JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fritt skolevalg:

LO vil ikke ha fritt skolevalg i videregående skole

LO mener forslag om fritt skolevalg er drevet av ideologisk tro på konkurranse og at det svekker lokalt selvstyre.
POPULÆRT STUDIUM: Val videregående skole har tidligere bare hatt plass halvparten av alle som ønsket seg inn på akvakultur. Ikke alle skoler er like populære og LO frykter at fritt skolevalg kan føre til økte forskjeller.  Illustrasjonsfoto: Val videregående skole

POPULÆRT STUDIUM: Val videregående skole har tidligere bare hatt plass halvparten av alle som ønsket seg inn på akvakultur. Ikke alle skoler er like populære og LO frykter at fritt skolevalg kan føre til økte forskjeller. Illustrasjonsfoto: Val videregående skole

Val VGS

sym@lomedia.no

I dag er det opp til fylkeskommunene å bestemme hvordan inntaket til videregående opplæring skal gjennomføres. Nå foreslår Utdanningsdirektoratet at fritt skolevalg skal være hovedmodellen. Det betyr at det ikke lenger vil være mulig å bruke nærskoleprinsippet.

Varierte ordninger

I dag er det ni fylker som praktiserer fritt skolevalg i hele fylket, fem som har fritt skolevalg etter fastsatte inntaksområder og fire som har inntak etter nærskoleprinsippet. Utdanningsdirektoratet foreslår to alternativer for nye inntaksmodeller som begge baserer seg på fritt skolevalg i hele fylket eller innenfor inntaksområder i fylket. Det åpnes for unntak dersom det er basert på store avstander i fylket.

p

LO avviser forslagene

LO går i sitt høringssvar imot begge forslagene.

– Begge alternativene innebærer at det ikke lenger blir mulig å gjennomføre inntaket etter nærskoleprinsippet for de fylkene som ønsker det, heter det i brevet til Utdanningsdirektoratet.

LO frykter en utvikling i retning av A, B og C-skoler, noe som i seg selv kan ha en selvforsterkende effekt.

– I tillegg til å forsterke de sosiale ulikhetene i utdanningssystemet, vil mer segregerte skoler kunne svekke skolen som tillitsskapende fellesarena og øke karakterpresset i en grunnskole der alle allerede altfor mange barn strever med et høyt stressnivå, mener LO.

Svekker selvstyre

LO er også undrende til at forslaget kommer samtidig som regionkraften trer i kraft, en reform som skulle styre det lokale selvstyre.

– Dette forslaget framstår som mer drevet av en konkurransebasert ideologi enn målet om å sikre god videregående opplæring for alle. I tillegg til å begrense elevers muligheter til å ta videregående opplæring i sitt hjemmeområde, svekker dette forslaget både det lokale selvstyre og muligheter til å dimensjonere opplæringstilbudet mot arbeidslivets behov, heter det i LOs høringssvar.

Annonse

Flere saker

Annonse