JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfartsmeldingen:

LO-lederen mener det haster med krisepakke til luftfarten: – Regjeringen kan ikke lenger sitte på hendene

Hans-Christian Gabrielsen krever at regjeringen tar opp igjen luftfartsmeldingen som ble overlevert for snart et år siden
Det har vært tungt siden slutten av mars. Og ser ikke ut til å være noen lysning i sikte for Arne Lysø, tillitsvalgt på Upper Crust på Værnes. LO-leder Hans-Christian Gabrielsen lyttet til ham torsdag.

Det har vært tungt siden slutten av mars. Og ser ikke ut til å være noen lysning i sikte for Arne Lysø, tillitsvalgt på Upper Crust på Værnes. LO-leder Hans-Christian Gabrielsen lyttet til ham torsdag.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Torsdag besøkte LO-leder Hans-Christian Gabrielsen lokale LO-medlemmer på Trondheim lufthavn Værnes. Der traff han tillitsvalgte som både er permitterte og tillitsvalgte som er heldige som fortsatt har en jobb å gå til.

Blant annet Arne Lysø, fra Fellesforbundet. Han har vært permittert fra Select Service Partner helt siden slutten av mars. Av opprinnelig 164 ansatte ved bedriften, er det kun åtte som ikke er permittert.

Det har vært like bekmørkt siden slutten av mars. Hvordan jula blir, vet han ikke.

– Nei, det er jo umulig å vite. Det er vanskelig å se en lysning, sier Arne Lysø til FriFagbevegelse.

• Avsløring: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Det som tidligere var rushtiden, på morgener og ettermiddager, er nå akkurat som det var etter at siste fly landet eller lettet i tiden før koronaen, forteller Arne Lysø.

Ironisk nok kolliderte besøket til LO-lederen med jomfruturen som til det omstridte ungarske lavprisselskapet Wizz Air som fløy til og fra Trondheim, med sin innlandsrute for første gang.

På taxebanen kjørte det ungarske selskapet forbi åtte Norwegian-fly som står parkert på flanken av flyplassen. Det er ikke bruk for dem.

Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

Må bli kompensert

Hotellene rundt flyplassen står nærmest tomme. Taxinæringen merker stillheten kraftig.

På Gardermoen er det samme situasjon. Shuttle-bussene står, og har gjort det lenge. Restauranter er stengt. Tax-free salget er omtrent borte.

Ledigheten i Ullensaker kommune, som huser flyplassen, er på åtte prosent.

Da statsminister Erna Solberg omtrent samtidig sto på Stortingets talerstol og varslet at nå må vi reise enda mindre også innenlands, er det vanskelig å se lys i tunnelen for de mange som er rammet.

Nå krever LO-leder Hans-Christian Gabrielsen at regjeringen går ned i skuffen og tar opp igjen luftfartsmeldingen som ble overlevert regjeringen for snart et år siden.

– Det er en stor gåte for meg at vi ikke har fått en krisepakke for luftfarten. Det har vi bedt om lenge. Det kom noen tiltak i vår, men det var kun lånegarantier. De som kjenner luftfarten vet at det ikke akkurat er mer gjeld selskapene trenger. De trenger en økonomisk henstand slik at vi har en velfungerende infrastruktur i luften etter covid-19, sier LO-lederen.

– Vi må vi styrke reiselivskompensasjonen og butikker og spisesteder på flyplassene må kunne dra nytte av kompensasjonsordningen for reiselivet, mener Hans-Christian Gabrielsen.

– Hva vil regjeringen? Det er det store spørsmålet. Nå kan ikke regjeringen lenger sitte på hendene. Ikke minst er norsk næringsliv avhengig av det, legger han til.

• Provoserte med utspill: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

Tunge kriser

Jo Bjørn Skatval, nestleder i Norsk Flygerforbund, mener folk ikke har skjønt hvor alvorlig situasjonen er.

– Det har vært mange kriser innen luftfarten som har lammet hele bransjen. Fra 11. september 2001 som merket oss i fire år og bankkrisen tok det sju år å komme over. Nå er det blodig alvor i en enda større grad enn vi noen gang har opplevd. Det vil ta lang tid å komme tilbake, sier Jo Bjørn Skatval.

Å tro på at markedskreftene og kapitalismen skal bidra til det, er som å tro på julenissen, mener han.

Han viser blant annet til den danske regjeringen, som har skjønt hvor viktig Kastrup er for hele Danmark.

– Vi trenger ikke bare nødhjelp. Men jeg tror ikke myndighetene har skjønt alvoret. Og det går ikke an å satse på at konkurranse og pris er det som redder oss, mener han.

– Nå er det omtrent som hos Knutsen og Ludvigsen. Vi sitter i en tunnel, og håper vi skal se lyset. Men det kommer til å ta lang tid. Vi har ikke sett bunnen av luftfarten ennå. Det haster å få på plass en strategi for hvordan det skal se ut når vi kommer oss ut av tunnelen. Og det haster, mener Jo Bjørn Skatval.

Annonse
Annonse