JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

Mye bra i regjeringens strategi for estetiske fag, men vi må sikte enda høyere

Presse/asamaria.com

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Det er mye bra i regjeringens nye strategi for å styrke de estetiske fagene, men jeg er forundret over at de ikke går «all in», skriver Hans Ole Rian i dette innlegget.

forbundsleder i Creo – forbundet for kunst og kultur

Regjeringens nye strategi for å styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen, barnehagen og lærerutdanningen er stort sett positiv lesing – gode mål, både styrking av fag, innhold, kompetanse og rekruttering. Bra! Men om regjeringen ønsker å styrke kompetansen hos lærerne, og bruke kulturskolelærere i mer utstrakt grad – hvorfor foreslår de da ikke at man kan ta praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) gjennom strategien «Kompetanse for kvalitet»?

p

Når det kommer til den instrumentelle siden av de estetiske fagene: Jeg mener det må være mulig å ha to tanker i hodet på samme tid. Ja, fagene er viktige i seg selv og for seg selv, likevel er alle fag i større eller mindre grad instrumentelle. Men – og dette er viktig – det virker instrumentelt bare når det estetiske innholdet og det faglige nivået er tilstrekkelig høyt. Jeg er derfor bekymret for framtiden, i og med at det er de eldste lærerne som har den høyeste kompetansen. Og jeg er forundret over at tiltakene ikke går «all inn».

For det første burde regjeringen foreslått at kulturskolelærere skal kunne ta PPU under «Kompetanse for kvalitet». Det er der skoen trykker sterkest for denne gruppen, om vi ønsker dem inn i grunnskolen. For det andre mener jeg det er feil å ikke foreslå kompetansekrav, slik andre fag har. Det vil garantert øke andelen musikk-, kunst- og håndverkslærere med faglig kompetanse. Et slikt grep vil også heve statusen til disse fagene. 

Så burde regjeringen foreslått, og i det minste vurdert, å utvide timetallet i musikk, når de selv påpeker at musikk har begrenset med timer (side 21). For øvrig er det bra at musikkhistorie tones ned til fordel for grunnleggende musikkferdigheter. Dog; skal elevene lære grunnleggende musikkferdigheter, må læreren kunne spille.

Og når det gjelder eksamen: Jeg er sterkt for innføring av eksamen i fagene. Tilbakemeldingene fra dem som har gjennomført forsøkene er positive. Dette vil både øke vurderingskompetansen, status, utstyrssituasjonen og holdningene til faget. Om regjeringen tar sine egne uttalelser på alvor om faglighet og økt kompetanse, må eksamen innføres.

Regjeringen har glemt å forholde seg til den nasjonale standarden for gode musikkrom. Denne bør innføres som obligatorisk standard under nybygging og rehabilitering av alle rom som skal brukes til musikk. Husk også da at mange rom brukes av det frivillige kulturlivet, og at Norsk Musikkråd ivrer veldig for denne standarden!

Satsing på estetiske læreprosesser i lærerutdanningene er et godt tiltak, men må følges opp i de enkelte fagenes læreplaner, og det må utvikles læremateriell. Det mangler i dag.

p

Til slutt: Det finnes mange gode krefter der ute, som gjør en storartet innsats for musikkfaget. Ett eksempel er Veslefrikkprisen og Skapia, som særlig løfter komponistdelen av faget, og dessuten viser fram de dyktige lærerne og skolene som prioriterer faget på en glimrende måte.

Annonse
Annonse