten registrerte havnearbeidere har til slikt arbeid. Den fortrinnsretten ligger nedfelt i ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte for 40 år siden.
Bruker renholdere
Holship har tidligere benyttet registrerte havnearbeidere, men startet i fjor vår å bruke egne ansatte til dette arbeidet. Disse fikk for noe år siden, etter lang kamp, tariffavtale med Arbeidsmandsforbundet - som renholdere, da jobben dere først og fremst går ut på å rengjøre fruktkasser. At det er disse arbeiderne som nå blir pålagt å gjøre jobben som de registrerte havnearbeiderne har fortrinnsrett til, har fått både Transportarbeiderforbundet og Arbeidsmandsforbundet til å reagere.
Boikott
Som i Risavika-saken, der arbeidsgiverne også nekter å inngå tariffavtale, ønsker NTF å boikotte terminalen til Holship. Det er dette tingretten i Drammen behandlet i forrige uke. Målet med en boikott er å tvinge Holship til å inngå en tariffavtale som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til den type arbeid. Som i Risavika, er det nettopp fortrinnsretten arbeidsgiverne vil ha bort.
Holship sin advokat, Nicolay Skarning, sier rett ut at det er dette punktet som skaper problemer.
– Vi er uenige med NTF om fortrinnsretten til arbeid på havnene, understreker han.
NHO-støtte til NTF
Holship sin advokat forsøkte i retten blant annet å vise at fortrinnsretten var et monopol for de registrerte havnearbeiderne, og at det var et brudd på menneskerettighetene om organisasjonsfrihet, ved at det var organisasjonstvang for havnearbeiderne. Påstanden var at de ikke ville få jobb om de ikke meldte seg inn i Transportarbeiderforbundet.
Dette ble blankt avvist av NTF og LOs advokater, Christopher Hansteen og Sigurd-Øyvind Kambestad. Transportarbeiderforbundet fikk endatil støtte fra motpartens vitne, forhandlingsdirektør Rolf Nergård fra NHO. Sistnevnte påpekte for det første at om Holship hadde vært en NHO-bedrift, ville bedriften måtte tilslutte seg den tariffavtalen NTF krever at Holship skal signere. Nergård sa også at det var feil å omtale administrasjonskontorets fortrinnsrett til havnearbeid som et monopol. Det samme sa Thor Christian Hansteen, advokat i NHO Logistikk og Transport.
– Hvis administrasjonskontoret ikke har kapasitet til eller ønsker å benytte fortrinnsretten, så kan andre fritt utføre losse- og lastearbeidet, sa han.
– Kun påstander
NTFs advokater viste også til vitneførselen i saken om det var organisasjonsplikt til Transportarbeiderforbundet for havnearbeiderne.
– Holship ved prosessfullmektig har i medier gang på gang på gang sagt at det er organisasjonsplikt i norske havner, men styret som ansetter havnearbeidere til losse- og lastearbeiderkontoret har tre representanter fra arbeidsgiversiden og en fra arbeidstakerne. Det ville være meget overraskende om et styret med flertall fra arbeidsgiverne skulle kreve organisasjonsplikt. Dette er kun påstander fra motparten, ikke et eneste konkret eksempel på at det er organisasjonsplikt, sa advokat Christopher Hansteen.
Han ba samtidig retten fastslå når dommen ble skrevet, at det ikke var grunnlag for å si at det er organisasjonstvang i norske havner.
– I forhold til den mediekampanjen som har vært kjørt, og i forhold til saken som Bedriftsforbundet har sendt inn til European Social Rights Committee, ber jeg retten ta dette med i dommen, dersom retten finner det bevist at det ikke er en slik tvang, fortsatte han.
Brudd på etableringsretten
Da NTFs prosessfullmektige, Christopher Hansteens rettslige medhjelper, advokat Sigurd-Øyvind Kambestad overtok prosedyrestafettpinnen var det motpartens påstand om at dersom Holship forpliktes til å inngå tariffavtale med NTF, er det et brudd på etableringsfriheten i henhold til EØS-avtalen, som fikk gjennomgå.
– Det faktiske grunnlaget for denne anførselen fra motparten var at Holship AS skulle etablere sitt eget losse- og lastekontor, men det har de bekreftet at de ikke har noen planer om. Dermed blir anførselen bare hypotetisk, og må avvises, fordi den mangler aktuell interesse fra Holship. De kan heller ikke påberope seg EUs fire friheter om like konkurransevilkår, fordi Holship vil få en konkurransefordel om de skal drive på andre vilkår enn de andre i Drammen Havn, poengterte Kambestad.
Antikvert
Holships prosessfullmektig, Nicolay Skarning var ikke overraskende helt uenig med Hansteen og Kambe.
– Justeringene i arbeidsmiljøloven både i 1977 og 2005 har gitt mer fokus på topartsforholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver enn det ILO-konvensjon 137 legger opp til. Norge skal selvsagt følge konvensjoner, men ILO-konvensjon 137 er blitt utdatert. Den er heller ikke implementert lovmessig, og må dermed stille seg lenger bak i rekka enn arbeidsmiljøloven. Fortrinnsretten er antikvert, sa Skarning.
I sin prosedyre var han ikke like knallhard på at det var organisasjonstvang.
– Det er vanskelig å kritisere at en fagforening er så tiltrekkende at alle melder seg inn, men jeg regner med at NTF sørger for at det er en del som ikke melder seg inn nå, for å vise at man ikke har organisasjonstvang, sa han med et smil.
Til Transportarbeideren, innrømmet Skarning etter at retten var hevet, at det ikke var utenkelig at NTF fikk gjennomslag.
– De er veldig dyktige fagforeningsfolk som ofte får det som de vil. Det har med erfaring å gjøre og vilje til å få til noe, sa Skarning.
Han håpet samtidig at tvisten mellom Holship og NTF ville føre noe godt med seg, også i forhold til organiseringen av havnearbeidet.
– Kanskje kan det motivere alle til å tenke nytt, avsluttet Niclay Skarning.
Dom i saken kommer trolig ikke før i første halvdel av februar.
Tidligere artikler om saken:
Raser mot Holship (15. januar 2014)
Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
Vant fram etter Blokade (5. april 2013)
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo