JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

Johnny er sjef for en industri som frykter for 500 arbeidsplasser. Nå krever han at statsministeren viser handlekraft

Administrerende direktør Johnny Løcka har en klar beskjed til statsminister Erna Solberg (H) når hun besøker Kongsberg-industrien tirsdag.
Johnny Løcka er administrerende direktør i Kongsberg Teknologi Park.

Johnny Løcka er administrerende direktør i Kongsberg Teknologi Park.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Det er mørke skyer over sølvbyen Kongsberg. Samtidig som jazzfestivalen skulle skapt liv og røre i byen, begynner ledelsen i Kongsberg-industrien å ta ordet krise i sin munn. Bedriftsklyngen har oppdrag for maritim sektor, olje- og gass, bilbransjen og luftfarten. Statsminister Erna Solberg (H) besøker byen tirsdag. Da får hun høre hvordan det går.

Ikke lystig lesning

Resultatene for første halvår 2020 blir ikke lystig lesning. Samtidig vet man allerede nå at andre halvår blir vanskeligere enn første halvår.

– Og vi vet samtidig at 2021 blir vanskeligere enn 2020, sier administrerende direktør i Kongsberg Teknologi Park, Johnny Løcka til FriFagbevegelse.

– Nå handler det om å jobbe seg gjennom denne krisen, poengterer han.

Statsministeren er invitert av Kongsberg-industrien for å få en status på situasjonen. Det er allerede klart at to av selskapene, GKN Aerospace og technipFMC, har varslet om masseoppsigelser.

– Alle vil merke dette. Vi vet at vi får en omstilling. Det vi jobber med nå er å komme oss gjennom denne omstillingen, sier Johnny Løcka.

Dette skal han si

Overfor FriFagbevegelse røper han hva han vil si statsministeren:

– Det må komme handling nå. Da snakker vi om to typer tiltak. Vi snakker om å fremskynde prosjekter som likevel kommer, slik at vi kan holde hjulene i gang. Det neste er at der hvor vi går i permitteringer eller oppsigelser, ønsker vi at de pengene brukes til å holde folk i jobb i stedet for å holde folk hjemme. Vi har en Kongsberg-Pilot som går på å bygge framtidig kompetanse, sier Løcka.

Han er helt sikker på at bransjene som Kongsberg er i vil komme seg opp igjen og fortsette. Men det betinger at de også må være i en posisjon når markedet kommer tilbake.

– Vi tenker langsiktig. Kongsberg-industrien er vant til å jobbe langsiktig. Men vi er nødt til å ha tiltak som gjør at vi kommer oss over akkurat denne kneika, poengterer han.

Det står om 500 arbeidsplasser. I første omgang.

Saken fortsetter under bildet.

Thomas Langvik (t.v.) og Truls Vennman står i fare for å miste 150 av sine 500 kollegaer på GKN Aerospace. Mandag møtte de Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Thomas Langvik (t.v.) og Truls Vennman står i fare for å miste 150 av sine 500 kollegaer på GKN Aerospace. Mandag møtte de Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Helge Rønning Birkelund

Støre på besøk

Tilfeldigheten ville at dagen før statsministeren kommer på besøk, hadde Ap-leder Jonas Gahr Støre bedt seg selv til Kongsberg. Han vet derfor litt om hva Erna Solberg kan vente seg under dagens besøk.

– Hun bør lære at det må tenkes nytt rundt hva man kan bruke permitteringstiden til. Framfor å gå uvirksom, er det her lansert en modell som sikkert kan videreutvikles. «Industri 4.0» gir permitterte opplæring, oppdatering, tette kunnskapshull og kompetanse, sier Støre til FriFagbevegelse.

– Det behøver ikke bare være gyldig her, men også ved andre næringsklynger rundt omkring. Og så bør hun lære og lytte til at permitteringsperioden bør utvides. Det er det flertall for på Stortinget, selv om Frp ikke ville avbryte ferien for å vedta det. Hun bør kunne minst si at permitteringsperioden skal gjelde ut året med åpning for 52 uker, sier han.

– De nye skrittene innenfor norsk industriutvikling kommer ikke til å skje gjennom en enkel tilbud og etterspørsel-modell. Den kommer også til å kreve en aktiv stat som stiller krav og setter mål. Skal vi lykkes med en satsing innen havvind, hydrogen og ytterligere automatisering, må vi ha en stat som både stiller opp og stiller krav, sier Jonas Gahr Støre.

70 prosent truet

Etter å ha mistet mange av de 7.200 ansatte under finanskrisen, hadde man bygget seg opp til 5. 500 ansatte i jazz-byen. Nå frykter de å miste 500 arbeidsplasser.

70 prosent av det som produseres skjer nemlig innenfor det som nå anses som truede bransjer.

Samtidig er 85 prosent av det som produseres eksport.

Konsernsjefen i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy, mener den maritime sektoren nå skriker etter hjelp.

Blant annet kan Kleven stå i fare for å gå konkurs. Tre långivere skal ha terminert avtalen med det tradisjonsrike verftet. Verftseieren åpner for at konkurs blir et alternativ om man ikke finner en løsning.

– Vi trenger aktivitet. Maritim Forum og hele industrien har presentert flere prosjekter som vil sikre aktivitet og rundt 20 000 årsverk, sier Geir Håøy til FriFagbevegelse.

Saken fortsetter under bildet.

Geir Håøy er konsernsjef for Kongsberg Gruppen.

Geir Håøy er konsernsjef for Kongsberg Gruppen.

Helge Rønning Birkelund

Kan bli satt langt tilbake

– Regjeringen har mange hensyn å ta og det er mange ting som kommer på bordet. Men nå er det viktig å si fra. Nå har vi en kjempeutfordring med skipsverftene. De trenger aktivitet og de trenger det nå. Det bekymrer meg at staten ikke har lagt på bordet konkrete ting som skjer på verftsfronten, sier Kongsberg-sjefen.

Kongsberg Gruppen er en stor underleverandør til skipsverftene.

– Vi er store på Vestlandet også. Skjer det ikke noe nå, blir vi satt langt tilbake på sektoren i internasjonal sammenheng, mener han.

– Det er nasjonale prosjekter som skal bygges og som det er planer for. Nå må de framskyndes. Ellers mister vi både kompetanse og viktig arbeidskraft, sier Geir Håøy.

Han har vært i selskapet i 26 år, og ble daglig leder i Kongsberg Gruppen i 2016. Han har sin bakgrunn nettopp fra den maritime bransjen.

Annonse
Annonse