JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud og korona i luftfarten:

Opp mot 500 bakkeansatte mister jobben etter at Widerøe Ground Handling tapte kontrakten med SAS

Widerøe Ground Handling har tapt anbud, digitaliserer tjenester og er rammet av pandemien. Bakkeselskapet nedbemanner på alle flyplasser.
STILLE: Det er krise i luftfarten. Det rammer også de ansatte i bakkeselskapene.

STILLE: Det er krise i luftfarten. Det rammer også de ansatte i bakkeselskapene.

Erlend Angelo

lene.svenning@lomedia.no

I slutten av oktober kom meldingen om at 130 av 220 ansatte i bakkeselskapet Widerøe Ground Handling (WGH) på Flesland i Bergen mister jobben.

Årsaken er at selskapet har tapt anbudskonkurransen om å utføre bakketjenester for SAS fra 1. februar.

Også de WGH-ansatte på flyplassene i Tromsø og Kristiansand er rammet av at selskapet mistet SAS-kontrakten.

Les også: SAS kutter: Jo Bjørn og Urda må flytte eller pendle 50 mil for å komme seg på jobb

Avviser virksomhetsoverdragelse

På disse tre flyplassene er det konkurrenten Aviator som tar over. Men Aviator avviser at dette dreier seg om en såkalt virksomhetsoverdragelse, der de er forpliktet til å overta de ansatte fra WGH. Det bekrefter Jan Fredrik Tinnlund, HR-sjef i Aviator overfor HK-Nytt.

– Vi har gjort en stor og omfattende vurdering av dette i forhold til lovverket og de kriteriene som må være oppfylt for at det er en virksomhetsoverdragelse, sier Tinnlund.

Vant fram på Torp

Dette er et tilbakevendende spørsmål i denne bransjen. Høsten 2015 var det Aviator-ansatte som var i en slik situasjon, da arbeidsgiveren mistet kontraktene med sine tre kunder ved Torp lufthavn Sandefjord. Da var det Widerøe Ground Handling overtok kontraktene. HK og Fellesforbundet hevdet at dette var en virksomhetsoverdragelse og krevde at de Aviator-ansatte fikk jobb i WGH, men WGH nektet.

Saken ble behandlet i rettsapparatet, og anket helt til Høyesterett. Det endte med at de ni som krevde jobben tilbake fikk det, og de 20 LO-medlemmene fikk 11,3 millioner kroner i erstatning.

Men Tinnlund i Aviator mener at denne saken ikke kan sammenlignes med Torp-saken.

– Jeg synes absolutt ikke dette er samme type sak som på Torp. Der la vi ned all vår virksomhet, sier han.

HK vil bistå

Desirée Ojala er hovedtillitsvalgt for HK-medlemmene i WGH, og bistår medlemmer og lokale tillitsvalgte over hele landet. De som jobber med tjenester som innsjekk, billettkontor og ankomstservice er organisert i Handel og Kontor, mens stuerne som håndterer de reisendes bagasje er medlemmer i Fellesforbundet. Ojala vet ennå ikke nøyaktig hvor mange som ligger an til å miste jobben, men opplyser at selskapet som i dag har 1.800 ansatte fordelt på 1.200 årsverk skal ned i 800 årsverk. Mange av de ansatte er allerede permittert.

– Det er helt sykt, det som foregår nå, sier hun.

Ojala vil overlate spørsmålet om dette er en virksomhetsoverdragelse eller ei til juristene.

Kjell Finvåg, faglig sekretær i Handel og Kontor, sier til HK-Nytt at forbundet vil gjøre en vurdering av saken for medlemmer som «vil hevde seg virksomhetsoverdratt».

– Det kan hende dette er å anse som en virksomhetsoverdragelse, det vet vi ikke. Det er det for tidlig å si noe om. Vi kommer til å gjøre det vi kan for å hjelpe de medlemmene som vil ha jobb videre, men dette er et langt lerret å bleke, sier han.

Finvåg er kritisk til at ansatte i denne bransjen er prisgitt gjentakende anbudsrunder.

– Jobbsikkerheten for den enkelte ansatte er veldig dårlig i et sånt system, sier han.

Les også: Norwegian permitterer ytterligere 1.600 ansatte: – Helt krise, ikke bare for Norwegian, sier tillitsvalgt

Nedbemanner på all flyplasser

Tapet av kontraktene på de tre flyplassene er bare ett av problemene for de ansatte i WGH. Selskapet skal riktignok fortsatt utføre bakketjenester for SAS på flyplassene i Kirkenes, Alta, Lakselv, Svalbard, Evenes, Bodø, Trondheim, Kristiansund, Molde, Stavanger, Haugesund og Ålesund. Men også her er det nedbemanninger i vente. Det skyldes at WGH skal levere færre tjenester enn før. Det skal ikke lenger være billettkontor på flyplassene, de reisende skal selv sjekke seg inn, og det skal ikke lenger være ankomstservice, opplyser HK-tillitsvalgt Desirée Ojala.

Det bekrefter Marius Myhre, administrerende direktør i WGH. «Selskapet er nødt å til å møte et helt nytt inntekt- og aktivitetsnivå, og fra den planen selskapet hadde for 2020 til den planen vi nå er i ferd med å legge for 2021 er det en reduksjon på 450–500 årsverk. Dette er en svært krevende situasjon for mange av våre medarbeidere», skriver han i en epost til HK-Nytt.

Korona og Norwegian-krise

Koronapandemien gjør ikke situasjonen bedre. WGH har et aktivitetsnivå som ligger på 30–40 prosent av normalen på grunn av langt færre reisende. Og om flyselskapet Norwegian ikke klarer seg gjennom krisa, får også det store konsekvenser for bakkeselskapene. «Vi har ingen kunder å miste. Dette er en krise for hele bransjen, og ikke bare for enkeltselskaper, og vi håper på å beholde alle våre kunder gjennom denne pandemien», skriver WGH-direktør Myhre.

Warning
Annonse
Annonse