EU-rapport om luftfarten
Løsarbeidere i luftfarten får ikke lønn når flyet deres innstilles, advarer Flygerforbundet
Norsk Flygerforbund er skuffet over rapporten som peker på utfordringene i luftfarten uten å komme med løsninger.
VIL STÅ PÅ: Yngve Carlsen kommer til å presse på for at EU vedtar strengere regler for ansattforhold i luftfarten.
Sissel M. Rasmussen
katharina@lomedia.no
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund etterlyser løsninger på to hovedproblemer. Den første handler om manglende ansettelsesforhold. Istedenfor å ansette piloter og kabinpersonale leier ofte lavprisselskapene inn arbeidskraft som er selvstendig næringsdrivende.
I begynnelsen av mars kom EU-kommisjonen med rapporten "Sosial Agenda" om europeisk luftfart.
– Rapporten fortjener stor oppmerksomhet og tar betydelige skritt i riktig i retning, men vi er også skuffet over at EU-kommisjonen ikke kom med lovgivning som adresserer problemene i luftfarten, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
• LO vant i retten: Regjeringen tok feil da de mente endringen var påtvunget av EU
Falske kontrakter
Han peker på praksisen hvor selvstendig næringsdrivende erstatter fast ansatte som et hovedproblem.
– Ifølge EU-kommisjonen er det sterke indikasjoner på at dette er falsk virksomhet. Oppdragstagerne har kun en oppdragsgiver og får bare betalt den tida de er i lufta. Om flyet er innstilt, uteblir betalingen. Jeg har også hørt om personer som må skaffe sin egen vikar ved sykdom, sier Carlsen.
• Regjeringen dumper lønna i luftfarten og skylder på EØS-avtalen, mener Ap
Smutthull i regelverket
Et annen stor utfordring er flyselskapenes grenseoverskridende virksomhet og at arbeidslivslovgivningen stopper ved de nasjonale grensene. Carlsen mener derfor luftfarten trenger et regelverk som slår fast at arbeidstagere er ansatt ved den basen de jobber, for eksempel i Hannover, og at disse dermed må følge tysk arbeidslovgivning.
– I dag er regelverket uklart, og lavprisselskapene benytter seg av smutthullene. Ryanair har blant annet til nå hevdet at ansatte må følge irsk lovgivning siden selskapet er irsk, men en dom i EU-domstolen i 2017 slår fast at hjemmebasen skal regulere hvilken arbeidslovgivning som gjelder, sier Carlsen og legger til at irske arbeidslover har et langt svakere arbeidstagervern enn norske og tyske.
Ekspertgruppe kommer med tiltak
Yngve Carlsen har hatt tett dialog med EU-kommisjonen i arbeidet med rapporten. Han hadde forventet et nytt regelverk. Når det ikke skjedde, er Carlsen likevel fornøyd med at EU-kommisjonen skal sette ned en ekspertgruppe bestående av representanter fra arbeids- og luftfartsmyndighetene i EU-landene. Gruppa kommer med forslag til praktiske løsninger.
– Dette vil legge betydelig press på flyselskapene og bemanningsbyråene som i årevis har omgått gjeldende arbeidslovgivning, sier han.
I slutten av mai i år velges et nytt EU-parlament.
– Vi forventer at det nye EU-parlamentet vil komme med konkret lovgivning som adresserer disse utfordringene under den neste kommisjonen.
Den norske regjeringen har også nedsatt et luftfartsutvalg som skal jobbe med de samme problemstillingene. Carlsen deltar i utvalget. De kommer med en Norges offentlige utredning (NOU) i desember.
• LO tapte sak om luftfart – men departementet får likevel refs