JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjøfolk

LO får hardere konkurranse om å organisere sjøfolk

YS-forbundet Safe har fått flere tariffavtaler til sjøs. Det øker presset på LO-forbundene.
Safes tariffavtale med Rederiforbundet gjelder bare fartøy i innenriksfart og offshore. De skipene som er registrert i NOR-registeret.

Safes tariffavtale med Rederiforbundet gjelder bare fartøy i innenriksfart og offshore. De skipene som er registrert i NOR-registeret.

Tri Nguyen Dinh

torgny@lomedia.no

Safe har i flere tiår knivet om medlemmer i oljenæringa med LO-forbundet Styrke.

Nå vil Safe også konkurrere med LO om medlemmer i sjøfarten.

For å kunne konkurrere må et forbund ha inngått en tariffavtale på området.

Før sommeren 2024 sendte Safe krav til Rederiforbundet om å få tariffavtaler som er like de arbeidsgiverne har med de andre sjømannsorganisasjonene.

Kravet ble avvist.

Plassoppsigelse

Da sendte Safe melding om plassoppsigelse for 406 medlemmer på området sjøfart offshore. Forbundet varslet da streik for 86 medlemmer i første omgang.

Streiken ble unngått da partene ble enige.

Grunnen til at Safe lyktes denne gangen, er fordi de har klart å bygge klubber og engasjere tillitsvalgte, mener første nestleder i SAFE, Kai Morten Anda.

For 20 år siden

Før jul ble Rederiforbundet og fagforbundet Safe enige om én ny hovedavtale og fire nye overenskomster for sjøfolk. Dermed får de etablerte sjømannsorganisasjonene kamp om medlemmene.

Safe får tariffavtaler som tilsvarer de tariffavtalene som Rederiforbundet allerede har inngått med de to LO-forbundene Sjøoffisersforbundet, Sjømannsforbundet og Maskinistforbundet i Unio.

– Vi har forsøkt å få på plass avtale en gang før, for 20 år siden, men da fikk vi det ikke til. Denne gangen klarte vi det, sier Anda til forbundets nettsider.

Kamp mot Nopef

Årsaken til at det ikke gikk den gangen, var intern kamp i YS. Maskinistforbundet var på den tida YS-medlem. De likte svært dårlig at et annet YS-forbund forsynte seg av deres avtaleområde.

Safe har vært i en årelang kamp med LO-forbund om å organisere oljearbeidere.

Forløperen til Safe var Oljearbeidernes Fellessammenslutning. De ble stiftet i 1973, og var først ute med å organisere arbeidsfolk i Nordsjøen.

LO-forbundet Nopef ble stiftet først i 1977. Dette var starten på en hard rivalisering mellom de to forbundene om å organisere oljearbeiderne. Nopef er en av forløperne til det som i dag er Forbundet Styrke.

Godt fagforeningsarbeid

– Rettferdig arbeidsliv og muligheten til å påvirke sin egen arbeidshverdag står i sentrum for vårt arbeid, sier forbundsleder i Safe, Raymond Midtgård, i en pressemelding.

– Vi ønsker å drive et godt fagforeningsarbeid blant sjøfolk, sier Midtgård til FriFagbevegelse.

Han sier at Safe nå vil være med på å sikre god HMS og utvikle tariffavtalen i takt med den økende kompetansen og bruken av fartøy på norsk sokkel. Safes avtaler gjelder bare for skip registrert i NOR-registeret.

De andre sjømannsorganisasjonene har i tillegg avtaler for internasjonal skipstrafikk i Norsk Internasjonalt skipsregister, NIS-registeret.

Bare offshore

Leder i Sjømannsforbundet, Kurt Inge Angell, konstatere at det nå har kommet et fjerde forbund for sjøfolk som har forhandlingsrett.

– Men Safe fokuserer bare på offshoreavtalen. Vi må tenke på alle sjøfolk i alle segmenter, sier Angell til FriFagbevegelse.

Han mener at både Sjømannsforbundet og Safe har samme mål: Skape den best mulige arbeidshverdagen for sjøfolk.

 – Vi favoriserer ingen kategorier, men må bare stå på for å gjøre en best mulig jobb for alle sjøfolk. Vi skal konsentrere oss om det vi gjør og fortsette å gjøre den gode jobben vi gjør. At vi er et forbund som vokser betyr at medlemmene, også offshore, er fornøyde med oss, og vi skal gjøre alt for at det fortsetter slik, sier Angell.

Alle yrkesgrupper

En viktig forskjell mellom Safe og de andre er at sjømannsorganisasjonene har sine egne «særforbund» for de forskjellige yrkesgruppene på skipet. Kapteiner og styrmenn er i Norsk Sjøoffisersforbund, maskinistene i Maskinistforbundet og resten av mannskapet i Sjømannsforbundet.

Safe skal organisere alle yrkesgruppene om bord i offshore NOR-skip.

Safe kommer til å ha forhandlingsrett i mellomoppgjøret 2025, men ikke anledning til å gå til konflikt. Bakgrunnen for dette er at Safe kommer inn som avtalepart midt i en tariffperiode, og et hoved- og mellomoppgjør har ofte sammenheng, skriver Safe på sine nettsider. 

Warning
Annonse
Annonse