JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokomotivførerne føler seg lurt av Støre-regjeringen. Nå lover de togstans

Jernbanedirektoratet har invitert Vygruppen til forhandlinger om deler av togtilbudet rundt Oslo. Nå blir det politisk streik og togstans, lover lokomotivførerne.
POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.

POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Denne invitasjonen forteller oss først og fremst at sittende regjering ikke har noen egen jernbanepolitikk. De bare følger embetsverket, som ble satt inn av den forrige regjeringen, sine råd, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet. Nå inviterer direktoratet Vy til forhandlinger om å kjøre lokal- og regiontog på en rekke strekninger i Oslo-området, kalt Østlandet 1.

Det er denne todelingen av togtrafikken på Østlandet som får de ansatte på jernbanen til å se rødt. Nå lover LO-organisasjonene, anført av NLF, markering av sin motstand. I midten av juni blir det politisk streik.

– Regjeringen viderefører høyreregjeringens oppsplitting. Det er nødvendig å markere vårt syn på dette. Det gjorde vi da det var en høyreregjering. Vi kan ikke mene noe annet når Arbeiderpartiet og Senterpartiet fortsetter den borgerlige regjeringens jernbanepolitikk, sier Ringdal.

Bakgrunn: Samme pakker – ny innpakning: Viderefører Erna-regjeringens toganbud

Velfungerende jernbanedrift

Han begrunner påstanden om at Arbeiderpartiet og Senterpartiet fører høyrepolitikk, med å stille spørsmål om denne forhandlingskonkurransen ville skjedd uten forrige regjerings anbudskonkurranse hadde gjennomført jernbanereformen.

Svaret gir han selv:

– Nei, selvfølgelig ikke. Hadde ikke høyreregjeringen gjennomført jernbanereformen, hadde ikke Ap og Sp delt opp en velfungerende jernbanedrift på Østlandet.

Kvalitet, økonomi og risiko

I en pressemelding fra Jernbanedirektoratet, sier jernbanedirektør Knut Sletta:

– Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk.

I pressemeldingen skriver direktoratet at de «Etter en vurdering av kvalitet, økonomi og risiko, har Jernbanedirektoratet valgt å invitere Vygruppen til forhandlinger …». Senere i år skal Jernbanedirektoratet velge hvem de skal forhandle med om det øvrige togtilbudet på Østlandet – omtalt som Østlandet 2.

Rettet mot regjeringen

Fortsatt er ikke tid og hvilke tog som blir rammet avklart. NLF og de andre forbundene må samordne seg. I tillegg skal arbeidsgiverne bli godt informert. Ringdal er klar på at de skal følge alle lover og regler.

– Det står ikke noe om varslingsfrister for politiske markeringer i hovedavtalen og overenskomstene. Men vi vil ikke skape vanskeligheter for togselskapene. Dette er ikke rettet mot arbeidsgiverne våre. Dette er en demonstrasjon rettet mot politisk myndighet, sier Ringdal.

Samle, ikke splitte

Ringdal og Lokmannsforbundet vil få de som jobber lenger bak i toget med seg i markeringen. Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet slår fast at Østlandspakkene er et brudd med regjeringens Hurdalsplattform.

– Den sier at jernbanen ikke skal splittes mer opp, og at konkurranseutsettingen skal stoppes. Det er det de gikk til valg på, så vi føler oss ført bak lyset når de nå viderefører høyreregjeringens jernbanepolitikk. Vi forventer at de holder løftene sine, sier Sæthre i NJF.

Annonse
Annonse