Norske myndigheter er i ferd med å miste kontrollen over arbeidsmiljøet i deler av oljesektoren, ifølge ny rapport
En rapport som er bestilt av departementet, viser urovekkende nivå på sikkerheten på fartøy som opererer på norsk sokkel.
Stadig mer aktivitet på sokkelen flyttes fra innretninger til flerbruksfartøy, som regel registrert under bekvemmelighetsflagg. Her «North Sea Gigant» som tidligere seilte under Malta-flagg. Nå er det registrert i NIS. Det er slike fartøy rapporten fra Safetech setter søkelyset på.
Vigdis Askjem
torgny@lomedia.no
Norske myndigheter har ingen eller dårlig oversikt over hva som egentlig skjer på norsk sokkel. På grunn av den teknologiske utviklingen har flere og flere arbeidsoppgaver blitt overført fra plattformer til skip. Dette har gjort at myndighetene ikke lenger vet hvem som utfører viktige oppgaver på oljeinstallasjoner på norsk sokkel.
Dette er noen av konklusjonene i en rapport som konsulentfirmaet Safetec har levert til Arbeids- og sosialdepartementet.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Anonyme varslere
– Denne rapporten viser akkurat det anonyme varslere har sagt til oss. Myndighetene jobber i blinde, og har ingen oversikt hva som skjer på norsk sokkel, sier Ommund Stokka som sitter i ledelsen for LO-forbundet Industri Energi.
Safetec har funnet at ingen norsk myndighet har informasjon om omfanget av den samlede fartøysbruken på norsk sokkel. Det er ingen som har oversikt over hvor mange ansatte på fartøyene som er prosjektansatte og som jobber mot petroleumsinstallasjonene.
Ommund Stokka i Industri Energi lover å aldri gi seg på kravet om at arbeidsmiljøloven skal gjelde på norsk sokkel.
Atle Espen Helgesen/Industri Energi
Det er heller ingen oversikt over hvilket regelverk som gjelder for det enkelte fartøy, hva dette regelverket regulerer og hvilken konsekvens dette har for hvordan arbeidet om bord på fartøyene utføres.
Utenfor norsk kontroll
20 prosent av de utenlandske fartøyene er aldri innom en norsk havn. Når et fartøy anløper en norsk havn har myndighetene anledning til å gjennomføre det som kalles en havnestatskontroll. Et utenlandsk fartøy som opererer på norsk sokkel, men som aldri anløper en norsk havn unngår alle inspeksjoner fra norske myndigheter.
I den offentlige debatten omkring virksomheten på norsk sokkel har begrepet «flerbruksfartøy» blitt brukt. Safetec mener at det begrepet er upresist og bruker enten begrepet «fartøy» eller presiserer hva slags fartøy det er snakk om.
Fragmentert ansvar
Safetecs undersøkelser viser også at arbeidsgiveransvaret om bord i disse fartøyene er fragmentert med mange ulike arbeidsgivere og ansettelsesforhold. Også kontraktbetingelsene varierer stort mellom ulike grupper ansatte.
Rapporten slår fast at det vil bli økt bruk av fartøyer når norsk sokkel skal bygges ut videre. Både utstrakt utbygging av undervannsproduksjon og økt brukt av ubemannede innretninger til konstruksjons- og vedlikeholdsoppdrag gjør at flere fartøyer vil operere på norsk sokkel.
Konsulentene anbefaler derfor at myndighetene bør vurdere å styrke HMS-oppfølgingen om bord i fartøy som har konstruksjons- og vedlikeholdsoppgaver på norsk sokkel.
Svekker sikkerhetskulturen
– De usikre ansettelsesforholdene svekker sikkerhetskulturen. Det er ingen som tør å varsle når det kan bety at de ikke blir med på en ny tur, sier Stokka.
Et forhold som rapporten drøfter grundig er risikoen for «fatigue». Fatigue kan beskrives som en følelse av trøtthet, kraftløshet og mangel på motivasjon, og som gir seg utslag i blant annet redusert kognitiv og motorisk yteevne. Omfattende forskning viser at fatigue er en av de viktigste årsakene til maritime ulykker.
Fare for fatigue
Safetec har kartlagt bruk av ulike arbeidstidsordninger og konkluderer blant annet med: «Det er variasjon mellom ulike ansattgrupper med hensyn på seilingsperiode, arbeidstid og vaktordninger. Med hensyn på HMS er dette er forhold som har en direkte påvirkning på risikoen for fatigue.»
Rapporten peker også på at det har skjedd endringer på eiersiden som har betydning for HMS-arbeidet på sokkelen.
«En effekt av at de store internasjonale oljeselskapene reduserer sin aktivitet på norsk sokkel, er at det faglige samarbeidet på tvers av selskapene på sokkelen med utarbeidelse av retningslinjer og standarder (bl.a. for ulike HMS-forhold) kan bli betydelig redusert, etter Safetecs vurdering. Tradisjonelt har Statoil og de andre store internasjonale oljeselskapene vært ryggraden i det faglige, dugnadsbaserte samarbeidet gjennom faglige fora i Norsk olje og gass», skriver Safetec og viser til at de nye små oljeselskapene som er aktører på sokkelen ikke er like aktive i dette samarbeidet. Safetec omtaler dette som en dugnadsinnsats. Disse oljeselskapene er ofte eid av pensjonsfond og investeringsselskaper med stort fokus på økonomisk gevinst.
Gir seg aldri
Arbeidet med rapporten startet i august 2017 og den ble ferdig til jul. Arbeids- og sosialdepartementet har understreket at deler av rapporten skal være underlag for en stortingsmelding, samt gi et omfattende faktaunderlag angående historisk og fremtidig bruk av såkalte «flerbruksfartøy».
• Følg oss på Facebook
De rødgrønne
I mars i fjor fremmet de rødgrønne partiene på Stortinget et forslag «om å gjøre arbeidsmiljøloven gjeldende for petroleumsrelaterte aktiviteter fra fartøyer på norsk sokkel». Det ble nedstemt.
Nå skal rapporten bearbeides av en partssammensatt arbeidsgruppe. Ommund Stokka lover at der kommer Industri Energi til å gå tungt inn.
– Vi opplever nå at den sittende regjering lytter til oss, og jeg håper at denne rapporten vil åpne øynene for flere, sier Stokka. Men han lover at forbundet ikke kommer til å gi seg på kravet om at arbeidsmiljøloven også skal gjelde for flerbruksfartøy.
Stortingsmelding
Arbeids- og sosialdepartementet vil i løpet av våren komme med en stortingsmelding med temaet helse, miljø og sikkerhet (HMS) i petroleumssektoren.
– Med utgangspunkt i denne rapporten vil arbeidsgruppen nå fortsette arbeidet, og jeg finner det ikke naturlig å foregripe diskusjonene. Jeg er opptatt av at vi kommer fram til en felles forståelse av situasjonen og utfordringene, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie i en kommentar.
• Arbeidstilsynet er maktesløs mot ulovlig innleie. Overlater til innleide polakker å rydde opp