JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Du får mindre skattefradrag for kjøring med egen bil i jobben

Nå øker hun skatten på jobbkjøring med egen bil

Finansministeren drar inn nye millioner på skattlegging av dem som kjører egen bil på jobben.
Siv Jensen

Siv Jensen

Martin Guttormsen Slørdal

fride.gjedebo.gjertsen@gmail.com

Statsbudsjettet for 2017 er ingen gledelig nyhet for de som kjører mye i jobb. Drivstoffavgiftene settes opp, mens den skattefrie delen av kjøregodtgjørelsen enda en gang reduseres med 30 øre.

Kjøregodtgjørelse er beløpet ansatte og selvstendig næringsdrivende får når de bruker privat bil i jobbsammenheng.

Svenn-Erik ble syk og måtte slutte i jobben. Nå får han tidenes skattesmell

200 millioner økt skatt

Det var først i budsjettavtalen for 2016 at det ble enighet om å legge skatt på en del av kjøregodtgjørelsen. Da ble det slik at 3,80 kroner per kilometer av den opprinnelige satsen på 4,10 kroner per kilometer skulle være skattefri.

De resterende 30 ørene ble skattelagt og var beregnet å utgjøre en årlig sum på 250 millioner kroner.

Nyårets reduksjon i skattefri kjøregodtgjørelse vil synke med enda 30 øre, og vil i følge Autogear påføre bilistene rundt 200 millioner nye kroner i økt skatt.

• – Det har aldri vært et tema tidligere, også plutselig blir det innført. Ofstad må skatte av 15.000 kilometer.

Skattebetalerforeningen

Skattebetalerforeningen reagerer negativt på endringen. De forklarer endringen slik på sin hjemmeside:

«For 2016 er statens sats 4,10 kroner per kilometer, mens den skattefrie satsen ligger på 3,80 kroner. I 2017-budsjettet endte denne satsen på 3,50 kroner.

Det vil i praksis si at alle som mottar statens sats når de bruker egen bil ved jobbreiser får et inntektspåslag på 60 øre per kilometer – vel å merke dersom statens satser fortsatt er på 4,10 kroner i 2017. Dette er ikke klart, men mye tyder på at 4,10 kroner videreføres.»

Uføre får økt pensjon og etterbetalt

Anbefaler å forhandle

– Det er uheldig at både drivstoffavgift og redusert kjøregodtgjørelse rammer den ansatte, og særlig de som bor i distriktene som er avhengig av bil for å gjøre jobben sin.

Daglig leder i Autogear, Annar Bøhn anbefaler de med yrkesbil å forhandle med sin arbeidsgiver.

Daglig leder i Autogear, Annar Bøhn anbefaler de med yrkesbil å forhandle med sin arbeidsgiver.

Frilanser 2

Dette skriver Annar Bøhn, daglig leder i teknologiselskapet Autogear i en epost til frifagbevegelse.

Autogear er en elektronisk kjørebok som lagrer all kjøring og kalkulerer beløp og avstander.

Bøhn tror ikke justeringene kommer til å spille noe stor rolle for næringslivet. Det er heller de som kjører mye i jobb som vil kunne føle på de betydelige summene.

– Har man mulighet til å forhandle frem en høyere sats for kjøregodtgjørelse hos arbeidsgiver, anbefaler vi at man gjør det for å kompensere for avgiftsendringene, skriver Bøhn.

Han påpeker også at det blir viktigere å gjøre krav på kjøregodtgjørelse for alt man kjører. Autogear antar at mange slurver mye og går glipp av store summer fordi de glemmer å føre alt.

LIKTE DU SAKEN? FÅ NYHETSBREVET VÅRT

Påvirker privatpersoner

– Det bør være et samsvar mellom godtgjørelsen og de reelle kostnadene ved å holde bil, skriver Bøhn.

Han kan fortelle at Autogear har spesialisert seg på kjøregodtgjørelse og elektroniske kjørebøker. De har derfor oversikt over hvordan nettopp endringer i kjøregodtgjørelse vil påvirke privatpersoner og næringsliv.

Undersøkelser de har gjort viser også at 28 prosent av alle nordmenn har hatt krav på kjøregodtgjørelse gjennom jobben det siste året.

Gjør du dette på julebordet, kan du miste jobben

• Les også: Servitører tar oppgjør med sex-trakkasering på julebordene

• Les også: Dette Norwegian-flyet er japansk eid, drevet fra Irland, med slovakiske piloter, men norskregistrert

Annonse
Annonse