JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kinesernes inntog i norsk veibygging: Nå må Solvik-Olsen svare for seg

Samferdselsministeren må svare for hvorfor kineserne ble invitert til å levere anbud på en bru i Nord-Trøndelag.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må svare om kinesiske veganbud.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må svare om kinesiske veganbud.

Bjørn A. Grimstad

helge@lo,media.no

Det er stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) som har stilt et skriftlig spørsmål til besvarelse med adresse samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (FrP).

Regelverket

Hun vil vite hvorfor Statens vegvesen valgte å utlyse anbudet på Breitstadsundbrua i Nord-Trøndelag til land Norge ikke har handelsavtale med, og hvor i statlig regelverk statsråden mener at dette er hjemlet.

– Hvis land utenfor EØS, og særlig land uten handelsavtale med Norge, i større grad skal inviteres inn til å bygge veg og bane i Norge bør vi ha et felles regelverk for dette som alle kan støtte seg på, sier Kirsti Leirtrø til LO-Aktuelt.

Bare SV stemte mot da anbudskonkurransen nok en gang kom på sakskartet, denne gang i Fylkesutvalget for Trøndelag. Etter en ny innstilling fa fylkesrådmannen, ble det bestemt at det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge likevel skal få sitt anbud vurdert.

Fylkesrådsleder avviste det kinesiske anbudet – får full støtte fra lokale LO-organisasjoner

Ble storpolitikk

Bakgrunnen for gårsdagens avgjørelse er en bruinvestering til 300 millioner kroner i Nord-Trøndelag, og som nå har blitt storpolitikk.

Et kinesisk selskap leverte laveste anbud på å bygge bru over Beitstadsundet i Nord-Trøndelag.

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag innstilte på at anbudet ikke skulle være med videre i anbudskonkurransen, etter at Statens vegvesen og to departement hadde brakt på det rene at fylkesrådet ikke var forpliktet til å vurdere anbudet siden selskapet kommer fra et land utenfor EØS. Kina er nemlig uten handelsavtale med Norge.

De leverte imidlertid det laveste anbudet i anbudskonkurransen for bygging av Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag. Mens kineserne kan bygge brua for 277 millioner kroner, var anbudet til det østerriske PNC Norge på 317 millioner og svensk eide Skanska Norge på 338 millioner kroner.

Det norske sosialdemokratiet er i krise, mener Martin Kolberg

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse