JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor

Nordlandsbanen stengt ut uka etter dødsulykken

Ryddearbeidet omtales som krevende etter togavsporingen i Hemnes i forrige uke.
Mandag fortsetter arbeidet med å sikre ulykkesstedet der et tog sporet av torsdag i forrige uke. 

Mandag fortsetter arbeidet med å sikre ulykkesstedet der et tog sporet av torsdag i forrige uke. 

Bjørn Leirvik / NTB

fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no

E6 i Hemnes har vært stengt siden torsdag, da et tog sporet av på Nordlandsbanen etter at det traff et steinras som hadde gått over sporet.

Lokføreren, en mann i 60-årene, omkom i ulykken, og fire personer ble skadet. Det var 46 passasjerer om bord.

I helgen ble det registrert uroligheter i steinmassene over det avsporede toget, som ligger delvis i sporet og delvis nedover skråningen mot E6, som ligger parallelt nedenfor togskinnene.

– Det er en steinblokk på en del tonn som vi må ha ned fra skråningen over vognene. Det skal gjøres ved ekspanderende puter, som rigges til nå. Det vil nok ta resten av dagen, og vi er nødt til å bruke dagslyset, sier pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor til NTB.

Bakgrunn: Sterkt preget etter at en lokomotivfører mistet livet: – Hardt og brutalt

Krevende ryddearbeid

Søndag ble ryddemannskapene midlertidig trukket ut etter at geologene registrerte bevegelse i steinblokka. Paulsen understreker imidlertid at det ikke var dramatisk.

De to bakerste vognene ble trukket vekk i løpet av helgen, og planen denne uka er å få fjernet resten av togvognene. Natt til mandag raste det ned en del masse, som riktignok ikke traff vognene.

Ryddearbeidet er krevende, forklarer Paulsen.

– Det er krevende arbeidsforhold. Det er bratt og ulendt, og det er nedbør i området.

Tidspress

E6 er stengt på ulykkesstedet, og det er anbefalt omkjøring via E12 over Umbukta via Sverige, og deretter riksvei 73 via Hattfjelldal. En veistrekning som er omtrent 270 kilometer lenger enn den vanlige ruten.

– Vi føler et visst tidspress ettersom E6 er stengt, noe som får store samfunnsmessige konsekvenser. Men vi forter oss ikke fordi sikkerheten til de som jobber på stedet, kommer først, sier Paulsen.

Alt må fjernes på stedet før man får en klar formening over det totale skadeomfanget og hva som må repareres.

– Men vi har allerede hentet inn en del nødvendig materiell, slik at vi har alt vi trenger klart på stedet for å kjapt kunne gjøre de eventuelle nødvendige utbedringene.

Tidligere ulykke på samme sted

Også i 2016 sporet et tog av på nøyaktig samme sted. Som denne gangen kjørte toget inn i et ras av steinblokker. Den gang var det ingen personer som omkom, men to personer ble lettere skadet. Det var totalt 16 personer på toget.

Bane Nor har opplyst overfor Aftenposten at det ble gjennomført omfattende sikringsarbeid ved ulykkesstedet i 2018.

Det ble gjennomført en geologisk vurdering i 2021, og i 2022 gjorde Norges Geotekniske Institutt (NGI) en skredkartlegging av hele Nordlandsbanen.

– Der ble det ikke vurdert behov for tiltak på dette stedet fordi det allerede var gjort en rekke tiltak her. Vi har kontrollert sideterrenget i år på denne strekningen. Det var ikke noen punkter som ble merket med behov for oppfølging, uttalte presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane Nor til Aftenposten.

Det var en periode innført saktekjøring på stedet, men dette ble opphevet i 2021 på grunn av tiltakene som var gjort på stedet, skriver Teknisk Ukeblad.

Warning
Annonse
Annonse